Wednesday, March 3, 2010

Apam Serabai

projek try n error! tak sangka menjadik apam aku! mekarrr! huahuahuahua... cam mimpi aku dbuatnyer! sbb sblm2 nih cam kene sumpahan mekar! tak penahnyer menjadik! sebenonyer nk try apam mamafami atau apam kak.watierman. tp dsebabkan ENO tuh yg menjadik mslh! terpaksalah aku korek idea baru! xde la pulak jumpa eno kat sini. penah gak gune air berkarbonat! pong tk menjadik gak.. arini aku try adunan serabai dan aku buh baking powder! wallahhh! successs! mintak maap org melaka! serabai dah jadik apam! muahahaha... ado kang cikgu sejarah aku tuh dtg bwk rotan! kuikuikuikui... ya amponnn cikgu! heheee... k lah! resepi nih utk rujukan aku sendrik yer! klu korang nak cube dpersilakanlah! tp klu nk yg btol2 ori apam beras nih g tgk resepi mamafami dan jugak kak.watie.

Bahan-bahan (10biji)
  • 125g tepung beras
  • 75g nasi
  • 225ml santan suam @ air suam
  • 50g gula
  • 1/2 sk yis kering
  • 1 sk baking powder
  • garam
Cara-cara
  • Blend nasi, tepung, garam,gula dan juga santan@air suam.
  • Masukkan ke dalam mangkuk. Masukkan yis dan baking powder. Kacau sebati.
  • Perap adunan sekurang2nya 1 setengah jam@2 jam. Jika ingin buh pewarna, warnakan mengikut pilihan selepas adunan diperap@sebelum kukus.
  • Panaskan kukusan. Tuang adunan ke dalam bekas 3/4. (hana guna acuan lompang).
  • Kukus dengan api BESAR selama 15-20min.
  • Enak dimakan begitu sahaja atau dengan kelapa parut.

21 comments:

  1. Bravoooo...mekar semekarnya apam serabai mu itu. k.ct teringin gak nak buat apam beras tapi sampai ler ni tak buat2 hehehe.

    Suka pink kale hehehe

    ReplyDelete
  2. wahhh...cepatnya dah siap apam serabai tu...comel dan gebus je...tentu sedap dimakan.

    ReplyDelete
  3. cantik mekarnya apam serabai tu, tak serabai punnnn...!

    ReplyDelete
  4. Wawawaaa....musim meng"apam" pulakk. Ini pak mat nak beri pantun....

    APAM SERABAI NAMA DIBERI,
    SEDAP DIMAKAN TIME PETANG,
    TEMBAM MEREKAH NAMPAK BERSERI,
    MAKAN 10 SURE TERBONGKANG!!!..

    Weyyy!!, ada ke pantun campor bahasa omputeh?....ahaks..

    ReplyDelete
  5. Hana... nampak gaya cikgu Sejarah good mood hari ni. Dia tukar profession jadi Cikgu Bahasa Malaysia tu ha, cuma bahasa malaysia tak pure, ada campur campur!

    Pergh lawalah kuih apam Hana ni.. gamaknya, orang Melaka ni pun nak paling tadah gaklah gamaknya! Hahaha... masuk list!!!

    ReplyDelete
  6. ...ve aleykumselam dear Hana,
    thank you!

    ReplyDelete
  7. Salam Hana... wah nampak cedap aku nih peminat gak apam beras ni..
    nak try gak hari ni... klu aku berjaya nanti aku bagi tau ekkkk..

    ReplyDelete
  8. wah..resepi apam baru ni..bagus bagus..tp apam tu hana..malu-malu kucing senyumannya hihi

    ReplyDelete
  9. hana

    aku selalu terkebil2 tengok post ko... baru tadi lain.. ni lain pulak..memang ko ni rajin sangat..coba ko campakkan 2 3 ketul apam serabai tu kat sini....biar aku makan..

    ReplyDelete
  10. wahhhh....mekar semekar mekarnyaa!! kreatif!!! kalau akak, x de eno, cancel terus plan buat kuih.hihi

    ReplyDelete
  11. wahhh hana, mokwo akan acu cube try ini resepi..mokwo pasti suke sebb tak de letak eno..na ade satu makcik nih dia buat jual apam mekar, dia kate dia buh ragi tapai..nanti hana try ragi tapai lak yeh!

    ReplyDelete
  12. wohoooo sgt cumey apam mu hana...gerem plak aku tengoknye....

    ReplyDelete
  13. nak try la Hana.. akak pun try buat Apam tak menjadi that day..tp tengok apam bangkit semangat akak balik

    ReplyDelete
  14. mak oii...mekar2 semuanya dong...hehehe...kita kalau bab buat2 kuih ni memanjang je tak jadik kak...tension...heheh...apa lagi, 10 bijik bahagi dua lah kak hana..bagi kat org batu pahat ni...kihkih

    ReplyDelete
  15. 'Blend nasi, tepung, garam,gula dan juga santan@air suam.' tu bland sekali ke? or asing2?

    ReplyDelete
  16. to k.ct delima..
    ihiks.. thanx kak! br kali nih kiter menjadi taw! epi sgt! hiks!

    to k.ima..
    iyaaa udah tentu mbak yuu! hihihi

    to k.azita..
    thanx kak! kiter nk try pulak apam mekar akak! dh lama ngidam! hikhik

    to matgebu..
    ko mmg perosak bahse btol la mat! Cikgu BM dtg belasah ko nnti! hahaha

    ANAK KAMBEN TERJUN LAM KOLAM,
    KO BILER PULAK NAK MENGAPAM???!

    hahaha..arini aku kekeringan idea utk pantun 4 kerat! hikhik

    to mamafami..
    haah la kak! baik punyer mood! kiter dh ready jerk lg td kot2 kene sembur 1000patah kata! hahaha.. haiishhh org melaka pong berpaling tadah yer! tkpe..kiter tulun tadahkan! kekeke..

    to hayatcemresi..
    ur welcome dear! :)

    to Bakhiah..
    wokey! no hal! arap2 berjaya! aku taw klu senyap jerk tuh ko mkn dengan xde senyuman! kikiki

    to cikmanggis..
    wat permulaan bior dier malu2 kucin kak! nnti dh lama2 rasanya malu2 gajah! hahahaha

    to yat maria..
    hehehe.. aku rajen er yat! tima kasih doakan aku.. sbb tuh la aku makin ari makin rajen sbb ramai yg doakan aku gtu! hihihi tak kose aku nk campak kat skrin pc ko! g buat sana! kekeke

    to k.ain..
    hihihi.... sib baik x ltk kari ke belacan ke kak erk?? kekeke

    to mokwonik..
    penah denga gak ltk ragi tapai! tp mano la kiter nak carik mende alah tuh kak! meh campak ragi tuh ke japang! bleh kiter buat skrg! hihihi

    to fizanordin..
    pestaim tuhhhhh! gumbira rs di hatikuuu! hihihi

    to fuzidss..
    kita dh byk kali tk jadik sblm2 nih! kali nih succes hanya tuhan jerk yg tau perasaan atiku berbunga riang! hikhik...

    to ummie..
    eh! ko org batu pahat ker? kat mana ar? aku pong b.pahat gak!

    to bakal translator..
    yep! akak blend jerk semua tuh! klu blend tuh kecik, tuang air@santan tuh separuh pong ok! nnti ms kacau satukan la semua tuh.. tp pastikan blend nasi sampai halus.. klu nak blend nasi ngan air@santan sajer pong ok jugak! nnti gaul la semua.. selamat mencube yer..

    ReplyDelete
  17. Waaahh, mmg pintah cikgu sorang ni..wpun dah lama CTG jadi cikgu..tp masih tau nk menyerabaikan apam tepung beras tu...igt ko bukak class apam kat sana la Hana..hehe..akak baru nk wat apam tepung beras, nmpak gaya apam serabai ke yg jadi nnt..hehe

    ReplyDelete
  18. to k.ummi..
    hikhikhikhik... cikgu apam plak kak er? yg tuh kompom cikgu tadak gaji! hihihi

    ReplyDelete
  19. salam, kak hana....wahh, best ah apam serabai kak hana ni nampak nye....nak try gak ar ujung minggu ni....wat mnum ptg....

    ReplyDelete
  20. hehehe...kita ni org shah alam..lahir kat muor, belajor kat batu pahat..hehehehe...akak b.pahat kat mana?kita wong parit raja ni ha...kihkih..batu pahat ni dh mcm tempat sendiri dah..haha

    ReplyDelete
  21. Along pun dh cuba idea Hana ni tp tak ler cun cam Hana punya. Setakat nk mkn tu boley ler...hehe.

    ReplyDelete