Tuesday, April 27, 2010

Roti Saj & Kari Ayam Tomato

menu nih wat ari minggu yang lepas.. sedap la roti nih! hubby ckp cam roti nan! padat dan mengeyangkan! simpan semalaman pong still lembut... lawan pulak ngan kari ayam e-na! pergh! best gler! nak buat pong mudah.. tima kasih kak.madihaA atas resepinyer.. resepi asal dr kak.rusnah FP. leh tengok gak kat dapur k.ummi. macehhh kepada penyumbang2 idea dan resepi. nanti leh wat lagik!

RESEPI ROTI SAJ
Bahan-bahan
  • 1 sb yis mauripan
  • 1 sb gula (kak rus ganti ngan susu pekat kacau dalam air suam ~ akak pun ikut sama)- hana pong ikut jugak!
  • 1 1/2 cwn air suam
  • 3 1/2 cwn tepung
  • 1/2 st garam
  • sedikit minyak

Cara membuatnya

  1. Campurkan yis, gula, air suam dan garam sebatikan lalu masukkan tepung dan diuli.
  2. Selesai diuli, ketepikan 1 jam...tutup kejap dgn plastik.
  3. Uli lagi dan ketul-ketulkan kpd 7- 8 bahagian (Akak bahagikan kepada 10/11 ketul)...dibulat-bulatkan dan disalut minyak/tepung. (Akak salut minyak)
  4. Pastu terus je ambil seketul (*tak perlu tunggu roti naik dah yea) dan ditekan-tekan dlm pinggan bulat bagi elok bulatnya dan digoreng tohor mcm goreng capati.......bila masak angkat.... (MaDiHaA masak lebih kurang 3 ~ 4 minit bagi setiap belah roti saj & terbalikkan masak lagi) mmmm makan ngan kuah....sedap dan kenyang....
Nota MaDiHaA : Semasa menggoreng gunakan api yang perlahan. Minyak hanya gunakan beberapa titis jer semasa menggoreng. Tutup kuali dengan penutup pengukus supaya wap panas tak keluar & roti saj cepat masak.
RESEPI KARI AYAM TOMATO
Sumber : E-Na Kitchen - resepi asal dr Syamila

Bahan-bahan
  • 6 Ketul ayam
  • 2 biji tomato
  • 200ml santan pekat
  • 400ml air
  • 6 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 1/2 sudu besar rempah kari ayam dan daging Adabi (di bancuh dgn air)
  • 1 sk serbuk cili giling (optional)
  • 1 biji kentang (di belah 4)
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 2 biji buah pelaga
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • sedikit gula
  • garam dan perasa.
Cara membuatnya :
  1. Sebiji tomato di potong dadu kecil dan sebiji lagi di belah 4.
  2. Bawang merah, bawang putih dan halia di blend/ tumbuk sehingga hancur.
  3. Tumis bawang dan rempah 4 sekawan (kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih) sehingga naik bau / kekuningan.
  4. Masukkan serbuk cili yg di bancuh dgn sedikit air dan kacau sehingga garing.
  5. Kemudian masukkan rempah kari dan kacau sehingga naik minyak.
  6. Masukkan sebiji tomato yg dipotong dadu. Kacau sehingga hancur.
  7. Masukkan ayam dan kacau sekejap.
  8. Masukkan air dan biarkan mendidih sehingga ayam empuk.
  9. Kemudian masukkan santan dan ubi kentang.
  10. Perasakan gula dan garam
  11. Bila kentang telah masak masukkan tomato yang di belah 4.
  12. Biarkan mendidih sebentar dan angkat. Selamat mencuba!
TIPS : Untuk mendapatkan kari yang merah cantik berminyak:
Semasa menumis pastikan rempah kari dan serbuk cili betul2 masak,wangi, garing (jangan sampai hangit) barulah dimasukkan tomato.

15 comments:

  1. laju betul puan hana kita ni.. dah jadik pun roti saj hana tu... sedap yer?? cicah kari ayam lagi ler syok mkn.. hehe.. mkn seketul pun dah kenyang kan?
    tq sudi mencuba resepi yg akak paparkan..

    ReplyDelete
  2. to k.madiha..
    k.ummi lg laju dr kiter la kak.. penghargaan tinggi harus dberi pd k.ummi dulu! mmg syokkk..layan abiss! thanks for sharing kak yer!

    ReplyDelete
  3. salam kak ina.adoi lapo tgk roti saj tue.mkn 2bj confirm keyang

    ReplyDelete
  4. a'a....rajinn nyerrr....sedapp..tuee..

    ReplyDelete
  5. amboi akak...laju jek.kita lom sempat cuba lagi...

    rajin tol...

    ReplyDelete
  6. salam hana..kita pun takmo ketinggalan nak buat roti saj..hmm apa maksuk Saj tu hana?atau pun roti saj_a hehe..

    ReplyDelete
  7. sori..slalo jadik silent reader k.hana..
    tapi sy dh try resipi nye dh..
    terutme donut tu tp xjadik..huhu
    sbb terlalu byk air..coz sy ni duk 2org jer ngn husben,lau byk2 bwt xabih..huhu

    neway,roti saj ni mcm menarik tp takut nk wt coz hubby suh master kan donut dlu..huu

    ReplyDelete
  8. to eiyna..
    salam eiyna.. mkn satu pong konyang! apatah lagi dua! mmg konyang habihhh! hihihi

    to ct nur malissa..
    cubelah! senang ja tuh! :)

    to beattey..
    ko lambat sgt! aku dah lapo tunggu ko nyer! muehehehe

    to cikmanggis..
    salam kak..buat kak jgn tk wat! tak rugi mencube! tollll... hihihi.. hentah la kak! kiter agak pong cam akak jugak saj_a! hehehe

    to isyahizzati..
    akceli akak dah jwb td kat n3 korokke.. ttba padam pulak msg tuh! nih akak kopipes jwpn akak td yer..
    to isyahizzati..
    salam izzati.. tima kasih sudi senyap2 kat blog akak nih! akceli wat donut rasanya yg paling mudah.. izzati ikut resepi yg mana satu nih yer? apakata izzati try resepi donut yg paling basic dan paling senang! cume tepung, gula, yis dan air@susu segar. butter atau shortening tuh jika ada. tk ltk pong tk mengapa. nanti klu dh mahir br bleh tambah mcm2 cam bread improver ke, softener ke, perasa ke, inti ke and etc.. izzati uli tgn kan? lagi mudah nak agak samada adunan kiter terlalu byk air atau kurang air. yang pastinyer adunan tuh mesti tak lekat kat tangan dan lembut cam kiter tekan pp baby! ataupon pp sendiri!! hihihi.. insyaAllah pas ni izzati akan mahir bab mendonut atau meroti! moga tips akak dpt membantu.. gud luck yer! :)

    ReplyDelete
  9. pergghh!
    lazatnya kak.

    tp kari mamak lagi sedap. he he he

    ReplyDelete
  10. rajin hana buat roti saj tu yer...E-na mkn yg frozen jer, he he abis stok tu lah klu rajin nk m'uli pun...
    tq sudi cuba resepi kari ayam tomato tu...E-na link kn ke Lovely Kitchen yer!

    ReplyDelete
  11. salam hana :) roti ni mcm bazlama(roti turki)klu cuti2 kita sll bt sbb bnyk pmintaan lgpun x brminyak ;)sedap cicah kari ayam tuh yerk :p~

    ReplyDelete
  12. Emmm...syookkk n masyuukkknya ko eh...kabhi, kabhi naheee...roti saj mariiii...hehee, Amacam dah boleh berapa patah cakap Hindi lepas makan roti tu Hana? ^__^

    ReplyDelete
  13. kak hana,
    sy da try buat..adunannya memang mcm lembik sikit ke...sy uli guna tangan je...adunannya melekat pada tangan...macam mana ek kak...hope sudi tunjuk ajar...:(

    ReplyDelete
  14. akceli akak uli mggunakan bm.. klu uli tangan seeloknya masukkan air sedikit demi sedikit sehibgga adunan tk lekat ditangan.. tk perlu abiskan sukatan air jika adunan dah sedang elok. klu masa canai sedikit melekit, bleh taburkan tpg gandum sedikit di atas papan canai..nnti cube la yer...

    ReplyDelete
  15. hehehe...sy da berjaya membuat roti saj ni, sy tmbh tepung lagi....tapi rase tetap mantap....mekasih atas tunjuk ajar kak hana...

    ReplyDelete