Saturday, October 2, 2010

Puding Roti Sos Kastard


tengok izahdaut tayang puding roti beliau, baru haku terhingat ade sebungkus roti yg tak terusik. dah nak expired plak tuh! kes terlupa nak makan. boley gtu? hahahaha... ppon sangat sedap puding nih bila digandingkan ngan sos kastard tuh... rasa mcm nak tergolek2 menelan sesudu demi sesudu.. hihihi... resepi polo dari maya.zakry myr dan juga F&N myr.

Bahan-bahan
  • 8 keping Roti
  • * 500 ml Susu segar
  • * 4 sudu besar Gula halus
  • * 2 sudu besar Butter- cairkan
  • * 2 biji Telur
  • * 1 sudu teh Esen vanilla
  • * 1 sudu besar Tepung Jagung
  • * 1 sudu kecil serbuk cinnamon
  • 2 sudu besar Kismis
Untuk Sos Kastard
  • 1 tin susu cair
  • 2 s/b tepungkastad- hana ltk 11/2 sb je..
  • 2 s/b gula
Cara-cara
  1. Koyakkan roti dan susun dalam loyang yang telah digris dengan sedikit butter.
  2. Gaul rata bahan-bahan bertanda * dan tuang ke atas roti tadi.
  3. Biarkan sebentar dalam 20-30min agar roti terendam sepenuhnya.
  4. Taburkan kismis diatas adunan.
  5. Bakar pada suhu 180 C selama 30 minit atau sehingga masak.
  6. Untuk membuat kuah@sos kastad - Campurkan semua bahan ke dalam periuk dan kacau hingga agak pekat.
  7. Tuang ke atas puding roti tadi.

26 comments:

  1. salam hana....fav ni! kerak2 tu punya la sedap...klu yg sejuk lagi terangkat.....:p~

    ReplyDelete
  2. salam del.. ko tau, ade lagik se`slice` lam peti sejuk, pagi nih aku wat bekpes ngan sos sejuk tuh! mereng ker hapa? tak kan?? muekekekeke.....

    ReplyDelete
  3. kak hana dah buat puding roti tu...saje jer goda mas pagi2 ni....tak kira..nakk sikit....dah teringin ni...

    ReplyDelete
  4. hana....yg x mkn tu mereng...muahahaahahahaha...*ketawa jahat ;)

    *eh, ade seketul je lgk..kita jgn mimpi ler mas....:)))

    ReplyDelete
  5. Gosh!!! This is seriously tempting puding! Nak buat gak lah..salin resipi jap. Malas nak bak keluar printer..hehehehe! :D

    Laaaa akak dah abiskan ker? Ingatkan nak share ngan KakDel n Mas...hahaha! ^___^

    ReplyDelete
  6. ceh,banyak nau ke hana makan..huuih.takde can le akak nak merasa..masuk list lah..pehni nak buat nak tayang2 lak kat hana..hehe

    psst2...sampai ati,.. bday hakak tau ari ni..takkan takde kek ??wakakaka..

    ReplyDelete
  7. to mas..
    hihihi.... macam best jerk pagi2 nih dapat goda mas.. kekeke... sos jerk tinggal! nak?? hehe

    to deliah..
    hahahahaa... aku pong ketawa jahat! kikiki.. akceli puding nih cume aku ngan danish jerk yg gheti makan! tp aku suker yg lain tk suker sbb aku leh mkn byk! wakakakaka....

    to love2cook..
    hahahaha...sos jerk yg tinggal love! apakata ko kongsi2 sos tuh ngan mas n del. tp roti tuh masing g wat sendrik yer! kekekeke

    to kak.anymz..
    eh yer ker??
    epi besday to u..
    epi besday to u!
    epi besday to kak.nymz cayang..
    epi besday to uuu! muehehehehe... jap lagik kite suh darwish watkan kek! kekekeke

    ReplyDelete
  8. sdpnya...penah dulu ms 1st peknen.ngidam nk mkn puding roti.masa tu cari resipi x jumpa jumpa..hihi...skrg blh cubaaa

    ReplyDelete
  9. yuhuuu darwish..o darwish...ckp kat mama tu..opah nak puding roti..kempunan jika tak dapat makan ni..batu belah batu bertangkup....opah teringin puding ni semangkuk hehe

    ReplyDelete
  10. wah cedap!..akak pun ada setengah buku tak terusik, slalu masuk cik tong aje dah expired...bak ler sikit sesudu dulu...

    ReplyDelete
  11. Baru ajer buat tempohari tp tak da sosnya....rajin bebenorlah katakan....

    ReplyDelete
  12. uish..sedapnyer..apasal kalo aku buat kat umah ni tak brapa laku ek??

    Hana..sori ler, semua entri kat blog aku dr 20sept sampai 30 sept terpaksa di delete sbb masalah html..sampai kena tukar template lain. Skang ni baru ok.. dan semua posting dulu dh dimasukkan semula..sbb tu sume komen dah takde.. sori ek...

    ReplyDelete
  13. to shima..
    alahai syiannya.. kok sampai dah terberanak br jumpa resepi. mujur anak ko tak ngences erk? ker ngences? g suapkan kat bb tuh.. syian dier.. hihihi....

    to cikmanggis..
    darwish berkata2: `wahai batu belah...jangan mandai2 ko nak telan opah aku! aku payer kang kang!` muekekekeke...

    to kakleen..
    weiihh sayang tuh weiihh.. membazir tak baek! dosa! kekekeke.. cahhh... amikkan mak ko roti tuh! mak ko nak wat puding! kekeke

    to kak.azian..
    hihihihi.... takpe kak.. lenkali klu rajen akak buat yer.. sedap banget kok klu ade sosnya.. hihihi

    to noorma..
    jawapan tuh ko kene tanya rakyat kat umah ko lah! jgn tanya aku! aku xde jawapan..kikiki.. owhhhh kisahnyer.. takpe.. neber mind! aku igt ko dah tak cukup nasik sampai nak telan mesej aku.. kekekekeke....

    ReplyDelete
  14. salam hana...kecoi tgok sos dia... hemmm tentu sedap.. selamat hari raya maaf zahir batin hana sori la dah lewat.

    ReplyDelete
  15. Hana..very tempting puding! Cedaaaaaaaaapnyer.....share sket boleh?

    ReplyDelete
  16. Wah ini puding memang manyak sedap ni ahkak! kite punye faveret jugak. sos kastad tu curah kasi banjir terusss lagi sedappppp :D

    Ijan

    ReplyDelete
  17. Hana... akak copy resepi puding roti sos kastad nie yer... menggoda betoi.. tapi x tau ler bile nak buat.. nanti klu akak buat n jadi cantik mcm hana buat... ermm...akak masuk blog ok... thankss..

    ReplyDelete
  18. buat gak semlm 1st time tau..sedap owh..hihi
    tq puan hana.. :)

    ReplyDelete
  19. dear hana...sesungguhnya puding ini telah meriuhkan satu sekolah...hehe...semua cikgi2 pakat nak try bila sy kata mmg beshhh!!!! mmg betul2 hor liaww!!! hehe...tmbah plk bila letak dlm freezer...pergh!!!

    ReplyDelete
  20. Sedap la kak hana.... kite da try... Tq!

    ReplyDelete
  21. salam hana, best la blog ni..dah folo dah pun, sy masuk dlm blog list saya okeh..semua gamba pun cantek2 nampak menyelerakan hehe...and thanks sbb share resepi2 marveles ni..

    nak try buat puding roti ni nanti..dah selamat siap sy report ek =)

    ReplyDelete
  22. sedap2..saya da berjy membuat puding roti ini, tp syg nyer, sos lak terpekat...huhuuhuhu...xcair mcm hana punya.. :(

    ReplyDelete
  23. Thnks hana for sharing this recipe. I share kat my fb ok.

    ReplyDelete
  24. thanks for sharing this recipe ! Dah buat , kejap je . skang nk tunggu dia sejuk . sedapnya :)

    ReplyDelete