Tuesday, August 24, 2010

Agar-agar Santan Gula Melaka

Salam semua.... aku suker mkn agar2 neh! dolu kicik2 time kenduri, aku mkn yg santan jerk, pehtu yg kaler transperen tuh aku tinggal suh owang lain makan! aku tak sukerr.. biler mak tnya, sape buat??! ngan selamber aku pong geleng2 paler... dan ngan terpakse rela mak aku jugak yg makan. hmmm anak sape ntah tuh! resepi nih aku suker sbb byk kepul2 santan naik atas. besttt! tima kasih kak.watie atas resepinyer. skodeng dari dapur kak.zana. leh tuko perisa pandan jika suka. ngan nama lain Agar2 Lumut.

Bahan-bahan
  • 10g serbuk agar-agar
  • 1/2 cawan gula merah
  • 1/4 cawan gula putih
  • 1150 ml air
  • 120ml air campur 1 paket santan serbuk(Akak guna jenama KARA)
  • 1 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan
Cara-cara
  • Masak air dengan gula dan daun pandan (kalau guna gula merah cap bintang tak payah tapis)
  • bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
  • Kecilkan api
  • kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
  • Tuang kedalam acuan yang anda suka
  • Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk!

18 comments:

  1. salam kenal,salam ramadhan

    umi kite pon selalu buat agar2 ni

    kite terblk pulak,kite suke makan yg transparent hehe

    ReplyDelete
  2. nak 2 ketul..nak buat malasnye nak tengok agar2 ni..mcm kene sumpahan jek.. kak hana, kalau aku lak suke yg transperen, yg ketul2 telur santan tu aku paksa adik aku habiskan,ngahaha.tepaksala dia habiskan sebb kecik2 dulu aku ketua kumpulan...hehe

    ReplyDelete
  3. to peri pia..
    salam kenal kembali pia.. eh! terbalik kot er kite! klu camtu leh kite jd geng makan.. awak makan bawah, kite makan atas er! bagos tak berebut! kekekeke.. slamat bpuasa pia.. :)

    to izahdaut..
    hahahahaa... klu camtu ko kene gasak ngan pia. sbb pia suker yg tranperen gak! fuhhh selamat bahagian aku! hahahahaa

    ReplyDelete
  4. Huhuhu...tengah tengah hari cam ni, nampak benda sejuk sejuk... apa perasaan anda?

    ReplyDelete
  5. Hana,
    mmg sedap ni agar2 lumut nih..saya pun dok la plan bile nak membuatnyer..alih2 tgk ni terlioq aih lepaih ni melumut le jugok...

    ReplyDelete
  6. nak masuk campur ni, mas pulak suka dua2 bahagian, kalau makan mesti sampai licin...tak tinggal untuk kak hana ngan izah...ha..ha...kak..mas nak 4 ketoi agar2 tu...dah terliur dah ni...

    ReplyDelete
  7. salam hana
    thanks for d recipe..
    blh buat buka nanti =)

    ReplyDelete
  8. Sukanya agar-agar nie.. Nak la sikit..

    ReplyDelete
  9. akak pun suka agar2 ni. tiap kali nak mkn, akak call mak mintak tlg buatkan, mak punya sedapp!!!hihi

    ReplyDelete
  10. Sally baru jer dok selongkar cari resepi ni..tup2 tgk ada update kat sini..emm Sally C&P ya..cadang nak buat hujung minggu ni..

    ReplyDelete
  11. Ooo..makan yang santan jer eh... nak kena piat neh!!! hehehehe. bak kite dua tiga ketul kak. nak simpan peti ais kosong lagi ni. hehe
    Ijan

    ReplyDelete
  12. masa kecit2 kalo mak wat ni.. aku tibai yg ada telur tu jek. jelly gula melaka yg kosong tu aku buang jek. hahahaha.. teruk betol.

    ReplyDelete
  13. salam kak hana..
    bestnya agar2 santan nih..sekali ngap nih terus sejuk jer anak tekak..alahai...

    ReplyDelete
  14. buat perisa nescafe pun sodap ni ;)

    ReplyDelete
  15. Ida nak terjah gak....nak sikit na.kalau pakai santan fresh ni...mak ai,sedap yg amat..

    ReplyDelete
  16. hana!!! kak rose nyer santan telor tu x mo timbul... sekata jek... menci tau!

    ReplyDelete
  17. aik.. komen akak ilang... huhu..

    komen lg sekali la..
    ni kes lori serbuk agar2 terbalik dpn rumah ke ina, hari2 memuding jer.. mesti kes balas dendam ni ek..

    balik ler ... kang ilang lg komen akak huhu

    ReplyDelete