Friday, September 5, 2008

Butter Prawn


1st time wat butter prawn nih....tk jadi sgt ler sarang halusnyer...haku hayun sekuat hati chop stik haku tuh tp tak mau gak alus2....last2 nih jek la hasilnyer...muahahahaha...orait la asal bleh mkn! huhuhuuu...mekacih kat kakak ummi d kuantan tuh...ina cedok dr dapur situ...hehehe.. meh tgk resepinyer....kopipes yer k.ummi! ampunnnnn.....:D

Bahan:-
Bahan A
600 gm udang besar (hana guna sederhana je)
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil lada hitam
1 sudu kecil minyak bijan
Bahan B
3 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar serbuk kari ikan
Bahan C
3 biji kuning telor
1 sudu besar susu cair
1/2 sudu kecil garam
1/4 sudu kecil serbuk lada hitam
2 sudu besar butter

1 sudu besar bawang putih - cincang
2 sudu besar cili padi - cincang (x letak pon)
1 sudu besar daun kari - cincang
2 sudu besar butter
Bahan peris
1 sudu besar sos tiram
1/2 sudu besar gula
1/4 sudu besar lada hitam

Cara Memasak:-
Bersihkan udang, keringkan dengan kitchen towel. Perap udang dengan bahan A selama 20 minit. Satukan bahan B dan masukkan udang yang telah diperap. Gaul rata. Goreng dengan minyak yang banyak sehingga udang masak dan toskan. Kemudian gaul rata bahan C, ketepikan.

Panaskan kuali, masukkan butter, kemudian masukkan bahan C, kacau campuran C dengan cepat untuk mendapatkan telor goreng yang halus dan rangup. Angkat dari kuali.

Panaskan lagi kuali dengan 2 sudu besar butter, masukkan bawang putih, cili padi dan daun kari serta kacau hingga wangi. Masukkan udang dan bahan perisa. Gaul rata sebelum dimasukkan telor yang digoreng tadi. Gaul rata dan hidangkan semasa panas.

No comments:

Post a Comment