Saturday, March 13, 2010

Paratha Egg Rolls

dah merata2 paratha nih singgah... arini bekpes kat dapur aku plak! dah lama nmpk resepi nih dari sini lagik... sblm2 neh aku penah buat tp tak gulung.. laling aku cakap 'prata telur tampal!' arini aku wat gini, xde la pulak dier berkata2! sbb nmpk cantik kot! ppon dah selamat masuk lam perot! hihi.... resepi cnp dari dapur kak.zai. bleh tgk gak kat dapur gert dan kengkawan lain. tenkiu semua..... cicah ngan kari bawang! mls nk semelih ayam! hahaa..

Bahan-bahan
  • 5 keping frozen plain paratha - jenama kawan@lain
  • 5 biji telor - dipukul sedikit
  • sedikit daun bawang - hiris halus
  • 1/2 biji bawang besar - dicincang halus
  • sedikit lada sulah
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak zaitun untuk menggoreng paratha
  • beberapa keping slice cheese (jika suka utk dimakan begitu saja)

Cara-Cara

  1. Panaskan non-stick pan dan letakkan beberapa titis minyak zaitun dan goreng paratha hingga sedikit garing kedua2 belah. Buat hingga siap dan ketepikan.
  2. Dalam mangkuk lain, campurkan telor bersama bawang, daun bawang, lada sulah dan garam. Kacau rata.
  3. Gunakan pan yang sama tadi, letak sedikit minyak dan tuangkan 3 sudu besar adunan telor, biar adunan membulat dan tekapkan segera paratha yang telah digoreng tadi.
  4. Masak lebihkurang 2 minit dan bila adunan telor telah melekat pada paratha, angkat ke dalam pinggan leper. Buat hingga habis.
  5. Gulungkan terus ketika masih panas. Potong sebesar 1 1/2 inci dan atur dalam pinggan. Hidangkan bersama kuah kari ayam dan sedap dimakan ketika panas2 suam.

15 comments:

  1. ingat nk buat gak, dah beli roti canai tu minggu lepas.. tp tunggu wat kari ayam dulu baru best.. kan :)

    ReplyDelete
  2. wat kak jgn tk buat! kiter nih klu wat prata ngan kari ayam, yg di cicahnyer kuahnyer jerk! ayamnyer tk dimakan pong! tuh yg mls tuh! huh!

    ReplyDelete
  3. hana dah sarapan?bagusnya pantas dan cepat!bertuah cikabang hana ni..hai sebab dok jepun..prata nampak cam sushi hehe..petang ni kita nak g makan sushi la hana..celebrate bday kak long hehe

    ReplyDelete
  4. salam hana.wah!comeinyer rolling2 tu..tima kasih la susah2 bt bfast kat kite.tp nak tanye gak ni smlm punye ke...kang sakit puyut la plak asik mkn yg dah basi jerk :D

    ReplyDelete
  5. to cikmanggis..
    udah kak.. biasalah isteri solehah cam kiter neh mmg pantas ajer! muahahahahaha... wahhh kelas gtu celebrate kat restoran sushi! kim slm kaklong er kak!

    to deliah..
    salam del.. hahaha... bekpes arini buk del! tp nyatanya udah abess! makan gambar dulu ya! saya bikin yg baru! hikhikhik

    ReplyDelete
  6. Nak join makan paratha rolls! :)

    ReplyDelete
  7. salam hana...Ni nak tanya, "bila dunan membulat" tu macam mana ek?. Membulat macam aku ke?..hahahaha...

    ReplyDelete
  8. tu lah, perasan gak, merata2 dah paratha egg rolls ni berjalan. bila lah nak bertandang umah akak pulak.hehe

    ReplyDelete
  9. to love2cook..
    jommmm! kiter makan duluuu! kekeke

    to matgebu..
    hahaha... ko bulat mat er? kekeke.. maksudnyer tuh kan, ko kene tuang telor tuh kat tgh2 koli.. so telur tuh akan gerak ke tepi secara membulat! alaa cam ko wat pancake tuh! kan bulat! pehtu ko tepek ler roti prata tuh atas telur tuh! alaaaa aku buat pong xde mmbolat pong! hexagon ada, pentagon ade, oksagon pong ader! sib baik tak colalongkon! hahaha.. ala janji tepek dan lekat! pehtu gulung.. bismillah!!

    to k.ain..
    kiter pong dah lamaaaaa nk makan kat umah k.ain! biler nih kak???

    ReplyDelete
  10. cantiknya roll tu... laen kali nak g makan kedai mamak suh dia wat cam ni mau tak agaknya?.... tengok sedap je tapi kak rose nak diet.. tolonnnngggg

    ReplyDelete
  11. hahahahaa... ada kang mamak tuh baling roti mentah tuh kat akak! kehkehkehkeh .. akak diet er? alahaii tk dapek nk nuluN! hihi

    ReplyDelete
  12. kak hana, paratha tu menatang apa? mcm roti canai ke? sy ni otg kg, xtau ape ke benda paratha....

    ReplyDelete
  13. owh!
    i like this idea..
    hhmmm...ada stok rasanya paratha ni dlm freezer..harusku ku cuba resepi ni pg esok(kalu sempat)
    :D

    ReplyDelete
  14. saya dah buat!
    saya suka sgt dish ni..tp saya tak guna minyak langsung dan telur tu saya tambah sosej potong nipis..mmg best!

    ReplyDelete