Wednesday, May 2, 2012

Blueberry Cheese Tart


Salam semua..... sinambungan dr citer roti si biru beri aritu..dah berjuta2 org menerai cistat ni, dan masing2 telah menampilkan hasil keanggunan tartnya tersendiri... aku?? nak join jugak la wpon hasilnyer ala2 munge t**k ayam yg tak cukop baja. tak kesah la.. wat makan sendrik jerk... suker pastry nih sebab rangup. tapi fail la bab me'montok'kan cis.. dlm oven elok kembong, kuor oven kempis! dah nama pon cistat tak cukop baja.. kesian... ppon tima kasih kak.azita zain yg sememangnya sifu tart dr dolu2.. dah lama simpan resepi nih sejak zaman aktif blog dolu2... baru ni berkesempatan membuatnya.. buat satu adunan punyer la jenuh nak menepek2 kat acuan.. mujur acuan beso2 dabak.. jimat masa bosan.. haha... 
RESEPI BLUEBERRY CHEESE TART

Bahan-bahan
  • 170gm marjerin
  • 50gm gula aising
  • 1 biji telur Gred C
  • 290gm tepung gandum
  • 1 sudu kecil esen vanilla
Cara-cara
  1. Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu. Jangan putar lama sangat.
  2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
  4. Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.
  5. Bakar pada suhu 170oC atau sehingga masak.
Nota : Jika guna telur Gred B, buang sedikit putih telurnya untuk mengelakkan crust menjadi keras sangat.
CREAM CHEESE FILLING

Bahan-bahan
  • 250gm cream cheese
  • 50gm gula kastor / gula halus
  • 1 biji telur Saiz B
  • ½ sudu teh esen vanilla / esen lemon
Cara-cara :

  1. Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
  2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
  3. Masukkan filling ke dalam kulit tat.
  4. Tuang cream cheese ke atasnya. Bakar selama 5 minit pada suhu 170oC. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.
Filling :
Blueberry, strawberry, kiwi, oren, dll.

Nota: Rujuk dapur kak.azita zain utk corak dan tips. klik SINI

29 comments:

  1. Assalam Dik hana..cantiknya seni kraf tangan mu Dik...Akak dok list down juadah ni...tapi tak buat2 pun!sangat menarik!

    ReplyDelete
  2. aslmkum cikgu hana.. suke mkn cistart.. paling malas nk gentel2 shell nya tu.. skrg ni akk byk beli jer klau nk mkn sikit2..

    ReplyDelete
  3. cheese.. tepi tepi tepi... bagi laluan bagi laluan.. ada rasa getaran tak masa ai datang ni kak.. hahahaa..

    oraang kata cheese tart ni sedap yang kecik2. besar gedabak tak best sangat. yolah. mas menenyeh mana yng sedap, bekas beso ke bekas kecik.. sila sila jawaba kakak maniss... kikiki.. tu bunga lidi ek.. gask, masuk mulut tak rasa bunga pun kalau lawo pung kn kan.. biasa ni stended ayat orang but bung lidi gak. hahaa

    ReplyDelete
  4. Eh ehh.. awal lak sampai mengomen kali ni..
    X sabo2 nak tengok cistart akak nih tau..pergh! cantik molek kejadiannya ..maklom laa bertaon2 simpan resepi dan prektis guna tanah liat..kakaka..
    Teringat lagi tu ms akak duk nihon duk ulang ayat 'tggu balik msia nak buat,nak beli acuan..'haaa...skali amik!abis stok acuan kat bakery supplier ko borong kak..hahak..

    Dah..bak seketul nak rasa.. Dania mana kak?cuba tayang sket si dania tu..rindu lak nak tengok wajah terkini dak kecik tembam tu..rasa2 nak mencurangkan zhariff drpd si dhira pun ada nih..ahahak.. agak2 bkl besan bace x neh.. pandai2 la kaber ye kak..buat2 msg ni jadik spam ke..kehkeh..

    ReplyDelete
  5. ko paaham ke kak ayat aku tuh? keybod lappy aaku ni ada yang rongak anak aku suke ketik2 caabut kan uruf2 ni. aanggap jela ejaan aku tu betui belaaka ye kak. akakaa

    ReplyDelete
  6. Olo..olo..olo...comeyynyaaa...tat...dah kata dah.....orang lain yang perasan...hadoi tak kuasa...haha..

    ReplyDelete
  7. cantiknya hana..halus jew ..berseni betul tgn tue..:)

    ReplyDelete
  8. salam hana...kemas dn cantik tat tu...tetiba lapor tat plak..

    ReplyDelete
  9. salam kak hana... nk tergolek baca komen miss spam akak AJ mapin dan kak mukah tu.. smp blh lupa apa yg tun nk menaip tadi.. haha..
    tun smp skrg x pernah nak mengecis tat nih. rasa mcm x sanggup je nk ngadap sebijik2 tu. rasa2 kalau wat jadi pie terus. muahaha..

    ReplyDelete
  10. Aslmkm kak hana.
    Cheese tat ala munga taik ayam pun cumei jg. Rupa x penting kan. . Janji sedap. Heeee kalo sue tu kompem serabai ja jdnya. Aii maklum ler, x cermat. Kikikiii

    ReplyDelete
  11. salam kak... sama laaa menu kita hari nih...

    ReplyDelete
  12. kak hana..kalo in case kat jepun..nak pakai tlur saiz baper ek? yg gred c ke gred b ke..kalo kat jepun ni sume tu mcm saiz m ke l?

    ReplyDelete
  13. betul tu kata izahdaut...
    cistart ni sedappp saiz comei2...
    baru terasa nikmat cisss tu...he3
    perhhh...comeiiii2 cistart akak tu...
    meh 10 ketoiii..
    ada lagi tak kak...

    ReplyDelete
  14. wowwie... very nice one! tgk gambar je dah sedappp! kalau dpt rasa seketul, mesti menusuk kalbu ni :)

    ReplyDelete
  15. Aslmkm Cekgu..pehabaq? mula2 rasa nakluku je komen Izah daut tuh..rasa cam tahu je ayat dari mana tuh..soh dia ketuk ketampi 20 kali ok..

    sedap kan..ish..kita sllu dok main benda ni pun takpas lagi bab bunger2 tu, kdg jd t//k ayam gak,,kdg jd bunga teratai kembang pastu layu balik..haha..lantakler..janji sedap..*perasan sedap kot..ahaha

    ReplyDelete
  16. Hana cayang....xpa cis dia x kembung montokss pun...janji tuannya makin montokss...makin ayu...hehehe, itu munger2 lidi Dania lukis ke, ko yg lukis? ekekeke..

    ReplyDelete
  17. Hana weh.. punyer la cantik gitu gaya hang kabo x cantik la.. bunga x cukup baja lah.. sungguh la hang nie.. pada aku cantik teramat weh.. kemas je.. tahniah2x..

    =)

    ReplyDelete
  18. salam hana..
    sedapnya cheese tart nie... comel sungguh...

    ReplyDelete
  19. cis???? cik kak..kitapun kalau mengetat susah nk jadi dompok2 gomok2 gitu, nape ntah...sebab pengaruh badan yg selim kot...tu yg buat tat pun selimmmm juge tu..gimme 10! heeee

    ReplyDelete
  20. Salam Kak..Aku dah buat dah cistat ni tapi pastry dia terentung..huk huk untuk makan sendiri lepaslah..kalau nak suh bisness hancus rasanya..ha ha

    ReplyDelete
  21. Salam besan... dah start keje ke? Sempat lagi buar tart... org rumah ni suka makan jer tapi Along yg xrajin nak menggentel & make-up sebiji2... Rumah sebelah tu kosong lagi tak? Along nak pindah sana boleh ngendeng2 & kongsi2 hehee...

    ReplyDelete
  22. salam akk!
    amboi rajin btl lah dlm bz dgn kerja sekolah tu kan..
    kome turun Kuantan ni aok simpan seketui ke kome ni pun jd lah weh akk ngeh3

    ReplyDelete
  23. biar pun ala-ala munge t**k ayam tetap menjadi pojaan atiku muahhhaaaa akak pun dah lama tak buat main oder je tart shell sbb M nak gentel

    ReplyDelete
  24. wah sedapnya, makan best tapi tang buat crust yg paling malas sekali tu

    ReplyDelete
  25. Ia adalah bukti saya kebaikan kerja yang seorang lelaki yang membantu saya ... Nama saya Meagan jacquale, dan saya berdasarkan London.My hidup adalah kembali! Selepas 8 tahun berkahwin, suami saya meninggalkan saya dan meninggalkan saya dengan tiga anak-anak kita. Saya rasa seperti hidup saya adalah kira-kira untuk menamatkan, dan tidak kemas. Terima kasih untuk mengeja kastor dipanggil Justus papa yang saya bertemu dalam talian. Pada suatu hari yang setia, seperti yang saya telah melayari internet, saya mencari casters ejaan yang baik yang boleh menyelesaikan masalah saya. Saya terserempak dengan satu siri keterangan tentang perkara ini musim kastor tertentu. Beberapa orang memberi keterangan bahawa beliau membawa mereka kembali bekas kekasih, ada memberi keterangan bahawa beliau memulihkan rahim, beberapa keterangan bahawa dia boleh membuang mantra untuk menghentikan perceraian dan seterusnya. Terdapat bukti tertentu yang saya lihat, ia adalah mengenai seorang wanita yang dikenali sebagai rahmat, beliau memberi keterangan tentang bagaimana teman wanita lordbabaijebu Ex beliau dikembalikan dalam masa kurang daripada 72 jam dan pada akhir alamat e-mel kesaksian droplordbabaijebu beliau. Selepas membaca semua ini, saya mengambil keputusan untuk memberikan papa try. Saya menghubungi beliau melalui e-mel dan menjelaskan masalah saya kepadanya. Dalam masa 3 hari, suami saya kembali kepada saya. Kami menyelesaikan masalah kita, dan kami lebih bahagia daripada sebelum ini. lordbabaijebu benar-benar seorang lelaki berbakat dan berbakat dan saya tidak akan menghentikan pengeluaran kerana dia seorang yang luar biasa ... Jika anda mempunyai masalah dan anda sedang mencari kastor ejaan sebenar dan sahih untuk menyelesaikan masalah itu untuk anda. Cuba papa besar Justus hari ini, beliau mungkin menjadi jawapan kepada masalah anda. Berikut adalah hubungan:
    lordbabaijebu@gmail.comTerima cinta Ijebu. Menghubunginya berikut:

    (1) Jika anda ingin kembali bekas anda.
    (2) jika anda selalu mempunyai mimpi ngeri.
    (3) Anda ingin dipromosikan di pejabat anda.
    (4) Anda mahu wanita / lelaki untuk menjalankan selepas anda.
    (5) Jika anda mahu kanak-kanak.
    (6) [Anda mahu menjadi kaya.
    (7) anda ingin mengikat isteri / suami anda untuk menjadi milik anda selama-lamanya.
    (8) Jika anda memerlukan bantuan kewangan.
    (9) Rawatan Herba
    10) membantu membawa rakyat keluar dari penjara
    (11), jampi-jampi Perkahwinan
    (12) spell sihir
    (13), jampi-jampi Kecantikan
    (14) NUBUAT CHARM
    (15) Daya tarikan jampi
    (16), jampi-jampi jenayah Mata Wang
    (17) hidu ejaan
    (18) Menghapuskan penyakit sihir
    (19) PEMILIHAN PEMENANG MANTRA
    (20) DALAM PEPERIKSAAN KEJAYAAN MANTRA
    (21) daya tarikan untuk mendapatkan cinta.
    Perniagaan (22) Mantra.
    Menghubunginya hari ini di: lordbabaijebu@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Hai pandangan yang anda tahu ada mantra untuk memenangi cinta kembali dari bekas. Saya sudah melakukannya. Saya suka membaca tentang hubungan dan cara membuatnya berfungsi, bagaimana untuk memperbaiki hubungan, dan bagaimana untuk menjaga kehidupan percikan api, walaupun cara bercakap dengan mereka cara tertentu untuk membuat mereka berfikir cara yang berbeza tentang keadaan dan anda. Jika anda memerlukan nasihat atau mahu memenangi semula bekas anda, cubalah ini: augusmimi789@gmail.com salinan dan mesej yang berikut (augusmimi789@gmail.com) Ia akan mengubah mentaliti anda dan mendapatkan apa yang anda mahu.

    ReplyDelete