Tuesday, June 9, 2009

Kuih Belimbing

pestaim wat kuih nih pas makan pestaim kat umah kak.fa ujung minggu lepas! tak secantik kak.fa buat sbb kak.fa buat lagi kembong! yg nih malu2 tenuk! hihihi.... tapi yg kompem mmg sedap! rangup dluar, lembut ddalam! tak abih interbiu mana asal usul kuih nih! nama kuih belimbing maybe sbb bentuknyer cam belimbing! kan kan kan kak.fa kan! hihihi.. kuih nih mcm wat Cream Puff cume bezanya cream puff dbakar, kuih nih plak dgoreng! lagi sonang kije! cume aku xde acuan sebeno, jdnyer leceh skit klu gune nozel.. klu korang ada acuan kuih yg tekan2 beso tuh (alaaa apa ke nama mangkuk ayun tuh?! yg wat maruku ke semprit tuh lerr... heeee tp kuih nih kene gune yg bentuk bintang utk jd bentuk belimbing) haaaa bleh la guna sbb bleh isi byk2 dan cepat siap! hehehe.. jom layan resepi! mekasih wat kak.fa! lebiuuu akak! hihihi

Bahan-bahan
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan air
  • 1 biji telur
  • 1 sudu makan marjerin/butter
  • 1 sudu makan gula
  • esen vanilla
Cara-cara
  • Didihkan air, gula, esen dan juga marjerin. Sementara tuh, dlm mangkuk lain pukul telur kejap.
  • Tutup api. Masukkan tepung. Kacau cepat2 gune senduk kayu.
  • Kemudian masukkan telur dan kacau cepat2 hingga sebati dengan tepung td.
  • Panaskan minyak, masukkan adunan ke dalam acuan dan picitkan ke dalam kuali. potong setiap 5cm.
  • Goreng hingga kekuningan dan angkat.
  • Taburkan gula. Sedia utk dmakan!
bentuk nozzle bintang yg aku gunakan utk kuih nih.. acuan sebeno adalah 'acuan sawa' yer puan2!!! tQ k.nor bgtau! hihihihi

21 comments:

  1. 1st time akak dengar kuih belimbing ni. senang aje kan resipi nyer. akak suka betul resipi yg senang2 ni. boleh masuk list. buat...?? x tau le pulak.hihi

    ReplyDelete
  2. dah lama tak mkn kuih ni...
    hana punya belimbing comel2 je hihihi

    ReplyDelete
  3. wah kuar dah buah belimbing berbiji2 plk ni... sha tak pernah dgr pon nama kueh ni.. first time ni..

    kang ade masa leh try.. c&p je ye cikgi hana.. :D

    ReplyDelete
  4. to aishah..
    mmg sonang baitu chah!

    to k.ain..
    akak nih lawok la! dah tuh p salin byk2 tuh nk tunggu bila buat? silap2 nk rujuk pon jenuh mencarik! hihihi

    to suzi..
    penah makan er suzi? hana pestaim! tgk pon jakun! hehehe secomel tuannyer! ahaks!

    to sreSHAziela..
    akak pon pestaim sha! hambik ler! jgn lupa sepiring utk akak! hihihi

    ReplyDelete
  5. hana

    menarik ni...first time nengok kuih rupa belimbing :)

    ReplyDelete
  6. samo la kito! hana pestaim gak! tertarik sbb sedap n sonang baitu! hihihi

    ReplyDelete
  7. my dear.. org panggil acuan sawa.. acuan wat kukis zaman dulu2 tu hehe

    ReplyDelete
  8. haaaaaaaaaa betui betui k.nor! hahahaa... adededehhhh! 'acuan sawa' ghupernyer nama si mangkuk ayun tuh! kakakakaka tQ k.nor! hikhikhik

    ReplyDelete
  9. hmm..sedapnya..hana suka kuih ni.. kalau blk kampung mak kat tgganu ada jual kat pasar tp sbb dah lama x balik, lama la x makan..resepi pun nampak senang..tq!

    ReplyDelete
  10. kak ni bukan kuih belimbing la
    ni churro from spain la, sometimes referred to as a Spanish doughnut
    makan sambil minum hot coklat lagi sedap. nak pulak gula tu powder yang mix ngan Cinnamon powder pergggg sedap giler


    t p laut

    ReplyDelete
  11. Hana, masa duk kat Muadzam Shah dulu, kwn akak penah wat kuih ni..memang suka sangat!!! Dia bagi resepi, pastu pindah Ktn, ntah hilang kemana seblm sempat buat..nmpaknya nnt boleh la akak try...thanks!!

    ReplyDelete
  12. to hana..
    try la hana.. mmg mudah sesangat nak buat!

    to anonymous..
    kuih nih femes kat blah timur.. akak pestaim tau.. then diorg pong mengiakan.. cume akak buat kecik2 sbb acuan kecik.. maybe yg doughnut tuh lain kot.. cume maybe bhn2nyer lebih kurang sama.

    to k.ummi..
    dh ader resepi nih leh la buat kak! depa kata gune acuan sawa. kita nih ngak ada.. belasah jerk acuan apa2! hihihi.. kat kntn ader jual tk kak erk??

    ReplyDelete
  13. TQVM for the recipe Hana....dah lama cari resepi kuih ni. my favourite ni.

    ReplyDelete
  14. to ija..
    ur welkem... selamat mencube yer ija! :)

    ReplyDelete
  15. salam...kak,saya mintak izin nak ambik respi ni..lame tul xmakan kueh ni...

    ReplyDelete
  16. hoho..dah lama cari kat kedai tapi takde,jawabnya kene buat sendirilah ni..insyallah akan cuba buat nanti, tak sabar nak try buat..hehe

    http://www.wanmus.com

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. mudah je nak buat kuih ni rupanya
    sedap nih,kat kamp sye pgl kuih terombe
    nak try
    tp kat kamp sye, buat rendam air gula..lg mesra rasa

    ReplyDelete
  19. to anon, confident jea ko cakap salah kan ni bukan kuih belimbing, sure ko xpernah pegi terengganu nie..sila lah datang, aku jamu sebesen kuih belimbing ni kt ko..
    takkan spain dh smpai negeri kt melaysia xhbs cover lg kot? hahaha

    ReplyDelete
  20. ni pastry choux kan. Cara mcm sama je.

    ReplyDelete