Thursday, June 4, 2009

Madeleines

haaaaa.. udah pecah dara pong acuan madeleines aku! kehkehkeh.. punyer la lama gler aku framekan lam gobok! ekekekeke acuan madeleines aku bentuk kerang! yg biasa2 bentuk shell memanjang.. so sama ajer la bila dh bakar pong! hehehe madeleine nih mcm kuih bahulu la jugak! cume org gelor bahulu omputih! kan ros kan kan.. aa gtu la gamaknyer! nk tau psl madeleine nih leh baca kat kamus nih yer! sini baca.. baca bacaaa.. makyung maleh nk jwb soklan asal usul medeleine.. kihkihkih resepi nih aku rujuk dr dua majalah masakan jepun aku! wpon aku nihongo wakarimasen tp sbb ade juri2 bertauliah nih so bleh la drujuk tanpa bayaran! wakakakaka so korang bleh la nk ikut mana2 resepi.. aku buat kombain dua2 resepi.. mana yg xde d ada2kan! ehehehe
*wat Ijah@Ika Siam, amik nih bwk balik! kasi kat anak2 ninja tuhh! jgn nangis! ekekeke

RESEPI PERTAMA
  • 60g butter - cairkan
  • 60g gula - hana kurangkan 45g jer! tk suka manis sgt.
  • 60g tepung gandum
  • 2 biji telur size M
  • 2/3 sudu kecil baking powder
  • garam secubit
  • 1 sudu besar parutan kulit lemon@oren
  • 1 sudu kecil jus lemon@oren
  • sedikit butter utk sapu acuan
Cara-cara
  • Ayak tepung,garam dan baking powder. ketepikan.
  • Pukul gula dan juga telur hingga kembang dan berkrim.
  • Masukkan parutan kulit lemon@oren. Kacau.
  • Masukkan bhn ayak ke dalam adunan telur tadi. Gaul sebati.Gune spatula jer.
  • Masukkan pula butter dan juga jus. -klu ikut buku, bancuh dulu ngan sedikit adunan, then masukkan dlm adunan tpg td. Kacau sebati.
  • Lengserkan acuan dengan butter. Tuang adunan dan bakar suhu 180 selama 13-15minit.
  • Dah masak, sejukkan di atas redai.

RESEPI KEDUA
Source dr Ros (buku yg sama) sowii ros! maleh nk naip nih! heeeee...

  • 125 gram telur ( lebih kurang 2 biji telur saiz M)
  • 125 gram gula ( ros kurangkan, pakai 90gram je)
  • 125 gram tepung gandum
  • 125 gram butter ( cairkan)
  • 4 gram baking powder (1 sudu kecil baking powder)
  • 25 gram madu (1 sudu besar)
  • sedikit parutan kulit lemon ( ros guna kulit oren)
Cara-cara
  • Ayak tepung gandum bersama baking powder, kemudian cairkan butter, parut sedikit kulit lemon, glis acuan madeleines dengan butter dan tabur sedikit tepung gandum atas permukaan acuan madelines tadi.
  • Pukul telur dan gula hingga agak kembang, dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit, gaul sebati, masukkan parutan kulit Oren serta madu, akhir sekali baru masukkan butter yang telah dicairkan.
  • Kacau sebati dan perap adunan dalam 20 minit, biar lebih sedap dan bagi tujuan menaikkan aroma. lepas perap tu panaskan oven 180 darjah dan bakar selama 14 minit.

6 comments:

  1. Cantiknya Madeleines Hana ni...

    ReplyDelete
  2. mekyung, nk tnya nih acuan medelines ni ada penutup cam waffel nyer acuan ker, jakun nih!!!.. kalo x der agak2nye wat dlm acuan cik tako bole agaknya yerrr... wakakakaka

    ReplyDelete
  3. alamak hana...kat mana cikmanggis nak cari acuan ni..mengancam betul

    ReplyDelete
  4. hana...madeleines ni ala2 bahulu gak ke..??

    ReplyDelete
  5. cam kueh bahulu pon ade kan medeleines ni.. tak pernah try lagik.. tp nmpk sedap je ni..

    kak harus lah pos2 sikit kat sini.. takut ade org kempunan plk kang.. :D

    ReplyDelete
  6. to mamafami..
    mekasih mamafami! cantik cam tuannyer tak? kihkihkih

    to anawahid..
    bukan ler..xde penutup pong! p tgk kat kamus yg aku link tuh.. cenggitu la gayanya.. sukati ko la na nk wat lam acu takoyaki tuH! hahahaha jd baulu takoyaki! hihihi

    to cikmanggis..
    kat sana xde kak er! hmmm.. rasanya gune acu kuih cara tuh boleh kot.. cume tebal la skit baulu tuh.. sbb yg nih agak nipis skit..

    to k.ain..
    haah kak! tp bau dier yg mengancam! xde bau telur.. bau lemon@oren.. sedapp!

    to sreshaziela..
    jap lagik akak pos lam mimpi yer! hehehehe

    ReplyDelete