Monday, December 3, 2012

Oreo Brownies


Alhamdulillah malam tadi selamat landing di rumah sendiri.... banyak keje la nak settle mengemas itu ini setelah rumah lama ditinggalkan.... sebelum tuh nak tayang sket bronis yg menjadi kegemaran aku nih... oreo bronis atau nama asalnya rich oreo choc brownies. resepi lama dari my besan aka AlongRoz. sebelum nih penah buat leh tgk SINI. cumanya kali nih buat satu adunan. silap la pulak guna loyang kecik jd agak tebal. kali terakhir makan bronis nih masa g umah kak.zana raya aritu... fresh dr oven mmg best sesangat.. tuh tergerak nak buat semula setelah lama tak membuatnya. akceli ruper bronis mmg agak huduh dan hazab... tp di sebalik kehuduhan itu ianya sungguh sedap! chewy dan choclatey gtu! ppon tima kasih lg sekali wat along yg kongsikan resepi nih...


RESEPI OREO BROWNIES
sumber asal : AlongRoz

Bahan-bahan
  • 225g butter
  • 240g coklat masakan
  • 3 biji telur - size A
  • 250g gula halus - hana letak 200g shj sbb dah manis
  • 1sk serbuk coffee - hana ltk setangah peket coffee 3 in 1
  • 1sk esen vanila
  • *60g tepung gandum
  • *40g serbuk koko
  • *1/2 sk baking powder
  • *secubit garam - (bahan * ayak)
  • 1/2 pack oreo - patah2kan
Cara-cara
  • Cairkan coklat masakan kemudian masukkan butter. Kacau sebati dan ketepikan.
  • Pukul telur menggunakan handwhisk/senduk. Masukkan sekali gula dan esen. -*hana masukkan gula ke dalam coklat masakan dan butter ketika panas supaya gula cepat larut.
  • Masukkan coklat masakan.Kacau.
  • Masukkan bahan ayak. Gaul sebati hingga tidak berketul.
  • Akhir sekali masukkan oreo. Alaskan loyang dengan kertas minyak @ baking paper.
  • Tuang adunan dan bakar suhu 170 selama 45minit atau sehingga masak.

25 comments:

  1. tu rupa belum masuk perut dah azab.. bayangkan rupanya selepas dihadam.. hahaha.. tapi takpe, yg penting sedap & lazat!!

    ReplyDelete
  2. waahhh tetiba dh terliur... blum rase, nmpk sdap....insyallah klu rezeki leh buat :)
    tq kak...

    ReplyDelete
  3. suka makan.. tapi tak rajin buat..hihi..

    ReplyDelete
  4. Memang rajin Kak Hana lagi2 musim cuti sek ni.. Nak cuba juga, brownies ni sangat menyelerakan..

    ReplyDelete
  5. sedapnye, bhg atas tu nmpk crunchy gitu

    ReplyDelete
  6. lama mas tak buat brownies..
    wat mas terliur jerk tau..
    gi suruh nantu godek2 buat jap...kikiki

    ReplyDelete
  7. assalam hana..xmo komen pasal brownies..hana yg wat mesti sedap...
    Missed you dear...

    ReplyDelete
  8. Salam Kak Hana..saya pun suke bronis tapi tak pernah buat sebab kena mkn sorang..selalu beli..hu hu hu..so perasa kena ikut kat pasaran jelah....Mesti best oreo bronis ni

    ReplyDelete
  9. seronok la masuk sini. banyak resepi best :)

    ReplyDelete
  10. salam yus...
    wehhhh bab tuh ko bayang jerk la sendrik.. aku tak sanggup membayang. hahaha

    salam twinz..
    sesama dik... selamat mencuba. jgn lupa sepotong utk akak ye.. hihihi

    salam rozita..
    hihi.... janji makan. kan makan utk idop! hehehe

    salam nur..
    insyaAllah dicuba rajen demi mu wahai nur.. kekekekeke

    salam fiza..
    sepatutnyer lagi berkerak. ni crack ms potong je.. hehe



    ReplyDelete
  11. salam mas..
    baru nak mula proses nantu dah pecahkan telur setengah papan! huwaaaaaaaaa...

    salam kak.gee..
    lagik mengancam kalau leh masuk lam mulot.. kan kak kan kan.. kekekeke

    wlam my dear..
    miss u tooooo.... mmuahhh! tentu anak dara dah beso ye! leh tolong masak2 tak? hehehe

    wlam nenie...
    sebenonyer sama je ngan akak.. akak je yg leh melantak byk.. bdk2 nih ikut angin.. nih buat byk sbb wat ole2 kat umah adik.. hehehe

    salam erna..
    selamat datang erna.. resepi lama2 je na.. akak dah jarang-jarang memasak sejak blk mesia ni.. tima kasih sudi menjengah blog akak.. :)

    ReplyDelete
  12. suka sgt...byk yg dikongsi kt sini,kesihatan keluarga mmg bermula dr masakan dan resepi yg sihat seta seimbang...jom singgah ke blog sy<kita sama2 kongsi ilmu...www.mysufisecret.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. Hi Kak Hana, apa khabar dear!!!!

    Wahhh chedapnye brownies oreo ni kak!!! Nak 10 ketul :)

    ReplyDelete
  14. salam kak hana
    zila klu brwnis nie mmg x pernah buat..asik keja amik resepi jew..tp x trbuat2 lg kak..tgk org duk tyg kecurr jew..simpankan kita sketul yer:))

    ReplyDelete
  15. salam kak hana...
    sama mcm zila...amik jer resepi...tp x buat2....btw...looks tempting sis ;))

    ReplyDelete
  16. salam mbakyu......
    aku arep nang malaysia akhir bulan iki.
    sudah dibagi tau sama mbak Asmah ke?
    kepengen jumpa kawan2 disana... hahahahaha

    ReplyDelete
  17. CAKKKKK

    adik manis rindu akak tak?...hehe

    ReplyDelete
  18. Salam besan ku cayang! Sonok nya nengok besan kita dah ke udara semula tapi kita pula yg asyik tenggelam...hehe. Maceh ler hanto broni, lama bebeno dah tak buat ni....

    ReplyDelete
  19. Tetiba pulak tekak ni teringin makan brownies...simpankan dua slice yea Kak Hana...jap gue sampai...

    ReplyDelete
  20. kak hana!tk sure akak ingat sy lg ke tk..huhu..(sy keje proton)dulu sy penah tanya akak pasal japan. nk mkn ape,tmpat apa best kt sana..alhamdulillah,sy dah dua kali pegi japan.masih ingat tips akak..hehe..

    ReplyDelete
  21. salam azani... alhamdulillah ingat lagik! igt ms akak jenjalan kat Mie dulu.. wahhh nanti klu pegi lagik bgtau la akak... akak nak bg satu lagi petua... petua mengirim.. kekekekeke

    ReplyDelete
  22. hahaha..i like petua tu..hehe.Bln Jan aritu saya pegi Osaka (urusan keje). bulan April sya pegi Tokyo(yg ni mkn angin)..hehe..bestt sgt Tokyo..rasa cam nak pindah dok sana..hehe

    ReplyDelete
  23. Salam. Saya Amir dari iluminasi.com. Saya ingin memohon keizinan puan untuk berkongsi sebahagian info dalam artikel ini.

    Resepi tidak akan diambil. Namun, kredit dan link kepada puan telah diberikan.

    Puan boleh melihat artikel tersebut di sini: https://iluminasi.com/bm/resepi-pilihan-oreo-brownies-paling-mantap.html

    Jika puan mahu saya membuang kandungan yang diambil, boleh hubungi saya dengan kadar segera di amirwrites_271@yahoo.com.

    Maklumbalas dari pihak puan adalah amat dihargai :)

    ReplyDelete