Friday, November 26, 2010

Garlic Chicken and Avacado Salad

arini layan menu versi diet... (erkk..dikatakan avocado bukanlah versi diet! kikiki) yer la kan.. memikirkan lemak semalam sedang bermesyuarat nak melekat kat bahagian mana, kita bg ler peluang dulu kat lemak2 tuh yer.. (gelak gulin2 baca komen 1malaysianpoll aka izahdaut).. kekekeke... cam best jerk arini lom jumpa nasik... kenyang jugak makan salad ajer.. yang pastinya enak gtu! resepi skodeng dari SINI. thanx to kimba for sharing..

RESEPI GARLIC CHICKEN and AVACADO SALAD
Source : Kimba`s Kitchen

Bahan-bahan
  • 4 keping dada@peha ayam
  • 2 tbs bawang putih cincang
  • Garam dan pepper
  • Minyak zaitun
  • 2 biji avacado - keluarkan isi dan potong dadu
  • Daun salad rockets - xde stok
  • Daun ketumbar
  • Tomato cherry
  • Lada capsicum
  • Bawang besar purple - hana add
  • 100g kepingan badam panggang - hana tuko gajus
  • 2 tbsp italian salad dressing @ dressing kegemaran
  • 2 tbsp aoili/garlic mayonis - hana guna mayonis biasa je
  • 1 tps curry powder
  • virgin olive oil or lemon juice - optional
Cara-cara
  • Lumur ayam dengan garam, pepper dan jugak bawang putih. Panaskan minyak zaitun. (bleh msk gune frying pan atau grill pan). Bakar/panggang hingga ayam masak kemudian hiris nipis. *Jika ader let over ayam panggang leh gunakan.
  • Dalam mangkuk, satukan daun salad, tomato, capcicum, bawang dan salad dressing. Gaul.
  • Mangkuk lain, satukan pula ovacado, mayonis dan juga serbuk kari. Gaul mesra.
  • Untuk hidangan, letakkan campuran salad ke atas pinggan, kemudian avacado, hirisan ayam dan hiaskan dengan daun ketumbar dan juga almond@gajus panggang. Jika suka bleh buh minyak zaitun atau lemon juice. Sedia dihidang.

11 comments:

  1. avocado u...utk kecantikkan u hihi

    ReplyDelete
  2. hahaa.... yo yo..aku setuju.. tak abis makan, leh tepek2 kat muke! kekekkee

    ReplyDelete
  3. akak diet ari ni...
    mas nak join sekali boleh..he..he...2 pinggan boleh abisss ni...he..he..

    ReplyDelete
  4. waahh.. resepi diet.. sejuk2 ni tak leh la nak diet kak hana. keja lapar je.. ~alasan~ ;D

    ReplyDelete
  5. Wahhh ala western gitu!!! Leh tukar ngan puding nenas tak kak??? Diet ker? Love trying my best to shed extra kilos gak! :(

    Tergelak love baca komen akak pasal 'handbag bernyawa'. :D

    Love just trying my hands on the macro kak. Tgn takleh steady, malas nak guna tripod. Kiki...;)

    ReplyDelete
  6. weiii weiii.. hampeh kak hana!! kahkahkah... bukan salah aii..

    tumpang sepiring salad nih.. oiitt tu smpi ke mlm ke tu tak jumpe nasik tuh..leh caye ke tuuu..haha..adeh sakit perut aku gelak ari nih

    ReplyDelete
  7. to mas..
    diet yg tak berapa nak diet! ptg nih aku goreng cekodok! kekekekeke...

    to fazlinil irma..
    ah! bukan takat ko jerk sengaja wat alasan..aku pong yer jugak! wakakakakaaa... diet kununnnnn..kikiki

    to love2cook..
    akak diet hangat2 ta*k kerbau jerk love! kekekeke... hakak pong jarang2 gune tripod.. gigil2 gambo belasah ajer! hahahahaa

    to izahdaut..
    mati2 aku igt insan lain... ghupernyer mak cicak! wakakakakaa.. owang jawa macam aku mana boley tak jumpa nasik! tuh aku tengah tenggek nasi impit! wakakakakaka

    to pearlnscraf..
    sebelah buat salad.. sebelah lg wat jus! hak hak... versi jimat la fiza.. hihihi

    ReplyDelete
  8. mmg kena ngan tekak kita...nanti nak cuba gak lah...

    ReplyDelete
  9. salam tuan rmh,
    boelh buat ni utk menu diet....mkn dia saja tanpa karbo.

    ReplyDelete
  10. salam kak..
    klau digawe jus alpukat pun enak ..waduhh..laparrr banget iki..
    kak..saya pinjam resepi smoothie tu yekk..thank you..
    *kek ada lagi??

    ReplyDelete