Tuesday, April 21, 2009

Kailan Sos Tiram

nih lauk kegemaran en.hb... gambo atas masa mkn kat mesia.. sajer aku snap n ltk sini konon2 cam nmpk cantik! muahahahahaa.. jgn mare yer johny! :P yg gambo bwh nih pure air tgn aku! tapi sini kailan tak gemok2 cam yg mesia punyer! halus2 jerk cam sawi! tp hb aku suka sbb dier tk berapa suka yg tangkai beso gedabak tuh! hahahahahaa... yg nih resepi aku yg biasa aku buat dr zaman doulu kala! perasan cam dh lama nooo idup erk??? hikhikhikhik...

Bahan-bahan
  • seikat sayur kailan
  • 4-5 sudu mkn sos tiram
  • 3 ulas bawang putih- cincang
  • seinci halia - cincang
  • air sedikit
  • serbuk perisa - jika suka
  • bwg putih goreng/bwg goreng - utk hiasan
Cara-cara
  • sayur kailan jgn potong dulu... panaskan air. celur kailan ngan btg2 skali.
  • angkat dan toskan. potong lebih kurang 3inci. susun dlm pinggan dan ketepikan.
  • panaskan minyak, tumis bhn cincang hingga naik bau@kekuningan.
  • masukkan sos tiram dan juga air sedikit. kacau. masukkan perisa jika suka. tkyah ltk garam sbb sos tiram dh masin.
  • didihkan. tutup api. tuang kuah atas sayur kailan tadi.
  • hiaskan ngan bwg putih goreng/bwg goreng. dah siap!

3 comments:

  1. memang sedap ohhh sayur kailan ni. K.ct kalau makan kat laur ker mesti oder lebih2 sikit hihihi disbbkan yang lain x berapa suka nak makan so kita jer lah yang bedal sorg2 hahaha

    ReplyDelete
  2. Sodapppppp!!!... kalo aku yg masak compom btg gedabak ker batang cikiding cam dak jiya ker tetap aku humban batang tuh... amik btg yg kira lembut @ cam pucuk jer... muhahahaha

    ReplyDelete
  3. to k.ct.delima..
    boleh ker kak order lebey skit? kene bayor lebeh la er? kita klu mkn, hb amik daun, kita kene mkn btg yg beso gedabak tuh! mmg malang! huhuhuuu

    to anawahid..
    hahahahahaaaaa... aku selalu jd mangsa meratah btg gedabak tuh! laki aku ckp, cam mkn btg kayu! tuh psl dier tk suka! huh!

    ReplyDelete