Sunday, February 1, 2009

Ikan Goreng Berempah - Resepi I

haaaaaaaa.... mana farah nih! meh tgk k.hanamu dah wat ikan goreng! kemecer punyer pasal! hehehehe........... semalam g pasar mmg list nk bli ikan... sebenonyer tk tau nk bli ikan apa yg sedap nk dgoreng kat sini... last2 bli ikan nih! hb kata ikan aji...tp mcm ikan saba... aku yg tk tau ke hb yg tak tau! ah! apa2 jerk la...aku bab jenis2 ikan mmg tk terer! tp sedap gak ikan nih wat goreng... meh layan!

Bahan-bahan
  • 4 ekor ikan apa2 la yer yg sesuai - siang dan kelar2
  • 5cm kunyit hidup
  • 6 ulas bawang putih
  • 1cm halia
  • sebatang serai - optional
  • garam
Cara-cara
  • tumbuk kunyit,bwg putih,halia,serai dan garam sampai agak2 lumat.
  • gaulkan ngan ikan. perap lebih kurang sejam atau lebih.
  • goreng hingga garing. angkat. lebihan rempah jgn buang.toskan n taburkan atas ikan.
  • siap!
  • resepi nih banyakkan gune kunyit idup dan bwg putih! yg tuh yg mmbuatkan sedap! klu nk gune kunyit serbuk rasanya agak kuren! tp terpulang la yer..... boleh jer klu dh xde... :)

9 comments:

  1. waaaa ngehngehh..
    dgn tak malu kite dtg ni kak hana oiii..bak sket..
    nampak cam ikan kembung je kan..ada la gaya2 tu ek

    ReplyDelete
  2. yaaaa tu dia farah sudah mari! ekekekee..... jom jom kita ratah sampi ke tulang! kikikiki... kan kan farah kan! akak rasa pon ikan kembung@saba!

    ReplyDelete
  3. setakterer akak kenal jenis ikan, jiya lg failed terus! hahaha! slalu yg beli ikan king jiya. jiya kejenya body guard. kakakakaka!

    ReplyDelete
  4. ade lagik ghupernyer org yg lebih 'tk terer' dr akak! hehehehe... akak klu psl jenama ikan mesti nk bertekak ngan cik abe...mcm la dua2 terer sgt bab ikan! hahahaha....

    ReplyDelete
  5. iye kot ikan sabanye...tp sekali pandang cam ikan aji...

    ReplyDelete
  6. hana, kita pun goreng ikan gak hari...lebih kurang gaya mcm ni gak...

    kat sini pun ikan dia lain sikit...pening juga nak memilih kalau nak beli...

    ReplyDelete
  7. to aishah..
    kan kan...akak pon tak pasti! saba ke aji! heeeeee... *dh dasar tk kenal ikan! :D

    to suzi..
    sama la yerk menu kita! ikan goreng! hehehe...hana masak skali ngan labu masak lemak n sambal belacan! mmg terangkat! pergh! hehehe....

    ReplyDelete
  8. kalu yg belum digoreng tu boleh je kenal...kalu dah masak kena rasa kot baru kenal...

    ReplyDelete
  9. meh sini datang rasa! hehehe

    ReplyDelete