Wednesday, July 21, 2010

Bubur Kacang Hijau with Durian & Jagung


duriannn duriannnn.. ade bau tak? bau tak??! ala idong korang sumbat! tuh pasal tak bau! wakakakaka..... kunun2nyer arini nak teruskan niat bpuasa sunat syaaban! tapi aduuhhhh masyaAllah! tak larat paneh sungguh la! nih tiba ramadhan nanti mmg kompom melepek ajer kerjenya! syian ler pula kat anakanda yg baru nak blaja puasa tuh nanti... arap2 dier boleh teruskan. nak cter pasal bubur durian niH laa.. haihhhhh mmg ler tak nampak bijik doyan! sbb aku gune lempok! hahahaha... maceh wat adindaku mak mina yang sudi mengeposkan aritu. weihhh aku pakse dier suh pungut durian keliling kampung watkan lempok ngan tempoyak! muahahaha... sila lihat lempok mak mina yang dbuat dengan penuh kasih sayang utk kekandanya yang jauh di mata..meh tengok sini.insyaAllah taun nih crown adik ipo tersayang bakal di anugerahkan buat beliau! kikikikiki.... maceh ndukkkk! meh mehh... jemput ghase! sudu dah ada, bubur dah aku hidang lam mangkuk! apo laiee... makan makannnn.... ishhh nak resepi ker?? aku main humban jerk semua.. agak2 jerk la yer! hahahaa


Bahan-bahan
  • Kacang Hijau
  • Sagu - cuci dan toskan
  • Lempok durian@isi durian
  • Santan
  • Tepung gandum@Jagung
  • Isi Jagung - hana gune jagung rebus. siatkan juga pisau
  • Gula merah@gula melaka
  • Gula putih
  • Garam secubit
  • Daun pandan - ada yg suka ltk halia dan bwg putih
Cara-cara
  • Rebus kacang hijau hingga separuh empuk. Masukkan gula merah@gula melaka dan juga gula putih. (kemanisan ikut masing2).
  • Masukkan santan, daun pandan, isi jagung dan secubit garam. Didihkan. Masukkan sagu dan juga tepung gandum@jagung yang dibancuh dengan sedikit air utk memekatkan kuah. Didihkan lagi hingga sagu kembang. Matikan api.
  • Siap dihidang. Jika suka leh makan dengan roti atau biskut tawar.

26 comments:

  1. Salam Dik..sambil tutup hidung.....nape letak durian...huhuhu!! Sedih ..badan rasa nak demam dah ni bau durian!~!!Balik dulu lah!

    ReplyDelete
  2. lempok dgn tempoyak lps ek kt jepong? kastam x tahan ke? huhuhu...best btl. kak, mintak semangkuk bubur kcg, nk buat eskrim kacang.....hehehehe

    ReplyDelete
  3. to k.watie..
    alamakkk..luper la akak tk makan duriann! adehhh... lenkali jerk la kiter watkan yg lain! heeeeee...

    to ina..
    haah! lepas alhamdulillah! kasi cover baik punyer! kekekeke... meh meh jemput mai makan sama2! hihi.. nih bakal juga wat aiskerim klu tk abih! nak??! hehe

    ReplyDelete
  4. kak hana..nasib idung ai tersumbat nih.kalau dak mangkuk yg ada love tu kasi mari... huhuhu..oh kome doyan dah bebunga.....eh silap dah gugur pun..lama tak makan lempuk..hempuk ada laaa

    ReplyDelete
  5. wahhh dah sampai stok durian dr idah ya..

    ReplyDelete
  6. kalau letak lempuk memang tak de bau durian ke kak...ok la tu, janji rasa durian tu tak hilang...sedap ni...mas nk rasa semangkuk..

    ReplyDelete
  7. Hana,
    Ni kalau wat eskrim pon best kan.
    Nak sket leh ke?

    ReplyDelete
  8. waaa,kalah akak yg duk kat msia nie..lum penah buat lagi bubur derian nie..makan ade ler sekali..buah derian tak gugur ler kat tempat akak hihihi..doktor kata makan buah berkhasiat ..kwang kwang kwang!!

    ReplyDelete
  9. wah!!!! bl nk bg CROWN tu???? ekekekeke...
    wahai biras2 ku sekalian..lihatlah donia!!!! kikikih

    ReplyDelete
  10. hana....lempuk pun lempuk la,asalnye doyan jugak..mesti sedap nih...bak mai semangkuk na..betul2 japan panass sgt sekarang ni...mcmmana bulan posa nanti,dah le panjang siangnyer..melepek jugak le..banyak2 bersabor la kita ye na...dugaan

    ReplyDelete
  11. bestnye dapat makan bubur tuu...daun pandannye pon comei 'love' lagi

    ReplyDelete
  12. Semalam k.ct ada beli kacang hijau kat psr malam Hana, nnt ank dara k.ct nk balik leh masak bubur derian gak. memang dia suka bubur2 ni.. hehehe.

    kalau derian masak bubur k.ct suka makan. Tapi kalau makan gitu2 emm.. x berapa suka nak makan lah.. huhuhu

    ReplyDelete
  13. Belum pernah cuba bubur kacang hijau ditambah durian. Nak cuba tapi yang lain bukan peminat durian :(

    ReplyDelete
  14. waaaa nampak menarik dan tertarik lah bubur tu.. ni yg buat ngidam ni

    ReplyDelete
  15. hana sayang,manja buah hati cm!minta bubur ni ya..nak buat ais krim Malaysia:)

    ReplyDelete
  16. Hana, akak terpikat kat love daun pandan tu.....

    ReplyDelete
  17. weiii...sodap ni weii..

    sket arrr, kasi aku semangkok!!

    ReplyDelete
  18. salam hana,
    bubur kacang dah lama tak buat..
    kecur pulak tengok hana punya tu..wah best ah..gambar2 makin mengancam!!..

    ReplyDelete
  19. salam hana...
    alhamdulillah dpt juga merasa durian walau duk nun jau di sana hehehe...sib baik ada yg sudi pos ye tak...

    ReplyDelete
  20. wah..jauh bjalan durian tuh ek....

    ReplyDelete
  21. pergh...jawa nih jiwang giler. tak tahan betul aku siap ade love kat tengah2. wakakaka

    ReplyDelete
  22. to izahdaut..
    haiippp tak bley tak bley! taun depan aku bg pinjam! wakakakaka..

    to k.nor..
    doyan dah meletop kat jepong! muahahaha

    to mas..
    masih ade bau doyan! tp sbb bungkus elok xde la kantoi kat kastam! hahaha...

    to niezaman..
    nih mmg ade lebih! akan dbuat aiskerim! tungguuuu.. hihihi

    to kakasma..
    aihhhh akak nih! jangan sampai org kat kat bulan pong tau wat bubur durian! muekekekeke

    to fmina..
    haaaaa yg crown yg tuh ko tunggu yer! besau punyer! ko nak ltk kat kepala pong ko tak sanggup! kompom penyek paler ko! wakakakakaa...

    to ida..
    aduhai daa rasa cam tak sanggup jerk kan! dugaan tol lah! eh ade stok doyan tak?? meh mehh.... amik kat kanazawa! hihi

    to azeeazfar..
    tuh tandanya bubur penuh kasih sayang! pakej komplit! kikiki

    ReplyDelete
  23. to k.ctdelima..
    nih lagi sorang yg suker durian.. haihhhhh sedap taw kak! tp seghuper ler ngan my hubby! hahaha,... jenuh nak pujuk suh makan! huh!

    to tummy..
    cubelah tummy.. kat umah nih hubby saya jer yang tk suka durian.. anak2 bila dah campur bubur diorg makan. tp kalau sebijik gtu diorg tak pandai makan! huH!

    to ceritakuasn..
    ngidam ader isi tak?? hihihihi

    to cikmanggis..
    ehem ehemmm.. iyer kakak sayangg! dah agak dahhh..nih mesti bodek punyer cter! tak bley tak bley! tak cukup! kiter pong nak buat jugak! muahahahahaa

    to k.azian..
    nah nah! amik daun tuh wat frame yer! jgn lupa siram kak! nanti layu! kikiki

    to yatmaria..
    semangkok je taw! jgn mintak lebey! tak cukup! wakakakaka... dekuttttttt! :D

    to k.ayu..
    salam k.ayu.. tgh musim doyan syok ni kak buat! jom buat kak! gambo amatur kak.. macehh klu dpandang cantik! heeee

    to k.suzi..
    salam kak.. tuh la kan..sib baik ade org baik ati! klu tak ngences jerk kan kak kan! lempok pong lempok lah! janji ade bau doyan! bukan bau belacan! kikiki

    to eliyaezlinlias..
    magic kan! durian bleh berjalan.. ishh ishhhhh... hihihihi

    to shalin..
    weiihh! sape kata jawa tak bleh jiwang! brutal2 pong kene gak sentimentel value! baru mentennn! wakakakakaka...

    ReplyDelete
  24. Weeee...ko suka durian eh..akak kan...x suka betul laa..tp tempoyak suka pulak..pelik eh..so akak xnak mintak la bubur ko sebab isi durian..huhuuu...tp kita pun ada jagung tau..cik abang beli kat Rompin 2 hari lepas...heheh, pasni semua resepi keluar berasaskan jagung..hahahaha

    ReplyDelete
  25. selalunya kacang ijau dgn derian kan..tak penah campur jagung..nanti akak nak cobalah...

    ReplyDelete
  26. to k.ummi..
    tuh namanya tekak yg ngada2! nyusahkan umat d donia! wakakakaka.. akakk.. kiter pong tgh musim jagung gak nih! ari2 klu bleh nk msk berasaskan jagung gak! hahahaha

    to k.yan..
    jagung tuh lebih anak2 mkn kak.. drpd dbuang baik buh lam bubur. hikhikhik....

    ReplyDelete