Tuesday, February 10, 2009

Fruit Jelly

dah ramai kengkawan yg buat fruit jelly nih... aku pon nk ngetest la jugak! nih buat semalam. wat tambah bekal danish g jenjalan ngan kengkawan dier. dier tak makan pong! sbb mmg dier tak minat apa2 jenis buah! mmg susyah skit la anak aku yg sorang nih! tapi dh pesan bagi kat kengkawan. danial ok sgt ngan buah! bg la yg masam macamana pong! dier nak jugak mencube! habihnyer puding yg baki kat umah nih mmg dier melantak sorang! tapi best arr... mmg tipah tertipu kalau org tak tau! igtkan btol2 buah! rupanyer jelly! gud idea kan?? thanx k.yani!

Bahan-bahan
  • 2 biji limau- large size
  • 4g serbuk agar-agar
  • 500ml air + jus limau
  • 50g gula
  • secubit garam
Cara-cara
  1. Potong bahagian atas limau@belah dua.keluarkan isi.
  2. Isi limau tadi diperah untuk ambik jusnya.
  3. Masukkan air dan jus limau, agar-agar, gula dan garam ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih.
  4. Tuangkan ke dalam kulit limau tadi. Biarkan sejuk dan jelly keras.
  5. Pahtu baru potong.

7 comments:

  1. kite pun dah try...mmg klu tak pasan,tipah tertipu lee...cdg nak try wat tembikai pulak tp entah le bilernye...hahaha

    ReplyDelete
  2. Ligat kepala otak akak aku nih..

    ReplyDelete
  3. Wow! Sedapnye...
    Selain drpd orange, buah ape yg boleh buat mcm tu?

    ReplyDelete
  4. to rafizah..
    try la wat lagik pija..den tak leh la wat tembikai tuh! mahal bebeno kat sini! kim salam jerk la... hihihi.. kecuali teringin sgt nk makan... heeeeeeeeee....

    to lelayong..
    apa lagik lela! ligatkan la paler otakmu iteww! kehkehkeh...

    to mala..
    btol la mala..klu bleh nk wat hiasan jerk! hehehe..

    to aishamirafiq..
    boleh cube buah2 yg senang nak dikorek/kuarkan isinya dan kulit keras... cam tembikai.

    ReplyDelete
  5. jiya takkan tertipu... hehehehehe! cuba akak wat guna buah durian plak! hahahaha!

    ReplyDelete
  6. duriannnnn? durian paler lutut hang! mano nak cilok durian?! ko p buat dulu! kang kalau akak dh tertipu baru akak buat! hahahaha......

    ReplyDelete