Thursday, December 17, 2009

Ayam Percik

ayam bakar lagik! kekekeke... sodap weiihh! menurut resepi asal, ayam nih ayam percik pasor mlm... aku mmg suker ayam percik tuh! cume utk resepi nih aku ejas2 sendrik sukatan tuh sbb aku cume masak setengah ekor ayam jerk! tuh pon cenonet! dah tu plak rentung kulit ayam tuh! hahahaha alaa tp yg kat pasor mlm tuh mmg ler rentung2 n geseng2 kan! tol tak?? jemput makannnn... resepi dr my.resipi.. tk koser ler nk carik buluh sejuk2 gini! gegegege...
Bahan-bahan
  • 2 ekor ayam
  • 500g bwg besar - dblender
  • 50 gm halia - diblender
  • 50 gm lengkuas - diblender
  • 50 gm bawang putih - diblender
  • 5 batang serai - diblender
  • 2 cawan gula- hana guna gula perang
  • 3 sudu stok ayam serbuk
  • 5 senduk cili mesin
  • 5 senduk cili sos
  • 1/2 kg santan
Cara-cara
  1. Campurkan semua bahan dan dimasak sampai mendidih
  2. Apabila sudah mendidih, masukkan ayam hingga separuh masak
  3. Asingkan ayam dan siap untuk dibakar, kuah yang lebih disimpan untuk dicurahkan di atas ayam nanti
  4. Bakar dan siap untuk menjamu selera

5 comments:

  1. salam...arek iwak ayam percik geseng sekor...

    ReplyDelete
  2. uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu ko mang ahhhh...mangggggg. Membakar jiwa raga haku nak masak ayam ni plak. Caner nih, caner nih..aler canerrrrr...!!!!

    ReplyDelete
  3. to k.ham..
    slm kak! oleh oleh! sak ekor aku ke'e! mangan sampek warek yoo! kekeke

    to abbot...
    haiyoooooo..aku tk tauu! kekekeke... balik pungut getah sekerap g kejor ayam yer! kekeke

    ReplyDelete
  4. Uish..sengaja di close up close up ayam tuh.... telan air liur jer lah ni.. huhuhu
    psst, selamat tahun baru akak :)

    ReplyDelete
  5. slamat taun baru gak wat ijan skluarga yer! mmg nk suh ko semelih ayam! kekeke

    ReplyDelete