Thursday, December 30, 2010

Apam Mekar Gula Merah @ Melaka


fuhhhh! macam tak cayer jerk bukak pengukus tengok apam aku kembang macam tak hengat! walaweiii suker sukerrr...... bagi sesiapa yg ade insiden pobia mekar cam aku, boleh la cube apam nih... insyaAllah di jamin mekar... sbb dah tengok ramai kengkawan lain yang buat semuanya mekar setaman... antaranya mas, hani, kak.ita, kak.nannie, kak.yatie, izahdaut, kak.nor (tak majuk lg kan? hihi).. erkk...ader lg ker yg tak sebut? hihi...... tima kasih semua... apam nih mudah tak payah tunggu lama atau perap... godeh2 terus kukus.. dan hasilnyer seperti yang anda lihat... mungkin disebabkan ade kandungan yis tuh kot! apam nih sedap dan macam ader sedikit kelainan dgn apam2 lain... nak tau kene cube sendiri lah yer! hihi.... tapi reaksi anak2 belalang cam biasa la... `nape kuih nih pecah2 cenggini ma? tak cantik!` huH! punyer la beria mak dier nak kembangkan, depa kata tak cantik???!! watchaaaaaaaaa...

RESEPI APAM MEKAR GULA MERAH
by : kak.rossitamz@myresipi
source : hani@sembang dapur

Bahan-bahan
  • 125gm gula pasir- next time nak kurangkan gula coz agak manis
  • 125gm gula Melaka - dipotong kecil2- hana campur gula merah
  • 150ml air
  • 250 gm tepung gandum
  • ½ sudu teh soda bikarbonat
  • ½ sudu teh yis (bancuh dengan sedikit air suam)
  • 1 biji telur
  • 100 ml minyak masak
Cara-cara
  1. Sediakan acuan dan panaskan kukusan.
  2. Masak air bersama gula pasir dan gula Melaka hingga hancur. Tapis dan sejukkan.
  3. Ayakkan tepung gandum ke dalam bancuhan air gula. Gaul hingga sebati dan rata.
  4. Masukkan soda bikarbonat, yis dan telur. Kacau hingga sebati.
  5. Tuang minyak sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
  6. Tuang adunan ke dalam acuan dan kukus selama lebih kurang 15 minit atau hingga masak (bergantung kepada saiz acuan).

25 comments:

  1. wah sukalah tgk apam akak tuh...kat sini esok cuti sbb Malaysia menang Piala Suzuki..hehe

    ReplyDelete
  2. wallah....memang geram ai tgk!!hihi

    ReplyDelete
  3. kikikiki.... mental betul... apa ni apa ni.. jom hantuk kepala sama2..gimme kepala!!!hahaha...menari samba bila tengok mekar tu kan kan kan..

    ReplyDelete
  4. peerrrhhh....tengok apam kak hana....kembang setaman tu....kalah apam mas.....akak pakat ngan izah ni wat apam....apam izah pun kembang setaman gak....sedappkan kak apam ni, mas sampai wat frozen sebab banyak lak buat 1 adunan...he..he..

    ReplyDelete
  5. pagi2 yang sejuk ni, tgk apam yg montel2 dan gebu2, seriously membuatkan akak lapar. :)

    ReplyDelete
  6. Salam Hana,
    Seronok pagi ni tngk umah Hana, Izah dan K.Nor ada apam yg mekar cantik..mcm pertandingan pulak...seronokkan bila tngk mekar cantik.....anak akak yg bongsu pun sama gak, dia tanya kenapa kuih apam mama tak cantik sbb pecah kat atasnya....hah3, padahal kita nak tngk dia pecah/mekar....adoyai anak2..

    ReplyDelete
  7. apam oh apam..sana sinin sinun ada apam....huhu

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. apam.. xpenah jd pon mekar cenggitu.. kalo amek resepi nama nya apam mekar pon stil x mekar.. nti lea cube resepi ni lak..api die bsr ker sederhana erk??

    ReplyDelete
  10. walllahhh nduk, kono kene ada apam mekar ni... macam berjanji lak ngan nor n izah ... jeles sangat! jalok sitik arek mangan ki...

    ReplyDelete
  11. geram weeeiii tengok apam mu yg mekar giler tuh.. ni resepi lain lak yer... lehla try lenkali...(kalu rajin) tp kecut perut sikit bila kata manis sgt tuh.. hehehe...

    ReplyDelete
  12. hahahhahaa...ni sorang lg dah kena penyakit apam mekar...ekekekeeee....bravo bravo..!!! sgt dasyat apam ko kak

    ReplyDelete
  13. semekom....dtg nak ngendeng apam mekar setaman barang 5 bijik,jap g nak mintak umah org lain lak...(pehal sume org buat apam ni hah??? tensennnnnn....)

    ReplyDelete
  14. to watie rose..
    wah sonok la korang cuti sampai ahad la kan? pjg tuh..jalan mana? kitaorg cuti seminggu tak g mana2 pong! sob sob sob...

    to peri pia..
    pia... pengukus ko letak mana? g amik jap! kekekeke

    to izahdaut..
    kikiki....aku terkejut badak biler publish jerk nengok ko ngan k.nor pong mengapam jugak! cam janji jerk erk?? kekeke.... aku nak gimme two jerk! kakakakaka

    to mas..
    mas..samalah ngan akak...mmg tak abes lagi nih..hubby kata manis tuh sbb lambat abes.... tak tau kang apa jd... frozen jugak la kot! hihi

    to sizukaa...
    akakkkkk...jom wat apam!! jgn makan taugeh kering jerk! muekekeke

    to kak.yatie..
    salam kak..haah la tuh la terpanjat tgk izah ngan k.nor pong kuor gak.. hihi... anak2 kite pong skrg klu mekar2 gtu dier tak suka... apalah dosa kuih tuh padahal rasa sama ajer! kan kak kan? huh!

    to anna qawina..
    na... dah wat lom? jom makan apam! bnyak lagi nih....

    ReplyDelete
  15. to aloy..
    akak gune api besar nurul... try wat apam nih insyaAllah mekar.. mmula akak tak konpiden juga..tp bila dah kukus dua tiga kali semua mekar cantik jerk! takde yg sumbing pong! hihi...try la nurul..

    to kakrose..
    tuh la kak secara kebetulan pulak sama ngan diorg..hihi..jom kak makan sini... banyak lgi nih..urong entek...

    to k.madihah..
    kite tak tau la tekak org lain kak..sbb tekak kami mmg kata manis padahal kite dah kurangkan gula putih tak sampai 100g... gula merah pong cume 90g (akceli tak cukop stok! hihi).... akak leh try and kurangkan sukatan gula ikut citarasa akak er.. bab mekar tuh kite jamin la... hihi

    to hani...
    hahahaha... tenkiu hani! aku pong terkujat besor nengok apam tuh kok mekar cenggitu! mujur tak pingsan depan piyuk! kikiki

    to mimiey..
    mekkkkkkkk...jom wat apam!!! muekekekeke... *baling pengukus kat makcik mimiey..

    ReplyDelete
  16. tak pernah buat apam..nak jugak cuba...masuk list dulu :)

    ReplyDelete
  17. hi5 gak!!! akak dah kurangkan gula.. letak 100 jer.. pastu yg gula melaka tu ganti dgn nisan, letak 50 dan gula merah 70gm.. manis ngam2 jer ...

    fuhhh... 3 rumah serentak ya wat apam! hihihi

    ReplyDelete
  18. ehhh lupa!! nama akak tu tak masuk dlm list yg buat!! huhu.. majuk laaa.. balik makan apam dulu huhu :P

    ReplyDelete
  19. to lina..
    try la na apam nih...mudah jerk nak buatnya...

    to kak.nor..
    hi2 lah! skrg nak two two jerk.. nanti cacat mat ckp.. wakakakakaka... wokey boley la jd rujukan utk yg lain sukatan akak tuh... yang kite buat td mmg agak manis la.. maybe sbb gula merah kite kot agak manis...

    laaa... tadi masa kite tulih2 tuh tak tau pong akak ngan izah kuor n3 sama... wokey lah nnti kite edit balik! ade upah tak? muekekekekeke

    ReplyDelete
  20. huh! kat sini pun ade gak??!..xleh jd ni...hana, akak nk 5 ketui dgn cup2 tu skali tau... :P

    ReplyDelete
  21. cup merah tau..bkn yg putih...hahaha

    ReplyDelete
  22. tak majuk dah... ingat td mula2 nak ajak izah majuk.. tp badan rasa tak sedap, malas la majuk nanti demam makin teruk :(

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum *knock* *knock*

    Hmmmzzz ni betul ke rumah Hana?? Saja nak confirm pasal menu sama dgn si Izah yg lup mapin tu...hehehz. Takut kita tersalah rumah pasal menu sama :D :D :D

    Hmmmzzz mmg tersangatlah jeles aiii tgk apam ni punyalah mekar semekar mekarnya ehhh braper byk punya mekar dah.....

    ReplyDelete
  24. hehe cun ah kak hana..leh terai ni :D

    ReplyDelete
  25. sedapppnyerr tgk apam mekar hana niehh...ntah bila ler plak saya nk cuba nieh hehehehhe..

    ReplyDelete