Tuesday, June 9, 2009

Kung Pao Chicken

layan chinese style plak yer! mudah dan sodap! mkn panas2 mmg besh! syok pulak ratah si gajus tuh! hehehe... resepi amik kat dapur cikwan taipei! source dr buku masakan A Taste of China. g dapur cikwan mmg telan air liuq jerk nengok mknn! cantek sehh gambo2 dier! tuh ler pasai kan! hihihi tunggu er cikwan, tgh survey macro nih! nak 'tembak' jantung semut! ekekekeke ppon tQ er cikwan. nak C&P nih!

Perapkan bersama 15minit:
2 sudubesar sos tiram
1 sudukecil tepong jagung
sekeping dada ayam (saiz kecil) dipotong kecil
Cara:- goreng hingga ayam masak tapi tak perlu garengkan, ketepikan.

Bahan Sos disatukan:
1/4 cawan air pati ayam
1 sudubesar kicap manis
2 sudubesar sos cili bawang putih
1 sudubesar gula - hana gune madu
1 sudukecil garam
1/2 sudukecil tepong jagung.

Bahan Tumis:
1 sudubesar minyak bijan + 1 sudubesar minyak biasa
8 biji cili kering@ 3sudubesar dry chili flakes
2 biji bawang putih*
Halia muda sebesar ibu jari* dihiris
1/3 cawan kacang gajus yang telah dipanggang.

Cara-cara: Tinggalkan 1 sudubesar minyak ayam tadi dan campur minyak bijan,panaskan dan tumis bawang putih dan halia hingga layu kemudian masukkan cili kering, tumis hingga cilli sedikit gareng. Masukkan bahan sos dan masak hingga sedikit pekat dan naik bau. Masukkan isi ayam tadi dan gaul rata selama 5 minit kemudian masukkan gajus dan kacau untuk sebatikan. Sedia untuk dihidang.

9 comments:

  1. best nih...jap lgi nk try....

    ReplyDelete
  2. dah sampai jepun dah ayam ni...bila nak dtg adelaide ntah hihi

    ReplyDelete
  3. tadi gi dubai jumpa kat umah fida, ni gi jepun jumpa kat umah hana pulak, hopefully pas ni akak gi adelaide jumpa kat umah su pulak.kihkihkihhhh!!!

    psst..dont xpect anything kat umah kak ain tau!!

    ReplyDelete
  4. waaah, syokkk... kat rumah kita org suka korek kuah, jadi kena buat kuah lebih :)

    ReplyDelete
  5. yatta dah siap pon kite nyer...sedapkan akak...

    ReplyDelete
  6. hana

    dah terbang jauh dah ayam ni dari taiwan - dubai - jepun..pasni terbang mana lak hehehhe

    ReplyDelete
  7. to aishah..
    dah try ker chah? sedap kan kan kan..

    to suzi..
    jap lg sampai adelaide la tuh! hihihi

    to k.ain..
    ala akak nihh.. bila nk jamu kita makan2 nih??! ehehehe

    to kucingorengemok..
    rajin jugak org bujang masak yer! sedap kan kan.. sampai menjilat pinggan! ekekeke

    to fida..
    terer btol ayam ni erk fida leh terbang jauh2! hihihi

    ReplyDelete
  8. Kak Hana, harap2 lepas ni ayam ni terbang mai Finland la pulak.. hehe... best je nampak :)

    ReplyDelete
  9. insyaAllah! jap lg dier terbang tuh! jaga2 er org finland! sediakan kuali cepat2! hihihi

    ReplyDelete