Friday, February 26, 2010

Panmaki

salam maulidur rasul wat semua... ramai tengah bercuti yer? arini aku pong sibok g skola danish pagi2 lagik coz ade program akhir tahun... abis tgk persembahan danish terus blk, kesian si kecik nak tdo! lam perjalanan lagik dah dibuai mimpi! hihihi... meh layan asai bentou utk anakanda danish! jarang2 aku tayang bentou kan? bukan apa, mmg mls nk amik gamba, lg satu nk cepat! kadang bgn pong dh terlambat... sat lagik nak cuti skola, bleh la aku cuti wat bentou! hihihi... owang jepong klu wat bentou mmg cumil2! tp aku punyer tk berapa cumil sbb aku org melayu! (boleh terima ker alasan tuh??) kuikuikui..... pan tuh maksudnyer roti, maki tuh gulung! jadiknyer panmaki > roti gulung! hehe....

Bahan-bahan
  • Roti putih - buang tepi
  • seaweed - potong sama lebar ngan roti tp pjgkan sedikit
  • salad lettuce
  • timun - hiris panjang
  • daging@ayam ham - jika ada
  • telur dadar nipis - potong sama size dgn roti
  • tempura udang@nugget@fillet ayam goreng@daging burger. tuna pong boleh.
  • crab stick - optional
  • mayonis, sos tomato@cili
  • plastik wrap@cyling film
Cara-cara
  • Sediakan plastik wrap. Letak seaweed dahulu. Kemudian sapukan dengan mayonis agar seaweed melekat dengan roti.
  • Ambil roti ltk di atas seaweed. Tak perlu digelek nipis kecuali gune roti yg tebal. (boleh gune satu@dua keping roti).
  • Kemudian susun telur dadar, salad lettuce, ham, timun dan tempura@daging. Jika suka bleh ltk slice cheese.
  • Picitkan mayonis dan juga sos sedikit. Kemudian gulung dengan kemas.
  • Potong dan hidangkan.

7 comments:

  1. salam hana,maulid mubarak! sedapnyer tgk roti gulung tu...sok pg wat tuk kitr gak eh - hehehe!

    ReplyDelete
  2. salam maulidur rasul utk hana dan keluarga.Yang ni insya allah aku nak try, sebab seaweed dok ada dalam simpanan aku..tah2 dah tumbuh jadi pokok!!, tapi kan hana masalahnya, kalau aku buat, sah2 leer ni muka aku yg gebu lagi seksi maut ni jugakk yg melantak..org lain tak mo, dia org kata seaweed tu rasa lumut yg melekat kat sampan....tah bila masa lah dia org tu makan lumut...ishh mereka ni kan "sesuatu" tauu.....

    ReplyDelete
  3. to deliah..
    salam del.. salam maulid jugak wat del! order sok pagi er? sok kan sabtu! kiter cuti lah! isnin boley la! hihihi

    to matgebu..
    salam maulid jugak wat mat n kluarga.. ko tk g berarak ker mat?? pakai bj melayu bersamping jgn luper! kekeke... lerrrr sampai begitu skali yer diorg2 tuh! mmg 'sesuatu' btol lah!! cube ko bgtau yg tuh aiskerim kering! leh cayer ker diorg?? kekekeke

    ReplyDelete
  4. salam maulidurrasul kak hana...=)

    bentou tempe ada tak kak??kikihkih..wong jowo, tak boleh pisah dgn tempe...sodapp!

    ReplyDelete
  5. salam maulud ummie... ko jgn ngada2 nk wat jiwaku orak keruan thoo! ndi thoo aku arep ngolek tempe?? taun seng lepas2 eneng wong dadol tp kok wes mabur balik indon! huh! kangen aku lorr.. kangen karo tempe! udu wong seng dadol taw! hishh jabang bayik ojo kaget! kekeke

    ReplyDelete
  6. Hish Hana... janganlah maki maki di hari yang baik ni... hahahaha... sabor je la. Interesting resepi ni. Nanti nak watlah... selain roti yang ku maki, apa lagi nak ku maki kan ye.. hihihi...
    p/s: Mat, kalau orang kat rumah Sedenak tak nak makan, ko buat lebih, anto je sini. Orang sini rela menerima dengan talam besau terbuka lagi taww...

    ReplyDelete
  7. hahahaa... nih maki ade sopan santun ma! bleh kenyang perot lagik~ kain baju klu mls lipat, maki maki jerk la kak! kikiki..
    p/s mat... aku pong sedia nganga.. cume kene anto naik flight jerk! hihihi

    ReplyDelete