Wednesday, November 28, 2012

Kek Gula Hangus


Salam semua.... bersiaran dari cuti-cuti mesia..... kelmarin sempat buat kek yang selalu menjadi idaman diri sendiri nih... bab makan jer la... bab membuat tuh kadang jadi kadang tak jadi.... tuh yg tensen tuh... sebenonyer pobia juga nak membuatnyer.. tp mcm tak serik2 jugak.. haha... klu sblm2 ni guna resepi widad je... kali nih nak kongsikan satu resepi dari sahabat sekerja....ramai dah cuba resepi nih dan alhamdulillah semuanya menjadi. takyah nak peram lama2 atau nak godeh mixer bagai. kacau2 manja ajer.... tp aku buat nih sbb tak berapa nak konpiden maka aku blend ajer..... tak perap pong sbb mls nak nunggu.. agaknya kalau perap lagi lama tentu lagi cantik sarangnya.... klu org dolu2 punyer la teror kan.. buh ajer dlm loyang bakar yg lobang tgh tuh letak ajer atas dapur menjadi jugak sarangnya..... cantik ajer.. skrg nih macam2 kaedah yg dbuat, tapi tu la.... kadang jadi kadang tak jadi.... *aku la tu... huhu..... ok la jom semak resepi. timakasih kak.zu dan jugak sahabatku maswati yg sudi sms resepi.... hihihi


RESEPI KEK GULA HANGUS @ KEK SARANG SEMUT

Bahan-bahan
  • 2 cawan gula
  • 2 cawan air 
  • 2 sudu besar mentega/marjerin
  • 5 biji telur
  • 1 cawan susu pekat
  • *2 cawan tepung gandum
  • *1/2 sk baking powder
  • *2sk soda bicarbonat
  • 1sk esen vanila


hana buat setengah adunan sahaja dr resepi nih

Cara-cara
  • Sediakan gula hangus.Masak gula hingga keperangan. Masukkan air dan kacau rata. Hati2 dengan percikan gula hangus. Kemudian masukkan marjerin/butter. Angkat dan sejukkan.
  • Ayak bahan yang bertanda *. Ketepikan.
  • Pukul telur manja-manja ajer... kemudian masukkan susu pekat dan esen. *hana blend lebih kurang 2 minit.
  • Masukkan tepung dan gula hangus. Kacau sebati. Kemudian tapis.
  • Masukkan ke dalam loyang dan rehatkan sebentar lebih kurang 10min-setengah jam. Jika inginkan sarang yang lebih cantik perap lebih lama. *hana tak perap pon
  • Bakar suhu 160 menggunakan api bawah. Dan 10minit terakhir guna api atas bawah. Masak lebih kurang 45min atau sehingga masak. Sejukkan dahulu baru potong.


19 comments:

  1. sedapnya... ada lagi? nak dtg ambik kat rumah..boleh? hihi..kuantan kat mana hana?

    ReplyDelete
  2. salam.. rajin sungguh akak kn.. sempat lg ha buat kek.. sedap nengok banyak lubang mesti lembutkan..

    ReplyDelete
  3. salam rozita..
    boley boleyy... minggu dpn ye.. minggi nih tuan umah xde.. hehehehehe.. kat inderapura :)

    ReplyDelete
  4. salam jujue...
    rajen olok-olok ajer.... hihihihi.... aah sedap kenyal2 gtu!

    ReplyDelete
  5. salam hana..
    apa kabar? suka tgk kek gula hangus nih..mmg peberet..insyallah masuk list nih..

    ReplyDelete
  6. wah..my peberet too~!!!!
    nak godek² gak ler...
    thanks share resepi

    ReplyDelete
  7. oh kak hana..zila bila tgk kek ni kan teringat MIL suka kirim bw lik..

    ReplyDelete
  8. Assalam hana, dah jadi lubang2 tu, hurmmm akk pun sama la kdg2 jadi, kdg2 tu hampeh...tak pernah buat semua jadi berlubang bersarang

    ReplyDelete
  9. dah tuh..nama lagik kek sarang semut..semut ajer yg pro pasal kek ni kan..haha..terloyar buruk lak akak nih...tapi memang betullah, mak akak suka sgt buat buat kek ni dulu2 tapi sekarang dia lebih suka kalau akak yg buatkan..tapi semua anak2 akak tak gemarkan kek itam manis nih...tu yg malas nak buat...tapi memang kalau ada masa nak terai resepi ni lak, unik nampak sarang dia..hihi

    ReplyDelete
  10. Salam hana,
    mmg cantik dan bersarang ...mmg teringin nak cuba tapi tak rajin la pulakkk...

    ReplyDelete
  11. Asslmkum Kakak Manissss
    Wuuu..winduuu dgn kak hana. Bz ya kak. Singgah jap ja ni..Nanti2 sue singgah lg ya, hangkut skali kek tu..Heee

    ReplyDelete
  12. Weeehhh Hana...menjadinya lobang2 kek ko eh...nnt buat lg, hantar seloyang kat akak eh...no setengah2...hehe

    ReplyDelete
  13. salam kakakku,

    waras? anak2 sedaraku sume sihat tak?

    wah, ni antara my fav gak... tp tulah kak, org dulu2 mmg hebat kan... mcm mak saya, dulu buat semua, tp skrg main tunjuk2 je... tu yg skill hilang agaknya, hehehe...

    ReplyDelete
  14. suka sgt...byk yg dikongsi kt sini,kesihatan keluarga mmg bermula dr masakan dan resepi yg sihat seta seimbang...jom singgah ke blog sy<kita sama2 kongsi ilmu...www.mysufisecret.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. kaktek dah try 5 kali... sarangnya tak jadi. perap 2 jam sudah, 4 jam sudah, 5 minit pun sudah!!
    samada puukul tak cukup manja atau tepung tak sama jenama...

    ReplyDelete
  16. salam kaktek...
    tak pasti la sbb apa ye... saya buat yang resepi nih alhamdulillah pulak menjadi... skali try je tuh.. try kaktek blend mcm saya tuh.. masa perap tu plak adunan kene duk dlm loyang bakar.. saya rasa xde mslh jenis tepung.. janji tepung gandum.

    itu la mcm saya juga sblm ni.. ntah bape banyak kali ntah kadang jadi kadang tak jadi... nanti saya kongsikan ada satu lg resepi warisan. kaktek tunggu ye.. ppon tahniah dan tima kasih kerna sudi mencuba dan terus mencuba...

    ReplyDelete