Sunday, May 3, 2009

Meehoon Goreng Lada Hitam

wahai ana bini wahid!! sebenonyer segan aku nk cakap.. tapi aku nak cakap jugak! masa g umh ko aritu aku tak puas makan meehoon ko tuh! aku nk tmbh byk kali ISINNN!!! hahahahaaa pas aku belek2 kat myr tuh, ghupernyer ko ade post resepi meehon ko tuh! aku rasa mee yg sama la nih kot! kan kan kan... jadiknyer, nih ler bekpes aku aka lepas geram meehoonmu iteww! wakakakakaaaaa..... huh! bestt! tQ ana!! caaaaayang ko!! hihihi.. C&P dr my.resipi. halal yo na yooo!! heeeeeeee.. layaannnn.. aku nak g makan angin! tata titi tutuuuuuuu...

Bahan-bahan
  • 1 bungkus bihun/mee hoon/mee siam (rendam terlebih dahulu)
  • * 1 biji bawang besar
  • * 4 ulas bawang putih
  • * 3-4 sudu besar udang kering ( direndam terlebih dahulu )
  • ( * ) bahan dikisar bersama
  • 1 cawan udang
  • 2 keping tauhu - dipotong dadu ( kecil )
  • 1 paket fish ball dibelah dua
  • 1 1/2 sudu makan lada hitam ( ditumbuk halus ) nk guna serbuk lada hitam pun bole dan pedas ikut suka
  • 3 sudu makan sos tiram
  • secekak daun kucai - dipotong 2 inci
  • 2 genggam taugeh
  • 1 batang lobah merah- di hiris memanjang
  • garam, gula dan bahan perasa secukup rasa
  • minyak untuk memasak
Cara-cara
  1. panaskan minyak terlebih dahulu setelah panas goreng tauhu terlebih dahulu sehingga kekuningan. * jgn garing sangat * dan ketepikan
  2. masukkan udang kedlm kuali dn masak sehingga kemerahan dan selepas itu masukkan pula bahan kisar dan masak selama 5 minit
  3. masukkan fish ball, sos tiram, lada hitam dan gula dan gaul sebentar
  4. masukkan pula mee hoon dan gaul rata sehingga masak
  5. masukkan tauhu, daun kucai, taugeh dan lobak merah dan masak sehingga siap
  6. akhir sekali perasakan dengan garam dan bahan perasa secukup rasa dan sedia untuk di nikmati.

5 comments:

  1. laaa.. itula kata org tua

    malu bertanya..sesat jalan
    malu nak tambah..tak puas makan

    sama dak ghase dia ngan yang ana wahid masak ???

    ReplyDelete
  2. to zaliana..
    muahahahahahaaa!! itu la za..nk wat camno! klu setakat ngan ana jerk maybe aku tak kisah ler nk perabih satu mangkuk pong! nih ade wahid n k.zana sefamili! haruuuu kang jdnyer! makan ke mentekedarah bini hmzh nih??!! wakakakakaaaa...

    ghase seakan2 tuh ade dah! tapi sodap lagi ana buat! hahahahaa.. kembang ana bini wahid tuh kang bila mai! hihihi

    ReplyDelete
  3. kihkih..ana bini wahid...lucu betul hana...psst psst...cikmanggis bini durian..hihi..

    ReplyDelete
  4. weiii.. hana bini hamzah!!!!.... tu la ngko... nk tambah satu lg yg za kata... kalo malu perut lapo... wakahkahkah... errr... mmg dh kembang nih... muhahahahhaha...

    ReplyDelete
  5. to cikmanggis..
    OoOOoo cikmanggis bini dhugian yerk! habih anak2 kacukan manggis+durian er?? kihkihkih.. gurau CM! ;)

    to anawahid..
    kahkahkahkah! pssstt... jgn pecah rahsia ngan wahid! maluuu! hahahaha

    ReplyDelete