Monday, December 22, 2008

Colek Ikan Tenggiri

semalam nmpk kat dapur CMG, arini kat dapur aku pulak! hehehehe... sedappp glos! tp aku jerk yg melantak sorang! coz en.hb tk pandai mkn yg masam2 nih.. separuh ikan nih aku masak lain khas utk cik abe sayang... hihihi.... tapi aku nk tayang yg ni jerk! mls nk memenuhkan n3 arini. nnti org kata aku rajin sgt pulak! hahahahaha.... resepi k.zaliana. thnx k.za! C&P yerk! heeee...

Bahan-bahan
  • 4 keping ikan tenggiri
  • 1/2 cawan air masak
  • 2 sudu besar gula
  • 2 sudu teh garam
  • 5 biji cili api
  • 2-3 biji limau nipis
  • 1 inci belacan (bakar sikit)
  • 1 biji tomato (potong dadu)
  • 1 biji bawang besar (potong dadu)
  • Sedikit daun ketumbar (hiris)
Cara-cara
  1. Letakkan secubit garam pada ikan dan bakar dlm oven hingga masak.(Kalau bakar dgn kayu arang lebih sedap)
  2. Campurkan air masak,cili,garam,gula,belacan dan perahan air limau dan blend. Tumbuk dengan lesung pun boleh. Letak dlm bekas dan gaulkan dengan bawang,tomato dan daun ketumbar.
  3. Tuangkan kedalam pinggan berisi ikan yg telah dibakar.Sedia untuk dimakan dengan nasi panas.

2 comments:

  1. eerrrmmm...sedapnyer!!
    kena g supa cari sawara la gamaknya ni..

    ReplyDelete
  2. carik are jgn tak carik! mmg sodapppp! hihihi

    ReplyDelete