Wednesday, January 19, 2011

Spaghetti Tomato Pedas



akceli nak wat spagetthi bolognese yg biasa... tgk2 stok sos yg biasa gune tuh xde la pulak.... teringat satu resepi Mee Tomato kak.asma... jadi aku godeh2 lah rujuk resepi kak.asma jugak cuma derhaka mengikut keperluan yg ada... takpe la kan.. derhaka itu kan kretip! tul tak mat? kekekeke... ppon tima kasih kak.asma... mmg syedappp... leh buat lagik jika inginkan spagetthi yang agak pedas dan berkuah....

RESEPI SPAGHETTI TOMATO PEDAS
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 300g spaghetti - rebus ikut arahan peket dan toskan
  • 200g daging cincang
  • 3/4 cawan tomato puri - bleh gune sos spaghetti
  • 1-2 biji tomato - potong dadu/baji
  • 1/4 batang carrot - potong dadu *optional
  • *4-5 tangkai cili kering (ikut kepedasan masing2) - rebus dan toskan
  • *1/2 biji bawang besar kuning
  • *2 ulas bawang merah
  • 1/2 kiub pati kembu@ayam
  • sedikit oregano
  • air secukupnye - spaghetti nih berkuah
  • garam dan sedikit gula@perasa
  • Bahan sampingan - timun, sawi celur, bwg goreng dan daun sup
Cara-cara
  • Blend bahan yang bertanda *. Panaskan sedikit minyak... Tumis hingga pecah minyak.. Masukkan daging cincang dan juga carrot. Kacau hingga daging berubah warna.
  • Masukkan tomato puri dan juga tomato dadu. Gaul. Masukkan air secukupnya.. Masukkan garam, gula@perisa dan juga kiub ayam@lembu serta sedikit oregano. Didihkan hingga kuah agak pekat. Matikan api.
  • Cara hidangan, ambil spaghetti ke dalam mangkuk, tuang kuah dan taburkan dengan daun sup, bawang goreng, timun dan juga sawi celur. Sedia dinikmati.

19 comments:

  1. kak hana...nmpk sedapp tu....nmpk mcm mee bandung pun ada...he..he...

    ReplyDelete
  2. hehe... mee bandung ala western ker mas? hihihi.... meh la jemput makan.. mmg sedap!

    ReplyDelete
  3. rupa laksa johor pun ada gak..
    order..order..akak mau satu mangkuk besar punya..kuah bagi lebih.takmo kongsi2 nak makan sensorang..hahahaha

    ReplyDelete
  4. dah jadi spagethi bandung gitu...

    ReplyDelete
  5. to kak.anymz..
    lakso johor pulakkk.. kekekeke... sbb timun tuh potong bulat kan kak? yeahhh mmg gtu caranya... hihihihi

    to watie..
    hahaha... klu nak jadikan bandung kene pecahkan telur lah... baru jadik spaghetti bandung! pehtu makan kene g bandung! kekekeke

    ReplyDelete
  6. salam hana,
    wah lain kali nak buat pedas punya mee tomato..mesti lagilah sedap kan hana..mungkin untuk akak aje akak nak tumiskan kuah lain, kecur ni tengok kuahnya tu..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum...
    Hana nampak sangat sedap le. Bila le nak try ni.

    ReplyDelete
  8. to kak.ayu..
    salam kak.yu... boley kak.. tak kesah nak wat camne..kite buat dier gasak situ janji sedap! hihihi... try la kak.. mmg best pedas2...

    to kak.sam..
    waalaikumussalam kak.sam.... mmg sedap kak.. try la..arap kene ngan selera akak..... :)

    ReplyDelete
  9. Salam Hana,
    Nmpk menyelerakan tull....mcm mee bandung pun ada gak.....pedas2 ni yg sedap...

    ReplyDelete
  10. meh kita buat persatuan geng masak derhaka.. agak2 bg CMG jd presiden, ok tak?...hihii

    ReplyDelete
  11. k.hana, penderhakaan yg menyelerakan tekak giteww!!! kita klu masak spegeti mmg selalu buh cili. baru sesueiii ngan tekak... hehehehe....

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum....
    saya suka blog ni sebab masakan dia nampak sedap sedap belaka. boleh tak satu hari ke, tunjuk makanan yang tak berapa sedap pulak.harap tuan blog paham yang blog ni dah banyak menyumbangkan lemak kelas A kat saya.

    dari: saya bingung

    wakaka..

    ReplyDelete
  13. nampak sedap. nak cuba lah resipi ni..:) biasa buat kuah guna PREGO je..

    ReplyDelete
  14. peberet ni..boleh cuba ni..waa tak tahan wa cakap lu!

    ReplyDelete
  15. to ka.yatie..
    salam kak.. hihi..boley boley... sila ikut selera masing2 nak buh jenama apa.. kekekekeke

    to kak.nor..
    ye ye... saya sokong sebulat suara! suh dier pakai songkok ala YB! ok ker? wakakakakakaa

    to ina79..
    mesti tekak ko dah kembang makan spaghetti ari2.. nnti aku anto mee kuning er! kakakakaka

    to izahdaut..
    waalaikumussalam saudari yg bertanya.. meh saya kasi ilang penyakit bingung saudari.. penggal ajer kepaler tuh! settle masalah! kahkahkahkahkah

    to 1001..
    boley cuba..silakan... harap kene dengan selera yer.... klu prego tak pedas kan? nih kasi kawin ngan tekak melayu kasi pedas2 sket.. hihi

    to faradean..
    yeahhh aku gumbira faradean tak tahan! wa suka bebbb! wakakakakaka

    ReplyDelete
  16. Looks so delicious la kak!!! Hru doing over there??? :)

    ReplyDelete
  17. sedapppppppp....

    ingatkan tadi laksa johor....mesti kena cuba nie....

    ReplyDelete
  18. salam...cantik timun potong mcm tu..menampakkn kejohoran hana :))

    ReplyDelete