Monday, March 8, 2010

Kuih Peneram

aku suka sangat kuih neh! peneram @ telinga kelin (ader ghuper tinge ker?? hihi).. tp hubby aku faaaling tak suker kuih neh! ntah apa lah dosa! jgn cayer aku buat kuih nih yer! mak aku yg bagi! hahahaha... br dpt parcel dr kg semalam! macam2 mak aku sumbat! megi dah tentunyer berbungkus2! hahaha... jajan utk cucunda dah tentunyer! maceh mak! maceh nek! aku penah buat kuih neh dua kali.. tapi ampess! keras kematun! baling anjing kojol terus! hahaha... setengah pasor malam ade jual kuih ni kan! mmg aku beli! sbb dpt fresh panas2 lagik! nih aku bg resepi sape nk cube.. dari my.resipi oleh delila.

Bahan-bahan
  • 250 g tepung beras
  • 250 g tepung gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 2 cawan air
  • 1 1/2 cawan gula apong (gula melaka)
  • Minyak yang banyak utk menggoreng
  • Sedikit garam
Cara-cara
  1. Ayak tepung gandum dan tepung beras bersama.Masukkan gula pasir dan gaulkan.
  2. Larutkan gula apong dan garam dengan air.Masukkan ke dalam adunan tepung.Adunkan.Biarkan 30 minit.
  3. Panaskan minyak dengan api yang kecil.Canai adunan tepung dan terapkan bentuk kuih peneram (acuan ada jual). Goreng hingga timbul dan sentiasa balik-balikkan utk masak sekata.
  4. NOTE : kalau masa nak menerap tu adunan melekat, taburkan sedikit tepung gandum pada tempat mencanai, acuan dan tangan.

nih resepi lagi satu. dari kak.fiza my.resipi

Bahan-bahan
  • 1 kilo tepung beras (cap gajah)
  • 800 gm gula merah
  • 50 gm @ segenggam tepung gandum
  • minyak utk menggoreng
Cara-cara
  1. cara masak air gula: masukkan gula merah dalam periuk dan letakkan air sama paras dgn gula tadi.masak hingga mendidih dan agak pekat sedikit.
  2. angkat dan tapis air gula tadi.
  3. campurkan tepung beras dan tepung gandum dlm satu bekas.curahkan air gula yg masih panas sambil di kacau dgn sudip.Jgn curah sekali gus,curah sedikit2 sambil dikacau hingga rata.
  4. adunan tadi perlu diperap semalaman .
  5. 4 @ 5 jam check adunan..adunan akan keras sedikit,cuma tambahkan 1/2 @ 1 cwn air panas dan uli hingga lembut. perap semula.
  6. cara menggoreng:ambil adunan sebesar guli dan letakkan atas sekeping plastik,leperkan sedikit.guna lidi atau chopstik utk bulatkan di bhgn tengahnya.
  7. angkat dan goreng dgn api perlahan.
  8. semasa menggoreng kuih ini akan kembang sedikit dan timbul di permukaaan minyak.setelah masak angkat dan toskan minyak.
  9. sesuai di hidang utk seisi keluarga dan pada hari raya...

16 comments:

  1. Salam Kak Hana!
    kak comel nya kueh coq peneram akk berbentuk bunga gituh :)
    kueh ni kalau balik kg abah kat S.P ha mesti bawak balik Pahang punya!
    tapi selalu jumpa bentuk bulat gituh je lah kan...
    kiranya akk punya kueh ni dapat markah tambahan la dalam periksa ekekeke...
    Ok kak adios~

    ReplyDelete
  2. haku pun suker kuih ni hana...lagi satu kuih cincin yg femes kat sabah & brunei tu...pernah mkn sekali terus jatuh chenta.mujur tak ngandung,klu tak leleh ayaq lioq budak dalam perut,kempunan.bukan senang nak carik.nak buat langsung tak reti...

    lame gak aku tak makan kuih ni...tgk gambo ko tu teringin le fulak...tp tak pe...diulangi,bukan ngandung pun...tapi...(berapa banyak tapi da...hahaha!!) kene gak le layan tekak ni walau tadek isi pun ye tak...?

    ReplyDelete
  3. akak pun suke sangat3x kueh ni...mintak sket, hana...pos ke msia balik tau...ekeke

    ReplyDelete
  4. salam hana..
    Wowww..ini kuih peberet aku, ada org panggil kuih telinga "keling"....mampus lah lepas ni aku kena caruts dgn org2 india!!!..amponnn!!...

    ReplyDelete
  5. salam hana

    laaaaaa...baru aku tau nama kuih ni peneram...tak pernah makan & tak pernah buat..trngok pat pasar malam jer pernah..ni kuih lama eh??kalau ya... boleh aku try buat kan MIL..tentu dia terpesona melihat 'keahlian' doter in law dia..ahakssss

    ReplyDelete
  6. to maryam..
    salam maryam.. sp tuh apa yam? akak nih bab geografi payah sket nk neka! hihi... mcm2 ade.. yg kat srwk lg la pesen dier cam bentuk topi! penah tgk? yg tuh ko nk bg markah brape plak?? hihihi

    to fizanordin..
    kuih cincin aku tk penah makan! camne ghase dier ar?? eh pija! aku rs kan ko nih ade apa2 kot! iyerrrr.. aku tgk ko nih teringin jerk lg aritu! baik ko check! ya amponnnnn! kekeke

    to k.dayangjack..
    akakk! klu kat serawak bentuknyer cam topi kan kan?? ishh sori klu kiter silap! hihii..

    to matgebu..
    ko pong suker gak mat yer? haah kan! aku pong konpius nape nama dier tinge kelin! iras2 tuh aku percayalah sket! ya amponnnnn kaum senegaraku! hihi

    to yat maria..
    salam yat.. haah kuih lama! sblm ko bg MIL ko tuh, apa kata ko bg aku dulu! aku dah buat 2 kali kantoi beb! aku rasa baling gajah pong gajah bleh mampus! wakakakaka

    ReplyDelete
  7. penah try buat ni..tp tak menjadi ler..ingatkan yg hana buat tadi...nak gak tanya cemana nak kasik menjadik..rupanya..buatan mesia :D

    ReplyDelete
  8. sedap kuih ni kan. akak panggil kuih ni kuih deram je.hehe

    ReplyDelete
  9. akak..dah try gak resepi yg nih..tp x jadik gak..huhuu..
    ada 1 lagi tuh pun sama gak,keras atau terlembik..tp kalo ada yg buat jadi sah2 bukan salah resepi tuh..mungkin ada teknik kite salah kann...
    kalo tgk kat pasar malam selamba jek dier godeh2 cop cop cop!goreng...iskhh...senang amat!hehe

    akak tanya ler bonda akak camner nak buat..hehe

    ReplyDelete
  10. Salam Hana,

    Akak pun tak minat sangat kuih ni, tapi anak ada yg suka ada yg tak. Cantik lak bentuk kuih tu, selalu orang buat bulat je macam donut tu.

    ReplyDelete
  11. to zaliana..
    hahahaha... tipah tertipuu yeahh! kekeke... ko pong wat tk jd er za! senasib ler kiter! hihi

    to k.ain..
    kiter dulu lg panggey kuih nih kuih tong dram! hahahaha...

    to HaSue..
    aa haah! ader satu lg resepi tuh yg kene perap! pong tk jadik gak! apelah petua diorg ni erk sue? of coz lah salah kiter! sbb owang tuh buat elok jerk kejadiannya... tuh bukan mak aku buat lah! kawan kepada kawan kepada kawan mak aku! bape byk kawan daaa.. hahahahaa

    to k.aidah..
    salam kak.. kat umah nih kiter sorang jerk yg minat! hentah ler nape diorg tk minat! sampai kene pakse suh hubby rasa! hahahaha

    ReplyDelete
  12. sadap ni Hana... akak sukeeeee. Ok will attend to do it soon

    ReplyDelete
  13. salam hana..camner rupa acuan peneram ni..nak gak try buat hehehhe

    ReplyDelete
  14. to k.fuzidss..
    selamat mencube kak! klu jadi, kita cop dua bekas! hihihi

    to fida amida..
    salam fida.. yg acu bentuk bunge nih hana tak penah tgk! tp rasanya gune donut cutter pong boleh juga!

    ReplyDelete
  15. hehe kak hana sama la kita..saya suke sangat kueh nih..tp zahim musti x suke hehe..kalu beli kat pasar,saya sorang yg makan :)-hajar

    ReplyDelete
  16. to sitizahim..
    hai hajar! sori br nk bls komen.. zahim pong tk suker jugak yer! tp best kan bli yg kat pasar tuh! panas2 terus ngap! aduhaiii rindunyer ngan pasar mlm! huhuhuuu

    ReplyDelete