Friday, March 11, 2011

Gempa Bumi dan Tsunami di Jepun


line merah adalah kawasan yang paling teruk terjejas
kanazawa berada di line kuning.. dalam keadaan berjaga2
tanda pangkah adalah pusat gempa bumi

Assalamualaikum semua..... terima kasih kepada kengkawan yang mendoakan keselamatan kami di sini.... samada yang menghantar mesej melalui telefon, facebook, di n3 dan juga di shoutbox.. Alhamdulillah kami semua selamat sebab kami berada di kawasan yang agak jauh dari pusat gempa bumi.... Gegaran kali nih paling kuat dengan skala ricther 8.9 dan menduduki tangga ke lima dalam sejarah dunia sejak tahun 1900..negeri yang paling teruk adalah Sendai, Tokyo, Iwate, Fukushima dan beberapa negeri yang berdekatan.... Kitaorang di kanazawa nih cuma rasa beberapa kali gegaran.. gegaran aka goyang2 yang agak kuat tadi dalam area pukul 3 gtu la... rasa pening2.. tgk cermin, lampu, baju sangkut semua goyang2.... takuttt... tapi takde la kuat sangat gegarannya.... sempat la gak rasa pening2 macam mabuk gtu...

hingga setakat ini, keadaan masih teruk... kepada sahabat kita yang berada di Sendai terutama Hanis (ketika ini Hanis di Tokyo). Manakala mesia students di sana sedang ditempatkan di kawasan pemindahan dalam keadaan bergelap... bekalan api terputus..begitu juga bekala air... internet dan telefon juga kadang2 ok kadang tak.. begitu juga sahabat kita Kamalia yang berada di Iwate yang sedang juga bergelap... tima kasih Asmara dari yamagata yang sampaikan berita nih... As juga dalam keadaan berjaga2 sebab gegaran masih berlaku... marilah kita sama2 doakan sabahat2 kiter yang lain samada yang berada di Tokyo, Chiba atau dimana jua berada mudah2an semuanya selamat.... begitu juga rakyat Jepun amnya... kerana mereka juga adalah makhluk Allah... tak kira bangsa dan ugama.. mudah2an kejadian yang berlaku ini ada hikmahnya... tima kasih lagi sekali pada kawan2, saudara mara dan semua yang mendoakan kesejahteraan kami di sini.
kemusnahan yang teruk.. kilang gas dan minyak juga terbakar
air melimpah ruah dari laut dengan ketinggian 10 meter
bangunan2 banyak yang pecah, runtuh, retak dan terbakar.. perkhidmatan keretapi dan shinkansen juga diberhentikan
siaran langsung dari TV.. pakcik ngan makcik nih pong amik langkah2 keselamatan sbb gegaran masih berlaku
rumah2 yang hanyut dan berkecai.. teringat peristiwa Acheh satu tika dahulu..
sesungguhnya Allah Maha Berkuasa... kita sebagai hambanya mudah2an tidak alpa..

image from google
boleh tengok video jishin di SINI
Update : Setakat pagi 12hb ini, kematian dicatatkan beratus orang dan masih ramai yg hilang

100 comments:

  1. masyallah.Semoga Hana dan suami serta anak anak berada dalam keadaan selamat.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, ada berita dari hana. Dok teringat2 ja ni.

    Semoga hana dan keluarga serta semua kengkawan lain sentiasa dalam peliharaan Allah.. Take care dear.

    ReplyDelete
  3. akak dapat contact hanis dah ye.. kalau dia dah ok alhamdulillah.. risau saya tadi dengan yatiechomeyl

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah akak selamat...didoakan semua selamat juga...teringat pula kwn-kwn setugas hubby di pejabat kedutaan malaysia disana....bilik operasi di wisma putra pun dah dibuka nanti bolehlah akan melaporkan keadaan akak yg selamat disana.

    ReplyDelete
  5. Assalammulaikum ..ye dpt tahu berita terus terigat kat Hana n family alhamdullilah tpt hana jauh apa pun kami harap semuanya bejaga2..suami akk pun tnya mcmmana Family Hana di sana...lega rsanya bila baca N3 tu..tack care

    ReplyDelete
  6. dgr je ada gempa kt jepun terus check blog hana. Moga Allah lindungi anda semua. Take care!

    ReplyDelete
  7. Beb

    walau apapun, aku doakan u & family sumer selamat semuanya..

    take care beb!

    ReplyDelete
  8. semoga semuanya selamat..setakat ni tak tau pun berapa yg cedera n sbgnya meremang bulu roma petang td bila dpt tau berita ni

    ReplyDelete
  9. hana...syukur alhamdulillah...lega tgk hana dah bersiaran...

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah kak Hana sefamily selamat.. :)

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah hana selamat....
    Bila dapat berita tadi akak dan suami terus teringat kat hana... suami akak call dari off... beritahu berita ni dan minta akak check hana n family ok tak???
    harap2 semua selamat.... jaga diri hana... salam sayang dari akak dan keluarga disini...

    ReplyDelete
  12. Semoaga kak hana & family. selamat.. insyaAllah amin..

    ReplyDelete
  13. Kak hana.. Kami doakan keselamatan akak sekeluarga dan semua warga mesia kat sana. Hopefully semuanya dibawah lindungan NYa.. Semoga semua sabar n tabah.. Risau bila tengok berita tadi..

    ReplyDelete
  14. Kak Hana,
    saya doakan akak dan family selamat..

    ReplyDelete
  15. Assalammualaikum Hana,
    Syukur Alhamdulillah Hana sekeluarga selamat...mudah2an kawan2 yg lain juga selamat di bumi Jepun...banyak2 bersabar dan sentiasalah berdoa moga semuanya sentiasa di bawah lindunganNYA.
    = teringat akak masa kat US..masa tu thn 2009, masa tu takde blog lagi.....Hurricane Gustav membadai Louisiana...masa tu awal puasa...mmng teruk, tempat akak kena dan bekalan elektrik takde seminggu....masa tu puasa...mmng menginsafkan diri betul...pokok2 besar tumbang...habis kereta di hempap pokok...kenangan yg takkan ku lupa sepanjang berada di perantauan..ada suka dan duka..

    ReplyDelete
  16. ALHAMDULILLAH. Risau juga tadi tengok video2 tsunami yang berlaku di Jepun. Moga selamat semua nya. Take care ya kak.

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikumwbh..hana...semoga Allah swt jauhkan musibah dan jesukaran dr keluarga Hana...dari afternoon td bimbang kat you.....Moga Allah swt memudahkan urusan teman2 kita yg lain di sana...Amen.

    Take care dear, berdoa n solat hajat banyak2.....

    ReplyDelete
  18. 1st dgr berita ni terus teringat kak hana bloggers! nsb takde pape..smga semuanya selamat ye kak..

    ReplyDelete
  19. Bila berita sebut2 tsunami kat jepun terbyg akak sekeluarga dulu..lepas tu teringat yg lelain lak cam ita n hb ros..rupanya ramai lg blogger kat jepun kan..semoga semuanya selamat terutama yg berada dkt dgn gempa bumi tu mudah2an dijauhi dr segala benda buruk..
    Ya Allah..mudah2an semuanya selamat belaka..

    ReplyDelete
  20. doa moga2 semua rakyat dan kenalan dari Malaysia selamat semuanya.. :'(

    ReplyDelete
  21. Salam buat Hana.. Tiap2 hari boleh dikatakan saya selalu baca blog hana. Tapi tak pernah sekalipun komen. Namun bila saya dengar berita mengenai gegaran di Tokyo tadi automatik mulut saya berkata... "Harap2 Tokyo dengan Kanazawa tu jauh".. terus terdetik pasal Hana sekeluarga di Jepun.. Lega bila tengok entry ni..syukur alhamdulillah u all sekeluarga selamat..

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah.....masa dapat berita tsunami ni tadik lia terus ingat kat akak sbb lia x der kawan2 lain kat sana selain akak (kawan ke kita..hehehe...kawan di alam maya lah....)

    lega dah rasanya lps baca n3 ni..

    ReplyDelete
  23. hana.. takutnya dengar kisah hana ni. ain minta maaf sgt2, masa bertanya hana tadi, xtau psl berita ni & ganggu hana x kena pada masanya. itu pun hana masih sudi nak menjawab. thanks a lot. semoga keadaan kat sana kembali tenang, insya allah.

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah..ade jugak berita dr akak...bile eina dgr je berita jepun dilanda musibah trs teringat kat akak...lupe kat mane akak menetap..syukur sangat2 akak sekeluarga selamat...hari ni ntah berapa kali dah eina review blog akak,mane lah tau akak buat n3 psl ni..mlm ni bile msk sini n baca akak sekeluarga selamat trs dpt tarik nafas lega...

    ReplyDelete
  25. alhamdulilah Hanis n his hubby selamat krn they were in Tokyo when earthquake happened...syukur ALLAH masih syg mereka dan telah memindahkan mereka dahulu,berita ni pon dpt thru her fb...her sis yg gtau kt fb dia..ingatkn ape2 berlaku kt dorg sbb bencan alm ni berlaku hanya 28km dr tmpt dorg.

    ReplyDelete
  26. Assalam kak saya doakan moga akak n family selamat,begitu juga rakyat mesia yg lain..c

    ReplyDelete
  27. salam..semoga hana & sahabat2 di sana dilindungi Allah SWT..

    ReplyDelete
  28. salam hana kabare? Alhamdulillah semua selamat. Semoga Tuhan selamatkan bumi Jepun yang timpa musibah. Marilah kita sama-sama berdoa agar kita dilindugiNYa amin

    ReplyDelete
  29. subhanallah..baru balik dari bangkok dan dengar berita ni dari TV..

    kami mendoakan keselamatan kak hana,keluarga & kawan2 di sana amin..amin..

    ReplyDelete
  30. Fuuuuh!
    Glad to know you're safe.

    ReplyDelete
  31. Ya Allah, selamatkanlah semua umat dari bencana ini...dalam hati ni mcm2 perasaan.. sedih, terkejut dan bersimpati.
    Alhamdulillah syukur Hana sekeluarga selamat. Allah Maha Berkuasa..sama2lah kita beringat dan jdkan ini sebagai 1 pedoman.

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum...

    Akak, semoga akak sekeluarga serta semua dalam keadaan selamat di sana. malaysia takde bencana alam yg besar2, harap2 rakyat malaysia yg mengalaminya di sana tabah dan kuat semangat menghadapinya.

    ReplyDelete
  33. Salam Kak Hana,
    I'm praying you and your family is safe there. My prayers also to all the Malaysian there in Japan.

    ReplyDelete
  34. Alhamdulillah Hana & kekawan selamat. Semuga bencana ni berakhir secepat nya. Buatlah sembahyang hajat sesama org2 msia di sana. Along doakan semua nya selamat, sedih tengok kemusnahan yg teruk tu. Take care dear.

    ReplyDelete
  35. k.hana, farra doakan k.hana 1 family selamat disana. insyaallah tak ada apa2 tu.t.care!!!!

    ReplyDelete
  36. kak hana..Alhamdudillah semuanya dalam keadaan selamat...
    moga semuanya dilindungi Allah sentiasa...
    sebak dan pilu rasanya bila tengok bencana alam yg berlaku kat jepun...
    jaga diri yer kak..

    ReplyDelete
  37. smlm tgk x update risau pkkan ko..alhamdulillah pg ni bl tgk blog, ada berita drp hana..pasni org akan risau kesan ekonomi plak :(

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. AssalamualaiKUM...
    Alhamdulillah... hana ngan keluarga selamat... mudah2an hana sekluarga sentiasa didalam perlindungan allah selalu... akak mendoakan agar smua rakyat mesia di jepun dapat melalui musibah ini dengan penuh sabar... sesungguhnya Allah maha pengaseh lagi penyayang dan sentiasa melindungi hamba2 nyer yang di kasehi...amiinn

    ReplyDelete
  40. Alhamdulillah family akak xde apa2..semasa sy mendpt tahu gempa berlaku di jepun...secara automatik otak sy teringat rakan blogger iaitu akak...bila sy tgk berita lg sy risau..walaupun kita tiada pertalian tp sebagai umah islam dan rakyat malaysia...saya doakan keselamatan akak 1 family...Alhamdulillah lega sy bc blog akak...take care tau...

    ReplyDelete
  41. Smoga kak hana n family selamat dari sebarang kecelakaan dan banyak bersabar di atas dugaan...

    ReplyDelete
  42. kak hana and family, take care ya. muga selamat di sana.

    ReplyDelete
  43. alhamdulillah akk dn family masih dibwah lindunganNya.. moga tiada yg ditimbah musibah.
    take care.

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum. hana, terima kasih banyak tinggalkan komen di blog kakchik. syukur alhamdulillah bila dapat khabar hana sekeluarga selamat. semoga teman-teman lain juga sentiasa dilindungi Allah SWT.

    ReplyDelete
  45. Alhamdulillah Hana & Family semua selamat. Bila dgr jer berita gempa & tsunami kat Jepun terus wanida teringat kat Hana. Alhamdulillah....

    ReplyDelete
  46. alhamdulillah...kak hana sekeluarga slmt...sama2 kita doakan semua rakyat msia yg ada kat jepun slmt....amin...

    ReplyDelete
  47. hana
    di doakan you n family semua selamat. take care!

    ReplyDelete
  48. Salam Kak Hana,
    Alhamdulillah semua selamat..Semalam time dengar berita, terus ingatkan kawan2 cyber kat sana..walau pun xpernah bersua, sekadar bertegur sapa di sini, namun hati tetap berdebar & bimbang...

    Didoakan semoga semuanya dilindungi Allah & take care yaaaa.....

    ReplyDelete
  49. Meski hanya mengenali Hana melalui blog.. sebaik mengetahui perkembangan ini Oeya terus teringat Hana.. Semoga Hana sekeluarga dan seluruh yg berada di Jepun di dilindungi, Amin. Berhati2 ye Hana..

    ReplyDelete
  50. alhamdulillah.. semoga ina sekeluarga selamat dan gitu gak semua rakyat malaysia yg berada di jepun.. take care ya..

    ReplyDelete
  51. ya allah dik .. akak doakan semoga adik dan family selamat .. sama2 kita doakan yg lain2 tuu ya ..
    subhanallah semua ini kuasa allah yg tiada tandingan ..

    ReplyDelete
  52. alhamdulillah..zahim kata kawan dia ada yg masih dlm bullet tren x dapat keluar..harap semuanya selamat..

    ReplyDelete
  53. ohh..mcm mne nak fly ke sana next week...hope by next week semuanya dh ok...moga hana & family shat sejahtera...

    ReplyDelete
  54. Alhamdulillah...Hana sekeluarga selamat..Moga kita sama-sama menginsafi dan menghayati kebesaran Allah daripada kejadian ini...Mashaallah tgk gambar2 tsunami memang dahsyat..Takecare yer..Kami sentiasa mendoakan kesejahteraan semua umat Islam disana..

    ReplyDelete
  55. Syukur Alahmdulillah hana sekeluarga ok,sebak tgk berita :'(

    dgr je berita ni terus ingt hana

    ReplyDelete
  56. salam...semoga kak hana sekeluarga berada di dalam lindungan Allah S.W.T....syukur kak hana sekeluarga selamat d sana...

    ReplyDelete
  57. semoga hana sekeluarga selamat..amin

    ReplyDelete
  58. Alhamdulillah Hana & Family selamat. Doakan juga untuk mereka yang lain.

    ReplyDelete
  59. salam,semoga hana dan keluarga selamat hendaknye serta rakyat mesia disana. kami rakyat mesia mendoakan supaya tsunami cepat berakhir

    ReplyDelete
  60. Alhamdiulillah kak Hana dan keluarga x de apa2. Sejak berita tu ask dok teringat ja caamna keadaan kak Hana kat sana...

    ReplyDelete
  61. salam hana,
    semoga hana sekeluarga selamat disana begitu juga dengan yang lain..
    semasa kat airport nak balik kk semalam..i dapat sms from my sister informing sabah, sarawak, labuan and indonesia dapat amaran tsunami ekoran drpd tsunami yang berlaku dekat jepun..
    alhamdulillah.. dengar berita tadi gelombang tsunami terdivert tak sampai ke sini..
    kita sama-samalah berdoa semoga semua akan selamat..

    ReplyDelete
  62. assalam hana....
    am ur silent reader... dgr je benda nie terus ingat hana...
    hope u and family okay dan takda apa2.. insyaAllah... take care yer...

    ReplyDelete
  63. alhamdulliah hana sekeluarga terselamat..

    ReplyDelete
  64. semoga Hana & family sentiasa dalam pelindungan Allah..amin ..

    ReplyDelete
  65. hana n family,

    semoga tabah dan berada dlm keadaan baik2 jer hendaknya...

    ReplyDelete
  66. mek hana,jaga2 diri & keluarga ye...

    ReplyDelete
  67. alhamdulillah kHana & family selamat..moga2 semua yg berada di sana selamat semuanya...
    qada' dan qadar Allah, tiada siapa yang boleh tolak dan lambatkan walau sesaat..subnAllah....

    ReplyDelete
  68. Our pray for you Hana, your family & Japan. Take care!

    ReplyDelete
  69. alhamdulillah..terus teringat kat hana lepas tahu berita nih..doa kami di sini untuk hana sekeluarga dan untuk semua..take care yerr...

    ReplyDelete
  70. Take care Hana. Semoga Hana sekeluarga & rakan2 sentiasa dibawah lindungan Allah SWT. AMIN.

    ReplyDelete
  71. semoga semuanya selamat disana

    ReplyDelete
  72. salam..alhamdulillah..hana sekeluarga berada jauh dari tempat berlakunye tsunami tu..bila dapat tahu tsunami ni,1st,tebayang,ish dak hana ni dok jepun,tapi xtaw plak belah mana..dalam hati,mintak2lah hana sekeluarga selamat..sama2lah kita doakan pada sahabat2&kawan yg berada d tmpt gempa bumi berlaku tu,smoga mereka selamat!!ameenn..

    ReplyDelete
  73. Salam,

    semoga hana and semua di Japan dilindungi Allah..Niz.

    ReplyDelete
  74. syukur Alhamdulillah hana dan keluarga selamat.

    ReplyDelete
  75. Syukur kak hana selamat sekeluarga...semoga yang lain dilindungi Allah swt hendaknya...amin

    ReplyDelete
  76. masa zana tgk berita kat tv, zana terbayang famili kak hana kat sana tau... ada ka effect jishin ni? alhamdulillah, jauh tptnya...

    anyway, take care & berjaga2 selalu ye...

    ReplyDelete
  77. Salam, salam perkenalan. saya doakan semoga hana dan keluarga juga semua warga di jepun dilindungi Allah selalu. hanya DIA tahu apa hikmah di sebaliknya. Amin..

    ReplyDelete
  78. Semoga Hana & family di lindungi NYA..insyaallah...

    ReplyDelete
  79. semoga semuanye selamat di sana dan dalam perlindungan Allah selalu...amin...

    ReplyDelete
  80. Alhamdulillah kak hana dan family selamat..pertama kali dengar berita, terus ingat kak hana

    ReplyDelete
  81. saya doakan kak hana selamat ye.. take care


    kak hana feveret sy, hihi

    ReplyDelete
  82. saya doakan kak hana, keluarga dan semua kat Jepun Selamat.

    ReplyDelete
  83. as salam kak hana..
    dari jumaat petang tu dh teringat kat akak bila dapat tau berita ni..tggu gak update dr akak..
    sabtu ahad mmg xleh nk online..alhamdulillah, akak dan keluarga selamat..

    ReplyDelete
  84. As salam,Syukur Alhamdulillah Hanna sekeluarga tidak berada di kawasan MERAH tu

    ReplyDelete
  85. salam k.hana

    silent reader tp selalu ikut prkmbgn masakan akk. Syukur akak sekeluarga selamat. Do t.care ya!

    ReplyDelete
  86. salam kak hana,

    bila dengar berita kat jepun ni..teringat kat member saya ngan kak hana...

    ur silent reader ni harap ur family dalam keadaan selamat k.

    ReplyDelete
  87. alhamdulillah hana dan family selamat...bila lagi nk balik mesia ni???

    CB

    ReplyDelete
  88. Assalam kak,syukur akak sekeluarga x ada apa2,sama mcm kawan2 yg lain bila dengr berita tsunami kat Jepun terpk2dekat tempat akak ke?alhamdulilah jauh.semoga akak seekluarga selamat hendaknya,AMIN..

    ReplyDelete
  89. Hana.....alhamdulilah...syukur tak de apa2kan..kita risau kat kamalia kan..mudah2an selamat semuanya..

    ReplyDelete
  90. alhamdulillah..baca berita pasal tsunami terus teringat family akak n teros bukak blog akak..alhamdulillah..akak sy confuse lah..x dek amaran tsunami ke sblm kejadian ni berlaku..ramai sgt yg mati..ye lah klau yg cam indon dulu tu sy percaya lah sbb tiba2 je air melambung tinggi..ni mcm x dek preparation nak kena..

    ReplyDelete
  91. alhamdulillah kak hana sekuarge slamat... sy dgr je tsunami kt Jepun, terigt pade kak hanamemories ni...alhamdulliilah slamat.

    ReplyDelete
  92. tu la..ms lin dengo kt berite yg jepun kene tsunami lin pun agak risau gak nk tau camne keadaan hana n family kt sana. dh tgk n baca blog nih lega la sket...

    ReplyDelete
  93. insyaallah,kita mndoakn keselamatn kalian..suma ni ujian dr tuhan yg maha kuasa..hnya dia yg mngetahui stiap yg trsurat n trsirat..
    amin

    ReplyDelete
  94. assalamualaikum...
    alhamdulillah lega gile bila tahu akk n family sihat dan selamat kat sana...masa tahu jadi tsunami tu tetiba terus ingat akk...ye la hari2 saya buka blog akk..bila tahu kejadian terus buka blog tgk akk tak update lagi bertmbh risau....ni bila dah update br th yg akk family ok...alhamdulillah..lega sgt2....hopefully semua warga malaysia kat sana semua selamat....aminnn

    ReplyDelete
  95. Asalamualaikum hana

    macam mane jepun keadaan terkini?

    dgr berita akan ade gempa 7 skala ricther tokyo berjaga2


    lagi 1 fasal loji nuklear ,macam2 cerita dgr

    Pia doakan semoga hana dan keluarga

    serta rakyat malaysia dilindungi Allah

    semoga org jepon tabah!

    ReplyDelete
  96. dari blog Pia ni..
    moga selamat dan sentiasa dilindunginya...

    ReplyDelete