Tuesday, May 10, 2011

Pucuk Ubi Goreng Pedas

Dah lama tak cter masak2....... kdg tuh bukan tak masak, tp malas nak tonggang tonggek amik gamba... lebih2 lg cuaca panas..berpoluh ketiok mokcik dbuatnyer! eishhh tak sanggup la.. nih pong menu yg suda sudaa... sebenonyer ader kesinambungan cter pucuk ubi nih.. tp lenkali la sambung yer.. hihi...nih menu peberet kuarga dari arwah atuk selain masak lomak dan celur pedas sardin.. just nak kongsi kat sini. lg pun mudah ajer nak mmbuatnyer... jom tengok resepi... klu suka belacan boleh tambah, dan jika kurang suka kering boleh tambah sedikit air.. asalkan jgn banjir... ^_^ ... aku buat kering basah yg menjadi kegemaran en.somi...

RESEPI PUCUK UBI GORENG PEDAS
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • Seikat pucuk ubi
  • 3 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • sejemput ikan bilis kopek - cuci
  • 10-15 biji cili padi - bergantung kepedasan masing2
  • 1 tangkai lada merah
  • minyak utk menumis secukupnya
  • garam dan perisa jika suka
Cara-cara
  • Celur pucuk ubi sehingga lembut. Toskan, basuh dan perah. Kemudian cerai2kan. Ketepikan.
  • Tumbuk bawang merah, bawang putih, ikan bilis, cili padi dan juga lada merah.
  • Panaskan sedikit minyak. Tumis bahan tumbuk hingga naik bau dan naik minyak.
  • Perasakan dengan garam dan perisa secukup rasa.
  • Masukkan pucuk ubi yg telah dicelur tadi. Gaul mesra. Biarkan sebentar. Matikan api dan siap dihidang dengan nasi putih hangat.

45 comments:

  1. Tak penah dgr lagi pucuk ubi grg. Pestime ni, sungguh jakun saya.

    ReplyDelete
  2. salam sha.... kabare dear? try la.. nanti ilang la jakun tuh.. sodap taw.. hihi

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. salam lam den x makan pucuk ubi ni..lepas2 ni leh le masak..nak cari pucuk ubi kat pasar tani...

    ReplyDelete
  5. mak hanaaaaa...
    susah2 je masak tuk saya...mekaseh eh... :0)

    ReplyDelete
  6. kak! waduhhhhhhhh kempunan ini pucuk ubi lorrr! mak kita suke goreng pedas2 gini! mmg sedap! tp angin sana sini lerrr lepas makan! wakakakak... ini mesti setiap kali ambik gmbr baldi penuh ngan air ketiak ahahaha...

    ReplyDelete
  7. akak..miss u...
    mas tak pernah buat lagi pucuk ubi goreng..
    boleh try nanti...
    sedapp jerk nampak pucuk ubi tu...

    ReplyDelete
  8. Assalamulaikum Hana

    lain kali tak yah tonggeng2 Hana suruh jer Darwis tolong snap gambo2 tu.. hihihi

    pucuk ubi ni kalau rebus pon sodap gak ni. colek sambal kacang..pengsannn kalau makan.. :DD

    ReplyDelete
  9. Wah! Pucuk ubi goreng lain dari yang lain. first time dengar ni ;)

    ReplyDelete
  10. tak pernah masak cam ni..

    mcm best je

    ReplyDelete
  11. weeee~~ ada pucuk ubi dlm peti ^^

    ReplyDelete
  12. Hana, ko dpt mana pucuk ubi tu...akak x nampak pun tumbuh melata kat rumah koo...hahahhaa..ko kutip yg kamben sapa punya nak makan tuh..keji koooo..hahahahhaa

    ReplyDelete
  13. hr tu jantung pisang..ni pucuk ubi plak..sedapnyer!kite pun dah lama x mkn :p~

    word verification:tercer..hahah tercecer ayaq lioq! :DD

    ReplyDelete
  14. Salam hana...

    Memang sedap pucuk ubi masak cam gini kan....ringkas tapi best...:)

    ReplyDelete
  15. Ina,

    Lamanya akak tak singgah sini dan lamanya tak nampak makanan kat sini. terliur nampak pucuk ubi kayu tu. dah berzaman tak makan sebab kalau nak makan, kena pegi pasar tani beli. huhuhu

    ReplyDelete
  16. Kena siapkan cepat homework ni. Confirm sedap punya. Betul tak sifu?

    ReplyDelete
  17. salam hana...kabareeee...? seronoknya tgk dak kecik tu...bolat sungguh mata die...pipi yg labuh aduhhhh...
    aishh pestime tgk org masak pucuk ubi gini..biasa yg lieza tau..masak lemak jer ler...

    ReplyDelete
  18. hahahahaha.....takkan sampai tonggeng menunging gitu sekali....

    ReplyDelete
  19. haa... akak pun pernah gak goreng pucuk ubi mcm gini..... mmg bestlah.. actually pucuk ubi mmg sedap masak mcmana pun malahan.. dicelur cicah budu/sambal belacan pun dah sedap sgt2.. hehe...

    ReplyDelete
  20. dengar pucuk ubi dah terbayang pucuk ubi celur dgn kuah singgang dan budu tp seme tu kena pantang lah byk sgt alahan klu mkn benda2 tu seme jd kita tengok ajelah.rasanya sejak beranak sik kembar tak pernah lagi mkn pucuk ubi ni klu budu tu rasany dah sethn kot..haaa lama nya.
    comel pulak puding kat umah kak ummi tu yer

    ReplyDelete
  21. tingat masa masak lemak pucuk paku kat nihon haha keras kejong pucuk paku nihon tu. jenuh merebus!

    ReplyDelete
  22. Wow.. menu menggoda dari Kak Hana.. Lama tak jamah menu ni.. yummy...

    ReplyDelete
  23. ni goreng campur skit tempoyak...wallah!!
    selamt menonggeng! hihi

    ReplyDelete
  24. hye hana..saya review blog hana..mintak izin share gmbr+blog :)

    ReplyDelete
  25. uuiiisssyyy sedapnyaaa.... Dedolu selalu masak sayur ni, Makan dengan bubur nasi.. Mak Aiiiihhhh konpem nak buat balik ni kang..

    Tq hana, peringatkan daku pasal lauk nih..

    ReplyDelete
  26. uwaaa ilanglah rindu kat pucuk ubi tu...mmng sedap masak mcm ni..kena kalau mak sendiri yg masakkan..lagi sedap...takpelah masak sendiri pun sedapkan..

    ReplyDelete
  27. Hana, cuba tengok sini...ada PERAAAMMMPOOOKKK curi gambar kooo...hehehhee...adeeiii

    http://sendukjebat.blogspot.com/2009/09/resepi-ramadhanbubur-ayam-sambal-getul.html

    ReplyDelete
  28. Salam Kak,
    Mintak pucuk ubi goreng!!! nak dua pinggan tawww!
    Ijan

    ReplyDelete
  29. Ate tak suka masak, suka makan aja. Tapi setiap kali nyinggah 'umah ni' mesti 'terpaksa' cuba masak gak resepi2 yg tertera..;)

    ReplyDelete
  30. mmg sedap giler.. sy mmg pengemar pucuk ubi.

    ReplyDelete
  31. HAPPY TEACHER'S DAY UNTUK CIKGU HANA..
    Semuga menjadi cikgu yang terbaik untuk anak-anak murid ya.

    ReplyDelete
  32. Hanaaaaaaaaaaaaaa....bz ke...Happy Teacher's Day buat ko yg tercayang...moga2 ko tabah la eh sepanajang mengajor di Sek. Bukit Goh Chok Thong tuh..hehehhee

    ReplyDelete
  33. http://syafiqahayramohdyusof.blogspot.com/2011/05/i-love-blogger-boy.html

    ReplyDelete
  34. salam..
    nak try gak la resipi ni..sy mmg suka pucuk ubi cuma tak tau lak goreng pun sodap..hehe

    ReplyDelete
  35. Salam windu.... mana shoutbox tu hana... senang nak tanya kabo kalau ada....

    ReplyDelete
  36. Selitkan belacan tambah lagi sedap..nyamm..nyam..

    ReplyDelete
  37. dah tlupa la hana nk bt ucapan ni : slmt hari guru! :) bnyk dpt hadiah?

    ReplyDelete
  38. Darwish.... you dah lupa kat I ke....huhuuuhuaaa... takpa lah, I datang nak kasi you kek ni... nanti jgn lupa dtg bawa adiah tau... kalau tak, takmo jumpa dah pas ni....

    ReplyDelete
  39. cikgu, sibuk eh..nnti kita bg cuti 2 minggu ya ;p

    ReplyDelete
  40. Salam Cikgu Hana,
    Lama tak singgah sini.... Wanida biasanya wat masak lemak or rebus jer... Nanti nak try goreng plak....

    ReplyDelete
  41. salam, tima kasih share resepi.suami teman baru je petik pucuk ubi kayu masa cek duk blogwak umah kawe..datang le idea.klu idak celur je kejenya, cuma nak tanya pucuk ubi apa yg dlm resepi hana, ubi kayu or ubi kledek?

    ReplyDelete