Thursday, April 23, 2009

Ayam Masak Lemak Tumis Lada Kering

nih lauk sempoi aku.... resepi nih aku dpt dr majalah mana ntah! dh lama sejak aku anak dara. masak nih bila aku dh malas banget! tp time anak dara@study dulu lauk nih la paling best bg aku! hahahahahaaa.. tk berapa pedas n anak2 pon suka.. jom layan resepi nih!

Bahan-bahan
  • 500g ayam - potong kecil/sederhana (gaul ngan garam n kunyit)
  • 1 cawan santan - masakan nih kuah tk byk. ala2 kering gtu!
  • 1/2 biji bawang besar holand - hiris
  • 3 tangkai lada kering - hiris menyerong.basuh dn toskan.
  • 2 btg serai - ketuk
  • garam
  • serbuk perisa - jika suka
  • tauhu goreng - potong tiga segi (optional)
Cara-cara
  • goreng ayam hingga masak. takyah garing sgt. agak2 basah gtu asalkan masak! ketepikan.
  • tumis bawang, lada kering dan juga serai hingga naik bau.masukkan santan, garam dan serbuk perisa jika suka.
  • masukkan ayam dan tauhu. didihkan.
  • tutup api. siap!

5 comments:

  1. oo ni lauk zaman anak dara ek.. huehuehue! dah lama tak makan ayam plak!

    ReplyDelete
  2. wah sedap nih...lama dah pantang ngan santan dek batuk tak renti2...huhhuuuu

    ReplyDelete
  3. to jiya..
    ko jgn tk tau yer! akak lg zaman anak dara dh jinak2 belek mjlh nk msk! sbb jauh ngan omak! huwaaaaaaa...
    ko kan mmg tk mkn ayam kan! tuh la.. asyik moo mooo ngan mbek mbekkk jerk! hahahahahaa... :P

    to aishah..
    lama bonar ko nih sha tk baik2! tuh sebenonyer pantang ke tak pantang tuh??!

    ReplyDelete
  4. kalo lauk dr ank dara la nih lauk nih dh kira vateran la yer.. hehee... sto ayam kat umah aku tuh masih bnyak lg dh dibeli lagi dak wahid nih!!!... bole mumet pale dibuatnya...

    ReplyDelete
  5. to anawahid..
    haaaaa...jgn tk tau nih mmg lauk veteran! kakakakaa...
    klu ko tk habih, meh ler campak kat aku ni hah! muahahahahaa...

    ReplyDelete