Tuesday, March 23, 2010

Khao Niaow Ma Muang @ Pulut Mangga


semalam hubby blikan mangga.. dengan pantas aku terus terpikir nak wat dessert siam nih! mmula dulu aku jakun ngan mende alah nih..jiran aku yg bagi! kdg dier ltk durian.. aku tak gheti nk makan! aku p ketuk pintu dier balik, tanya camne nak makan! hahahaha... mmg pengor aka goblok btol masa tuH! kuikuikui..... pehtu aku terus jadi suka dan suka ngan dessert nih! sebenonyer kuah dier pekat ker cair erk?! sbb aku tgk macam2 resepi lain pesennyer.. ade setengah ltk tepung jagung dan tepung beras... kene tanya cikgu siam la nih jwbnyer! jwb jah jgn tk jwb! hehehe.... k lah layan resepi yer! leh tgk kat dapur cikjah! atau di sini. atau di sini. juga di sini. update: cikjah kata kuahnyer pekat! so aku up ngan tepung jagung utk pekatkan santan.Bahan-bahan
  • 1 cawan beras pulut - rendam 1-2jam @ semalaman
  • 1 cawan santan
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 3-4 sudu makan gula perang
  • 1 sudu makan tepung jagung
  • daun pandan
  • mangga - kupas dan hiris
Cara-cara
  • Panaskan kukusan. Kukus beras pulut hingga setengah masak.
  • Masukkan 1/4 cwn santan yg telah digaul dengan garam. Masukkan skali daun pandan. Kukus lagi hingga pulut masak.
  • Periuk lain, satukan baki santan, daun pandan dan juga gula perang (kemanisan ikut selera masing2). Masak hingga mendidih. Masukkan tepung jagung utk kuah yg agak pekat.
  • Utk hidangan - Sendukkan pulut ke dalam bekas. Tuang kuah santan dan hidangkan dengan hirisan mangga.
  • Siap untuk dinikmati.

14 comments:

  1. Salam kak Hana, saya dok Perlis nih la ni musim mangga...atau orq utara panggey pelam..ada harum manis, nam dok mai, sala..etc..terliuq pulak tgk Kak Hana buat pulut pelam tuh...ish ish balik office satg kena singgah beli mangga nih...

    ReplyDelete
  2. Salam kak... tergeliat cek nak menyebutnyer... yummy sedapnyer.. tang mangga yang x tahan tu..pult kurang mangga lebih satu he he he..

    ReplyDelete
  3. salam ann..
    eeee bestnyerrrr... aritu akak g perlis musim mangga, berkoyan2 akak bawak balik johor taw! makan gak pulut mangga org thai buat! sedapnyerrrrr! syok erk duk sana!

    to halamanku..
    sebut btol2 er ma! mari blaja bahse thai! hihihi... owang mesia tk bleh mintak mangga lebih ngan owang jepong! sbb mesia melambak! sini susah nk carik! klu ade pong, mahait plak tuh!! sib baik laling akak baik ati nak blikan! hihihi

    ReplyDelete
  4. buat pengetahuan hana, akak ni org kedah.. makanan ni dah besa dah. durian, mangga, cempedak yang cantik2 isinya mesti dimakan dengan pulut dan santan. cara kami makan, santan pekat ditambah garam, gula dlm bekas berasingan, pulut lemak atau pulut biasa ikut selera,
    semasa hendak makan kesemua bahan ni dicampurkan sekali. makan dgn tangan maaa, tak main sudu2 tuuu.. baru ada kawww dia.. muahhhh sedappp...
    kalu pulut lemak tu tak payah lah lagi santan trus jer amek buah2an tu makan dgn gula... faham ker apa akak cuba smpaikan..hehehee

    ReplyDelete
  5. hana..

    dah banyak umah bikin ni khao niaow miang miang ntah..susah aku nak nyebut neyr..bantai pulut mannga dah senang...

    ishh..macam2 aku nak buat...tapi cukup time...mana eh menda2 yg ku nak buat tu?? tak per ko buat pon aku suker...

    ReplyDelete
  6. to k.ilah..
    oowwhh cenggitu kak er! paham paham.. jiran kiter tuh pong org kedah gak! dier yg ajo mkn cenggini cenggitu!.. sama la tuh ngan akak bgtau..

    to yat maria..
    hahaha... asal tak miang udah ler yat erk! kekekeke.... aku buat aku makan! ko dpt makan gambau jerk mana kenyang yatt! kikiki

    ReplyDelete
  7. saya tak pernah lg makan pulut mangga..tgk pulut mangga hana ni terliur dibuatnya :)

    ReplyDelete
  8. wah sedap kan..kat dapur cm tu ada mangga..pulut tak ada..nnt nak buat la..sementara tu minta semangkuk? hehe

    ReplyDelete
  9. Singgah rumah hana ni ngences selalu tau....duk langkawi dulu sllu bli pulut santan durian. nnti nak try mangga lak... abeslah dietku....

    ReplyDelete
  10. Salam Hana... waduh Hana dah buat dulu niii baru nak plan ..tapi cara ni lagi sedap..lemak berkrim ni ...santah penuh tu...

    ReplyDelete
  11. to liana..
    try la liana.. sedap taww! rasa sekali mesti nk lagik! hihihi

    to cikmanggis..
    dah kirim cik abe blikan beras pulut lom?! kekeke.. bleh kak! meh sini..

    to kak.rose..
    abislah kak.rose.. ayoooo tak tau! hihihihi

    to k.fuzidss..
    salam kak.. btol tuh kak! lemak berkrim dsukai ramai! hihihi.....

    ReplyDelete
  12. hmmm sy terpikat dgn mangga tu lerr

    ReplyDelete
  13. Nak kena buat jugak nihh..tapi mangga tak de pulak...ada sesapa ke nak bagi mangga kat pakcik mat nihh..hahahaha

    ReplyDelete