Monday, June 7, 2010

Kek Chiffon Pandan

yesss!! akhirnyaaaa...dengan perasaan gumbira aku dapat wat kek ciponnnnn! alhamdulillahh.... walaupon berlaku sedikit tragis sebentar tadi! biarlah hanya mereka2 itew sahaja yang mengetahui! huahuahuahuaaa.... nih la penangan loyang baru aku kot! sblm2 nih mmg ampes tol kalau wat kek chippon! ghupernyer dier nak duk loyang bolat yg ader serombong nih! sbb sblm nih penah gune kertas pakai buang tp tk jd gak! huhuu... tp kalau dilihat tinggi gler kek aku kan?! aku rasa semut pong semput nak naik kek niH! hahaha.. bukan apa sbb loyang aku kicik! adunan pulak tamak wat sampai satu adunan! hah! hambik ko! resepi skodeng dari dapur kak.rinnchan. tima kasih kak.rinn! kiter taat dan patuh tengok sebijik2 gamba tuh! alhamdulillah berjaya! heeeee...cume pd aku lenkali nak kurangkan gula sket! sebenarnya kek nih mudah jerk! tp utk rujukan aku dan for the beginner elok ikut step kak.rinn nih! mudah2an berjaya.....

KEK CHIFFON PANDAN
Sumber : Irene Chia

Bahan A (Diayak sebanyak 3 kali)
  • 150gm tepung kek
  • 1 camca teh baking powder
Bahan B
  • 4 biji kuning telur saiz A
  • 70gm gula castor
  • 1/4 camca teh garam halus
Bahan C
  • 85ml corn oil, Rinn guna canola oil
  • 115ml jus pandan, Rinn blend daun pandan dan air- hana cume air+pandan paste je dan tmbh santan sket
Bahan D
  • 4 biji putih telur saiz A
  • 70gm gula castor
  • 1/2 camca teh cream of tartar
Cara-cara
  • Blend 10 helai daun pandan bersama 150ml air masak.Dapatkan 115ml jus pandan.Gunakan saputangan kecil yg bersih utk memerah. Kalau guna penapis mungkin habuk-habuk hampas daun pandan akan turut masuk.
  • Gunakan handmixer utk memukul Bahan (B). Masukkan canola oil dan teruskan memukul. Putar sehingga kembang. Masukkan jus pandan. Teruskan memutar sehingga rata.
  • Boleh tambahkan sedikit pewarna hijau untuk menaikkan lagi warna hijau. Tak bubuh pun tak pe.
  • Masukkan sedikit demi sedikit tepung. Dengan menggunakan spatula kacau setakat tepung hilang dari pandangan. Jangan terlebih kacau.
  • Bahan D - Dengan kelajuan tinggi putar putih telur hingga kembang. Masukkan cream of tartar dan terus putar. Masukkan gula castor dan terus memutar hingga putih telur kental tetapi jangan terlebih putar. Cukup sekadar putih telur tidak tumpah walaupun mangkuk mixer diterbalikkan.
  • Masukkan separuh dari putih telur kental tadi ke dalam bancuhan kuning telur yg dah jadik hijau tadi.Kaupbalikkan hingga rata. Jangan diputar. Jangan risau kalau adunan kelihatan "lumpy" atau berketul-ketul kerana memang itu yg resipi kehendaki untuk menghasilkan kek yang gebu dan berongga.
  • Tuangkan bancuhan di atas ke dalam mangkuk yg berisi separuh lagi putih telur yg telah dipukul kental tadi. Kaupbalikkan adunan sehingga rata dan sebati.
  • Tuangkan ke dalam acuan chiffon dan dibakar di dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu to moderate 175 darjah cel. lebihkurang 20min awal. Bakar selama 40min - 45min.
  • Tolong jangan lapik acuan dengan kertas minyak atau disapu dengan butter atau majerin. Cukup sekadar dilap dengan kain kering yg bersih. Dasar dan dinding acuan yg tidak bergris membantu "memegang" kek yang di dalam proses mengembang-naik.
  • Sebelum keluarkan dr oven, cucuk dahulu kek agar benar2 masak. Terbalikkan kek sejurus keluar dari oven. Sejukkan di atas redai sehingga benar2 sejuk baru sisipkan dr loyang. Potong menggunakan pisau berjeriji agar kek kelihatan cantik.

12 comments:

  1. akak taip kek cipon... sy terbaca kek cipan. ha ha ha. memang mata da kerroo ni. kena tuka spec

    ReplyDelete
  2. pon pon...saya datng..kak hana, saya pun brapa kali duk usha cari resepi kek ni, waaah..sukala cipon cipon ni, setengah loyang habis skali hadap e.nak buat?ala...gula sekarang tak de la kat pasaran.3 kedai saya cari tak dok puuun gula..cemana tu..

    ReplyDelete
  3. salam hana..cunnye kek 10 bintang nih!kite pun teringin beli loyang utk bt kek ni tp sllnyer bila smpai je kedai tu bknnyer beli loyang tp terus beli kek siap rm3.99! sampai bila pun x reti2-huwaaa!!!

    ReplyDelete
  4. to syuQ..
    hahahahaaa...mmg sah sah la ko kene tuko spek la syuQ! tempahkan akak skali er! akak punyer pong dh hazab sgt sbb dh lama tak pakai! hahahahaa

    to izahdaut..
    tau takpe...makan seloyang pong cam tk gheti kenyang! hahahaaa... nampaknyer ko kene tanam tebu wat gula! hahahaaaa

    to deliah deli..
    salam del..hahaha..ko mmg lawak la del! takpolah! bagus juga ko sedekah duit kat owang kedai tuH! kikikiki

    to anonymous..
    salam org yg xde nama..
    masih tak puas dengan jawapan saya yer.. dalam islam seseorang yang berada di luar negara yang bukan islam mempunyai ruksah dalam menjalani kehidupan harian. maksud firman, `makanlah kamu selagi apa yang kamu makan itu tidak mengandungi suatu yang haram atau subhah! jika kamu tidak yakin, maka tinggalkanlah!` jelas asal hukum menyatakan adalah harus kita makan makanan selagi kiter yakin makanan tersebut tidak mengandungi bahan2 yang meragukan. kalau kita yakin, tak perlu dipersoalkan lagik lah! hanya perlu tawakkal alallah! kalau kat mesia negara islam sendrik pong awak dh tak yakin, buat apa bli ayam kat tesco atau di mana2! baik sembelih sendrik kat rumah! lagi terjamin kehalalannya. tak gtu?? lg satu..tak semestinya barang2an yang mempunyai label halal dimesia tuh sudah tentunya dijamin halal! anda yakin ker?? cube check klu tak cayer! logo halal tuh boleh dciplak sesuka hati jerk! saya dah duk negara org baru tau selama nih barang2 kat mesia banyak sebenanya yg tak bleh dimakan! sbb saya dah biasa tengok label makanan yang ade kat sini.. lebih2 lagi barang2 yg diimport mesia dr luar negara cam coklat, biskut2, susu dan sebagainya.. roti or kek dr bakery pong lum tentu halal! dan saya rasa saya lebih berhati2 duk dinegara org daripada negara saya sendrik! klu blk mesia pong nanti saya akan amalkan apa yg saya telah lakukan disini sebelum membeli makanan. klu dulu saya main hambik jerk! maklom la duk negara islam! udah tentunya semuanya halal kan! wpon ade tanda halal!! hmmmmm.. kalau nak cerita hujah saya boleh saya panjang2kan lagik.. sbb saya bukannya org yg xde ilmu atau bodoh! jangan pandang serong terhadap kami yang duduk diluar negara samada jepon, US,UK, thailand atau sebagainya......
    sekian.wassalam.

    ReplyDelete
  5. wah, panjang lebar penjelasan ustazah hana nih... betul tu hana... apa yang penting kita kena yakin...pasti x kan ada masaalah...

    ReplyDelete
  6. salam kak hana...
    saya sbnarnya accidentally terjumpa blog akak nie...
    bila tgk akak duk kat jepun tu....teruja sgt rasanya...cam nak ckp jer ngan husband suh pindah jepun...hehhehehe...husband kita pun duk kat jepun 7 tahun dulu tp masa tu lum kawinn lg....tp tgk kak hana nie cam dah terror jer kan duk kat jepun tu....terror masak plak tu....congrats!!!!cayok2...teruskan usaha anda...happy always!!!

    ReplyDelete
  7. fuyooo..tinggi melangittt keknya...kita suka kek ni,tp cam biasalah hana,kek ni kan silap teknik sikit,habisle..even loyang salah pun leh kiokkk...loyang ni berapa cm ek?kita dulu beli yang paling kecik,sudahnya adunan kena bahagi dua.

    ReplyDelete
  8. salam kak hana..

    kek chiffon mmg pojaan hati kami di sini. sanggup kirim acuan besar dr msia. sbb x puas hati buat adunan kecik. hehehh..

    ReplyDelete
  9. to kak.rose..
    hihihi...dah lama tak bagi kuliah subuh kat owang kak! skali ckp non stop pulak jadiknyer! kekekekee..

    to anonymous..
    salam...sape ni erk? lenkali buh nama n link yer (klu ade). senang sket akak nk kenal pengunjung2 akak. skrg asben tk tingin nk dtg sini lg ke ajak u? camni la idop merantau dik.. byk mknn yg tkleh makan kat luar tuh. jadiknyer kene rajen2 masak sendrik lah! dulu akak pong tk pandai msk..sejak dibagi peluang jd surirumah sepenuh masa alhamdulillahh byk ilmu msk yg akak ade skrg nih... tenkiu yer..

    to blackcardomompods..
    mmg betui la ct! dh byk aku bantai kek yg kiok2 tuH! hahaha... sadisss... rasanya loyang kiter sama kot ct! 16cm.mmg byk resepi yg kene bahagi dua adunan. klu tak tinggi melangit cenggitu lah! hahahaa

    to fazlinil ilma..
    salam fazlinil.. wahhh sanggup kirim ye! tp mmg btol la kan, sekali hadap kejap jerk licin! akak nak cr jugak la yg beso kat sini... haiihhhhh.. hihihi

    ReplyDelete
  10. sukerrrrr aku tgk kek ciponnnn ko yg tinggi gebus tu...aku nak cari loyang ciponn cenonet tapi yg ada cuma besar dabak tu jer...haiz!!! ko bungkuskan la aku sekeping dua ya...

    ReplyDelete
  11. Salam Ustajah Hana,

    mak aiii..tinggi betul chiffon pandan tuu...nampak gebuss!!

    Aku pun ada je org nak provoke pasal isu halal haram kat obersea ni..Haku dah cakap sekali, pasni ada org provoke2 lagi haku malas layan dahhh..

    ReplyDelete
  12. to yatmaria..
    klu loyang beso dabak lagi puas makan yat! klu loyang kicik cam wat taik gigi jerk! wakakakaa... aku pasnih nak carik jugak loyang beso! hahaa

    to TTM..
    hahahaa... tk psl2 ko panggey aku ustajah yer! ilang cik bedah aku! kahkahkahkah.... tuh la kan..diorg nih tak paham2 gaknyer camne idop kat negara orang.. suh depa sendrik duduk kot br diorg rasa camne.. aku pong dh mls nk layan pas nih! tak koser aku nak karang ayat utk dier! hahahahaa......

    ReplyDelete