Sunday, August 22, 2010

Kerabu Peria

peria lagi... hehehehe... nih last kopek la nih baki yg aritu. kunun2 nk wat gulai ngan udang. tp tak jadiklah! sbb dah masak kari kepala ikan. sedap btol ko! tak rasa pahitnyer pong biler dbuat kerabu. lagi satu berkhasiat gtu! kan kan kan... resepi skodeng dari dapur kak.anymz. tima kasih kak.. lap uuu.. hihihi.. kak, kiter edit sket er cara2nya.. mintak ampon sket! heee... slamat berbuka semua.......

Bahan-bahan
  • 3 biji peria- dihiris nipis
  • 1 biji tomato- buang empulur dan dihiris nipis
  • 1 labu bwg besar- dihiris halus
  • 1 sudu besar kerisik
  • 1 sudu besar udang kering- ditumbuk
  • daun ketumbar-dihiris halus
  • 1 batang serai- dihiris halus
  • cili api -ikut suka nak pedas buh le bebanyak-dihiris halus jugak
  • sedikit gula dan garam
  • air perahan limau nipis
Cara-cara
  • Rendam peria dengan 1 sudu kecil garam. Kemudian perah buang air garam.
  • Masukkan mangkuk dan satukan dengan bahan2 lain.
  • Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
  • Hidangkan.

11 comments:

  1. salam...yg ini harus try tp bnyk dah masuk dlm draft...ermmmmm,entah mana nak buat dulu...gulai udang x de mana kari kepala ikan nyer...

    ReplyDelete
  2. salam del.. hahahaaa ko sama ngan aku! kang biler nak buat jenoh mencarik sbb dh bertimbun2!! kari lam piyuk! besok aku cedokkan utk ko... kikiki

    ReplyDelete
  3. salam hana..selamat berbuka.Jom kita tukar juadah..cm bawakan hana bubur kacang ni..hehe

    ReplyDelete
  4. salam kakak maniss... macehh.. dah kenyang dh pong. nak terawikh dah nih.. maceh bawakkan kiter bubur kacang! kiter sukerrr... darwish pong sukerrrr... maceh opah! hihihi

    ReplyDelete
  5. mekaseh mencuba hana..sedap kan?
    lap u too lah..hihi

    ReplyDelete
  6. tak pahit ekh..?? boleh try la ni. selalunya akak msk peria mesti ada pahit2 lg.hehe

    ReplyDelete
  7. Hana, akak rasa awak ni dibagi kayu dgn besi pun boleh create recipe agaknya..hee.. jambu batu dengan belimbing besi..hee..

    eh akak dah cuba buat kriket mayonis tu..anak2 suka sgt..tq

    ReplyDelete
  8. sedappnye peria.. kite suka kalau goreng. kerabu tak pernah try.. bestnye nampak!
    Ijan

    ReplyDelete
  9. slm na...dtg berkunjung,kali ni tak senyap2 dah..selamat berposa juga ida ucapkan.baru nyempat sikit nak kunjung lama2 umah teman2 ni...kerabu peria na...tak pernah buat & tak pernah mkn peria buat kerabu..nanti leh cuba ni

    ReplyDelete
  10. termacam nk mkn peria la nengok peria ko ina... haha.. padahal aku x suka mkn peria...hehe

    ReplyDelete
  11. salam Hana..tak pernah saya cuba kerabu peria, pasti akan cuba ni!

    ReplyDelete