Sunday, October 14, 2012

Puding Roti Bakar


kalau dah terlebih rajen macam2 nak buat.... tp kalau terlebih malas, satu mende pon langsung tak terbuat! nih kira rajen la nih.... hahaa.... belen2 wat roti goreng, sayang pulak nak buang bhgn tepi2 tuh... jd la mende alah yg sungguh lazat berkrim ini.... resepi masih menggunakan resepi yang sama sebelum ni.. leh tgk SINI. cuma ejas mana yg perlu... mudah, cepat dan lazatttt...


RESEPI PUDING ROTI BAKAR DENGAN SOS KASTAD
sumber : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 7-8 keping roti
  • * 500 ml susu segar @ 2 cawan
  • * 4 sudu besar gula halus
  • * 2 biji telur
  • * 1 sudu teh esen vanilla
  • * 1 sudu kecil serbuk cinnamon
  • 2 sudu besar butter - cairkan
  • 3 sudu besar kismis
Untuk Sos Kastard
  • 1 tin susu cair
  • 1/4 tin air (guna tin susu cair tadi)
  • 2 sudu besar tepung kastad
  • 2 sudu besar gula
Cara-cara
  1. Sediakan mangkuk. Satukan bahan-bahan yang bertanda *. Koyak2kan roti dan masukkan ke dalam mangkuk tadi.Biarkan terendam dan meresap seketika.
  2. Masukkan separuh kismis dan juga butter cair .Gaul sebati. Kemudian tuang ke dalam loyang/bekas yang telah digris dengan sedikit butter.Taburkan baki kismis diatas adunan.
  3. Bakar pada suhu 180 C selama 30 minit atau sehingga masak.
  4. Untuk membuat kuah@sos kastad - Campurkan semua bahan ke dalam periuk dan kacau hingga agak pekat. (kepekatan ikut selera masing2)
  5. Tuang ke atas puding roti tadi. Jika suka sejuk, masukkan peti sejuk dahulu sebelum dipotong dan dituang sos kastad.
  

32 comments:

  1. sedapnya kak hana..tgh2hari camne kecurr:)

    ReplyDelete
  2. salam zila..... meh jemput dtg umah leh makan sama2... ada lg nih.. org2 kat umah nih tak berapa nak memandang dessert gini..

    ReplyDelete
  3. mengancamnya kak...
    teliur nengok nie....

    ReplyDelete
  4. yg ni pun aku nak cop jugak jgn lupa kak :p

    ReplyDelete
  5. sedapnya

    tina dah brp kali guna resepi kak ina yg ni, sedap sangat

    ReplyDelete
  6. salam perkenalan hana sedapnya puding roti tu

    ReplyDelete
  7. salam perkenalan akak hana....sdapnya puding roti ....
    nie blog sy...masih amatur sgt2 lg bab memasak ni
    sitiazahar.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. dah try..mmg sedap sgt tp tak secantik yg kak hana buat la hehe.. TQ for sharing :)

    ReplyDelete
  9. pergh terbaik la! sedap tul tgk time2 lapar ni ;D

    ReplyDelete
  10. pepetang hari lawat sini..terliur mak jemah ngn puding itu...terasa2 je kat tekak

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum kak hana..salam kenalan..sedapnya tgk akak nye puding tu..tegoda eh nak mintak jauh.. (",)

    ReplyDelete
  12. mengancammmm..hv tried before but seeing ur recipe, it refreshes my mind on this..TQ for sharing dear..

    ReplyDelete
  13. salam perkenalan kak hana.. nampak sedap ye puding roti..mohon share resepi ye..tq

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum...thanks for sharing this recipe...anak2 buah semua suka... <3 tqvm!

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum kak Hana, tq sbb share resepi ni..saya dah try..mmg sedap sgt...nyummy..

    ReplyDelete
  16. salam..emm dap..hehe..nati nk tryla..mohon share resepi n halal ye..

    ReplyDelete
  17. Hi..nk tanya klau letak cheddar cheese skali boleh ke

    ReplyDelete
  18. Assalam..saya tgh mencuba sebab nampak sedap..tq

    ReplyDelete
  19. salam ramadan kak...mohon amik resepi dari blog akk yer..terliur saye tgk juadah2 akak ni...presentation yg sgt awesome...

    ReplyDelete
  20. Mintak halal resepi.....dok tgh buat ni...juadah berbuka puasa...

    ReplyDelete
  21. Salam perkenalan....minta izin copy resepi...mesti sedap ni....tq 4 sharing.

    ReplyDelete


  22. Salam, saya dah cuba resepi ni pada hari ini raya aidiladha. Masa tengok pun saya dah tahu mesti sedap bila dah cuba apalagi memang sedap. Dalam tempoh beberapa jam saya dah buat 2 kali. Memang teramat best. terima kasih banyak2.

    ReplyDelete
  23. Thanks...for sharing....tengahari ni saya cuba sb ade banyak roti ..dari dok berkulat...insyaallah sedap

    ReplyDelete
  24. Akak , kalau tak letak serbuk cinnamon tu boleh tak ?

    ReplyDelete
  25. wahhh terimkasih kak hana atas resepnya..
    nanti akan langsung saya coba kak ;)
    terimakasih yaaa ;)

    kunjungi juga http://tanjungherbal.com/xamthone-plus/

    ReplyDelete
  26. Akak nk tnye.. Sy dh try... Tapi after masak about 40 mins sy punye puding roti agak lembik bhgn bawah.. Any tips?

    ReplyDelete
  27. A'ah saya punye pun lembik kt bawah atas ok...setting oven or terlebih susu or butter kak..huhu..tapi husband suka ;)

    ReplyDelete