Thursday, April 21, 2011

Masak Lemak Jantung Pisang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua.... nih juga merupakan menu mengidam 3 taun... hihi.... nikmatnyer dapat makan.. alhamdulillah... wpon duk kat taman, tp tiap2 minggu ader pasar tani dan juga pasar malam yg jual sayur2 kampung... cumanyer tgh usha nak carik kencur@cekur tapi tak jumpa2 pulak kat kuantan nih... kene amik benih la kat kampong then tanam kat pasu cam dolu2..hihi.... masak lemak jantung nih boleh juga klu nk campurkan cekur.. lagi enak dan harum baunyer... bg sape yg suka la... sbb citarasa lain2 kan..... yang nih versi biasa masak lemak cili padi cikgu jawa.. haha

RESEPI MASAK LEMAK JANTUNG PISANG
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 1 biji jantung pisang
  • *3 biji bawang merah
  • *2 ulas bawang putih
  • *sejemput ikan bilis kopek
  • *10-15 biji cili padi - bergantung kepedasan masing2
  • 1 kotak santan KARA
  • 2 kotak air biasa (guna kotak santan )
  • garam dan perisa@gula secukup rasa
Cara-cara
  • Rebus jantung pisang dengan sedikit garam hingga lembut. (Cucuk dengan garfu utk pastikan jantung pisang sudah lembut ). Toskan dan perah kemudian hiris-hiris. Ketepikan.
  • Tumbuk bahan *. Satukan ke dalam periuk bahan tumbuk, santan dan juga air.Kacau supaya santan tidak pecah.
  • Masukkan jantung pisang, garam dan perisa@gula secukup rasa.
  • Didihkan. Hidangkan dengan nasi putih hangat dan lauk sampingan.

53 comments:

  1. sedapnyerrrrrrr akak...actually ayu teringin nak makan kerabu jantung pisang tapi kat sini mana nak carik...terlioq lagikkkk

    ReplyDelete
  2. Wah.. kite pun dah lama mangidam neh... sedapnye sayur lemak gini... kat helsinki ada jual sayur neh.

    Ijan

    ReplyDelete
  3. kakkkkk...rindu rasenye n3 akkkk...kabare???

    ReplyDelete
  4. emm sedapnya Hana..meh la sini semangkuk..putih jer..meleleh air liur ni..

    ReplyDelete
  5. cikgu jawa oo cikgu jawa.. saya pun suke jugak lemak gini..apa apa la kalau jantung pisang ni..memang suke..baru jugak pandai makan jantung.dulu tak brapa pandai..dulu pandai makan daun salad je..muekeke..

    ReplyDelete
  6. hana sensei! lama tak jenguk cni. psst tak panas ke mesia nih? hehehe.
    aduhh jantung pisang itu oishisouu (tabetakoto nai kedo - pecaya tak hehe)

    ReplyDelete
  7. Hehee.. dah balik sini baru jumpak resepi bahan melayu asli kui3... yelahkan kat sane mana nak carik bahan :)

    ReplyDelete
  8. mula2 nak gelakkan hana..muhahahahaha

    ingat lagi dulu2 akak kata kat hana,camne hana dok jepun leh jumpa cekur, akak yg dok mesia tak jumpa..hah tu lah deh.kan dah terkono.susah nak jumpa kan?..kan?..
    sampai skang akak tak jumpa2 lagi cekur ni tau.hana balik kg nanti,tanam lebih2 ek..bila2 akak lalu kuantan akak pi ambik kat rumah hana.boleh gitu?..

    eh!jantung!..jantungku..oh!tidak..

    ReplyDelete
  9. ait! Hana dah balik m'sia jadi cikgu ayat semborononyer mcm dah tukar bunyiklah... hehehe...

    ReplyDelete
  10. tak pernah plak makan macam nie...selalu makan jantung pisang rebus jer...macam makan ulam tue..memang terangkat la

    ReplyDelete
  11. waaa...br je buat lauk ni minggu lepas.mengidam jugak tu 3 minggu.haha...tp dila buat versi negeri sembilan, so kuning la..letak kencur lagi sedap ek..?nk try la lepas ni...

    ReplyDelete
  12. salam singgah... nampak cam sedap nanti anis nak try resepi hana ni ;-)

    ReplyDelete
  13. salam hana...kabar re! wah2!! ade lauk lemak jantung pisang, sedapnya!lama mengidam tu.. :D

    ReplyDelete
  14. Assalam kak hana,fuhh sedap toi jantung pisang,kalo rebus cenggitu cicah ambal pong sodap kan..Kat sini daun cekuq tuh kekadang tu da juga..

    ReplyDelete
  15. sedapnya msk lomak jantung akak tu....sib baik kat Finland ni ada jual jantung pisang kak...kalau tak maunya mengidam juga...hehehe

    ReplyDelete
  16. uwaa.. xtau lak blh masak gini jantung pisang.. aritu ada jantung pisang, godek2 dapur akak nih xde menu jantung pisang.. huhu.. tun rebus pastu kerat2 wat cam kerabu, tp rasa semacam.. huhu.. xpe2, len kali blh wat masak lemak. nk gi masuk utan blkg umah ni kot2 laa ada pokok pisang sesat. hehe

    ReplyDelete
  17. ina,

    akak suka makan masak lemak jantung pisang, sedap!! ada this one masakan pahang, dia org panggil masak budu. letak segala macam ulam kampung termasuk la jantung pisang and pucuk ubi kayu. peh! memang tak pandang kiri kanan la.

    dah pindah kuantan ye?

    ReplyDelete
  18. jantung pisang usah cakaplaa... masak apa pun syedap even kalau dicelur cicah sambal belacan pun syiokk jugak...
    ohh.. tak pernah lak sayur lemak dicampur cekur.. lenkali leh try.. opss.. campur daunnya atau isinya dong?

    ReplyDelete
  19. to ayu..
    salam ayu... kabare?? camne skrg eh? lama aku nak jenguk ko sejak tsunami tuh.... sabar eh yu eh.. kang blk mesia ko lantak puas2.. macam aku! hihihihi

    to fiza damia..
    sonang ja fiza... try la... :)

    to ijan..
    camne jantung pisang leh ader kat finland nih??? pelik pelik... kekekekeke... *jeles sebenonyer dulu kat jepun xde..hihi... dak pumpkin skrg dah mesyar jugak eh?? rindu nak nengok dier!

    to hani..
    kabare warasssssssssss... kuwe kabare??? kekekeke.... rindu gak tak jengah blog ko.. nnti2 aku nak jengah jugakkkkkk wat ilang rindu!

    to sally...
    meh mehh kiter wat lagik..sbb yg tuh dah abeh..hihi

    to ijahdaut..
    ulam omputih ko gheti makan eh? ulam kampong ko tak gheti makan.. bijak bijakkk... bini sape tuh?? muekekekekeke

    to ija zambry..
    terer ko ckp ja.. lepas nih leh bukak kelas ajor aku lak...sbb bakal lupa daratan.. hahahaha

    to liza..
    meh jemput cedok liza..hihihi

    to farah..
    hahaha... tempat jatuh lg dikenang! macam2 ader! hihihihi....

    to kak.nim...
    hahahahahaha... gelak jgn tak gelak! ampeh ko kak... haha... haah la kak...duk jepun dulu dulu tanam dalam sebok! sampai bertahun2 jangka hayatnyer... sampai mesia apesal la tak tanam sifir tanam dlm sebok tuh erk??? kan dah susah nak carik! hahaha

    to sari yusa..
    takut kene pantau ngan guru besor! tuh pasal ayat kene sopan santun! muahahahahahahaha

    to kayrul..
    aku pong suker cicah ngan sambal belacan kelantan.. membe aku ajor makan.. sodap gler wehhhhh... tp laki aku tak gheti makan gtu! nih pong aku wat dua pesen,,, satu aku wat kerabu! utk aku sorang! hahahaha

    to cik dila..
    owhh yg versi kuning tuh n9 jugak erk?? kat phg pong diorg masak gtu jugak... org jawa jer kot versi putih.. hihi

    to anis..
    salam anis... selamat mencuba nanti yer.. arap kene ngan citarasa anis..tima kasih sudi singgah......

    ReplyDelete
  20. dah lama nak carik resepi ni. pasti akan dicuba resepi ni, thanks kak hana! :)

    ReplyDelete
  21. to k.zana..
    salam kak..kabare warassss... suwi ora delok dapurmu..mau taknyer kak..jumpa jantung pisang otomatik terus bli.. kepingin sgt la tuh..hihi

    to zaliedana..
    wlm na....uishh sodap tuh ko klu wat ulam@ nnti aku jolok jantung pisang lg..hihi

    to nieza..
    ngelat la finland leh ada jantung pisang! tak aci tak aciii!! kekekeke

    to tun telani..
    laaa sian ko tunnn... mano aku nak cilok jatung pisang kat jopun nunnnn... psstt nnti akan menyusul kerabu jantung pisang.. ko try eh.. hihihi

    to kakshidah..
    salam kak... masak budu kak eh? tak nah tau lak..maybe penah nmpk tp tk tau nama.. tau mkn jer..hihihi.. nama jer duk phg.. :D

    haah dah duk kuantan... jom kak dating! hihi

    to kak.madiha..
    tumbuk biji jer kak... letak la lam 3-4 biji kecik tuh.. daun tak yah.. tp ader org diorg tumis dulu bhn tumbuk tuh.. ikut suka la.. and ader juga yg wat kerabu jantung nih ltk cekur... sedap jugak tuh kak.. aiihh macam2 boley buat..hihi

    ReplyDelete
  22. to misha..
    sesama...selamat mencuba eh.. arap kene dgn selera... :)

    ReplyDelete
  23. akak..makan ngan sambal belacan dan ikan masin....sedapp tu...

    ReplyDelete
  24. kak hana..jaja datang ni nak menjemput..untuk joint gathering blogger2 kuantan 1 mei ni...tgk entry kat blog jaja yek...teringin nak jumpa akak...

    ReplyDelete
  25. wah.. dah lama tak makan lauk cam ni..tgk pic ni rasa teliur plk..lg2 dpt makan ngan sambal belacan..mmg mantop..huhu

    ReplyDelete
  26. hana..ko nak pokok cekur ke..?aku ada tanam..tu pun aku import dari umah kawan kat balok..hahahah

    ReplyDelete
  27. Yuhuuuu cikgu Bukit Goh Chok Thong...waaa igtkan dapat jantung pisang tepi jalan ke....hehee...ko ngidam sakan eh...Akak rasa kalau ko nak cekur tu kena pi cari kat Pasar Besar la Hana oiiii..mmg ada selalunya... Xpun ko tanam la sebelah pokok jagung ke pokok serai ko..hehee

    ReplyDelete
  28. Hana....menu kita sama le plk,cuma akak buat kaler kuning.xsempat nk enteprem g kat blog...mmg sedap sngguh kan...

    ReplyDelete
  29. nurul suka goreng biasa. hiris halus halus, tumbuk bawang cili padi, goreng je. sedap!

    ReplyDelete
  30. mek.. nak cekur ke? meh pdg hiliran, akak ada tanam. pdg hiliran dgn kg sejagung, rasanya dekat sket pdg hiliran kan.. hehe

    ReplyDelete
  31. serius teringat masak lemak jantung pisang yg mak buat..x sabar nak balik kmpung..huhu..
    sedapnyer...

    ReplyDelete
  32. makcikkkkkkk.....ehhhhh salah.....cikguuuuuuu....
    mau itu msk lemk jantung pisang sepiyuk...
    susunan tatabahasa kena jaga nih,kang mau kena rotan ngan cikguuuuu....
    wakakkakakak.....

    ReplyDelete
  33. nasib baik sini ada jantung pisang..kalu x jantung sapa plak saya nak kebas..hihihi

    ReplyDelete
  34. Kiter oke kt cini alhamdulliah nk melantak Kena tunggu next year la jwb nyer...(#^.^#)

    ReplyDelete
  35. grrr,geram tgk bak sikit... :D

    ooo,kuah putih

    ReplyDelete
  36. sodap tu hana.... my feveret tooooo....oh ya ..skang hana dok mana di.JB..???

    ReplyDelete
  37. Salam Hana...

    memang fav jantung pisang ni...nampak sedap nya...

    ReplyDelete
  38. selamat malaamm!!jenjalan nampak jant0ng..uuiikksss....sedap tu.d "pare"kan plak ngan sambal belacan..hmmm..ikan masin 2,3,4ekoq..ngaungau lah menambah nasi..ape pojek coti skolah 2mggu nanti?

    ReplyDelete
  39. ndok..
    gawe seng pueedesss.....berebes moto angger mangan....perghhh...keringete metu kabeh...heheheh

    ReplyDelete
  40. woww besh nih..tak pernah makan jantung pisang masak lemak...kak hana windduuu sgt ...tak sabar nak tnggu n3 terbaru akak..especially kek N dessert...huhuhu salam rindu peluk cium buat akak dan 3D hihihi

    ReplyDelete
  41. salam hana - apa khabar....wah lina pun dh lama tak makan sayur ni..sedap kan..kan

    ReplyDelete
  42. Hana..meh amik sket cekur kt umah akak..jawa dengan cekur kan tak dpt dipisahkan..he3

    ReplyDelete
  43. Waduhh...kejemm benerrr nih neng hana, wak mat datang ni bawak sambel belacan sama ikan masen gorengg.. Pstt ada bekal jengkol lagi...koo ada..

    ReplyDelete
  44. nyaris MIL aku dah buat ari tu. idok la kempunan. nko sehat walafiat ker kak? he he he!

    ReplyDelete
  45. Wah sedaapnya...

    Lama tak makan.
    Thanks for sharing ;)

    ReplyDelete
  46. Selamat Malam Cikgu,

    hehehe...akak dtg dh lambek bonar nie..Darwish mana??Sian dia nangis selalu ya...kalau dekat boleh auntie Nur pujuk2 ku bawa lari...kan kan!!
    Bila tengok anak nangis tu pasti sayup gitu hati kan Hana?Agak nya dlm hati Darwish 'kenapa lah aku selalu ditinggalkan...mana mak aku pergi nie?'Sian kan dia...

    Apa2 pun tu dh puas lah Hana mkn jantung pisang tu ya...Darwish yg mkn hati berulam jantung ditinggalkan....hehe sabar Darwish.

    ReplyDelete
  47. k hana, kat umah saya bnyk pokok cekur...sy duk kuantan gak. Buat hiasan je pokok tu, tak reti n tak penah makan pon. Pastu kan, sy teringin sgt nak buat puff tuna mcm k hana buat tu, tp tak jumpa2 lg pastry puff mcm yg k hana guna tu kat kuantan ni. Klu k hana jumpa bgtau lah ye...lame dh duk cari kat giant n carefour tak jumpa2.

    ReplyDelete
  48. wahh..wat kerabu sodap nih kak!

    ReplyDelete
  49. yang lagi mau jual kebun sengon mau bagi info nich tentang bibit jabon dan kayu jabon bagi yang suka bertani

    ReplyDelete
  50. salam. nak tanya .. makanan masak lemak kuning jatung pisang, asal nya makanan negeri mana yer ??

    ReplyDelete