Thursday, January 20, 2011

Epok-epok Kelentang

Assalamaualaikum dan salam sejahtera... arini kat mesia cuti eh? sonok la erk leh g jenjalan mana2... akceli kes semalam tuh, alhamdulillah dah settle... dah kene tangkap dah petang semalam.. pjg lg sebenonyer citernya... tp tak polah yg penting keadaan dah kembali macam biasa... anakanda dah g skola sendrik pagi nih.... berbalik pada menu nih sebenarnya wat num petang semalam.. igtkan nak sambung pagi nih wat bekpes, tak dan dan nak frozenkan hubby suruh goreng semua.. licinnnnn.... kalau tengok adunan pastry berbeza sedikit dari yang biasa aku buat... menggunakan pelbagai tepung.. tp hasilnya tak mengecewakan.... rangup wpon aku canai tebal! akceli sengaja tebal sbb nak cepat siap.. haha.... resepi asal dr dapur aunty yochana. aku cnp dari dapur matgebu... thanx mat and aunty... jenama kelentang tuh sbb aku campur keledek+kentang.. arap DBP tak marah... suker suki jerk gune bahsa... haha

aksi tunjuk perasan! haha.... jika ader yg nak blaja mengelim karipap, bleh tengok SINI... xde la pandai mana, ader juga yg serabai..kuikuikui
RESEPI EPOK-EPOK KELENTANG
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
Bahan Pastry (source: matgebu)
  • 250 g tepung gandum*
  • 50 g tepung beras*
  • 45 g tepung sagu ubi*(*disatukan dan diayak
  • 100 g mentega/majerin
  • 130 ml air
Bahan Inti Kelentang
  • 2 biji kentang - dipotong dadu
  • 3 biji keledek - potong dadu
  • *1/2 biji bawang besar
  • *2 ulas bawang putih
  • *1 sudu makan ikan bilis
  • *1 sudu makan udang kering
  • 2 sudu makan serbuk kari
  • hirisan daun sup
  • garam dan gula*optional
  • air
  • Jika suka bleh campurkan ngan daging@ayam minced
Cara-cara
  • UNTUK PASTRY:Gaul ramas mentega bersama tepung yang telah diayak tadi sehingga adunan bertukar rupa seakan2 serbuk roti. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yang kenyal dan tidak melekat di mangkuk adunan (jangan bimbang jika air tidak habis digunakan). Bulat2kan doh, tutup dengan plastic cling dan rehatkan 20 minit.
  • UNTUK INTI : Blend bahan yang bertanda *. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar sehingga naik bau. Masukkan kari yang dibancuh dengan sedikit air. Kacau. Masukkan kentang, keledek dan air. Masak hingga empuk. Masukkan skali garam dan gula secukup rasa. Taburkan daun sup dan gaul sebati.Tutup api.
  • Ambil adunan tepung tadi. Canai dan masukkan inti dan kelim seperti biasa. Goreng dengan minyak panas sehingga keemasan. Angkat dan toskan.
  • Siap dihidang.

25 comments:

  1. epok2 kelentang,
    lepaih makan tido telentang.....
    wahahahaah..ok x pantun tu..lalalal..
    nak sepiring epok2 kelentang...hihihih

    ReplyDelete
  2. mamatok ingat salah ejaaa hehe mamahana lagi pandai ada jer idea.. mcm baju kebaya dan kurung jadi kebarung... sapa nak maree dbp pun slut spring..ada lagi perkataan baru..tambah lagi mukasurat kamusdewan jgn tambah bahasa jepungg dah laa nanti jadi itik dan ayam kuikuikkk

    bagus la dah dpt tgkpa org tak betoii tuuu..selamat anak2 disana..

    ReplyDelete
  3. to zawani..
    gasak situ gasakkkk... ko kene kuak lentang dulu nnti aku bagi... kakakaka..

    to kak.ilah..
    haah kan kann... maknanyer tak salah `jenama` nih kan kan... kekekeke...

    *cucukuss masih idop.. alhamdulillah.. dier nk sambung smula jd kejong.. dah mcm nangka bungkus kitaorg kerjekan.. penderaan fizikal yg masih level waras.. kakaka

    ReplyDelete
  4. salam hana...dh lama jgk x tgk epok2 kelentang nih kat sini...last skali masa bt posting ni hana terus x kuar ntah baper lama...ingatkan tlentang kenyangan smpai x leh bt posting lepas mkn epok2 kelntang..rupa2nya gi jln2..bt saspen jer :))

    ReplyDelete
  5. salam del..
    hahahahaha.... lama kan aku tak wat nieh! mmg btol pong.. aku buat2 telentang kembung boncit sampai bertaun.. kahkahkahkah...

    ReplyDelete
  6. OOO keledek + kentang itu pasal jadi kelentang ye! ingatkan sebab kelentang kelentung tunjuk perasaaan kat dapur hihi

    ReplyDelete
  7. licin jer kulit epok2 ni, ada pakai apa2 produk penjagaan kulit ker? hehehehe..... kenapa kita buat karipap kekadang kulitnya licin kekadang ada gelembung2? sebab adunan kah, minyak kah atau kuali kah? haaaaa.....tu dia... hehehe

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...
    Hana w/pun kat penang ni cuti tapi tak mau kuar rumah takut terikut org pi berarak ke waterfall pulak kang. Jari model mana tu yek? Mesti bayar mahal kan? hahahahaha jgn marah ye.

    ReplyDelete
  9. lah alkisah...akak pun ingat spelling error...rupanya memang gitu..ada maknanya..hehe
    cantik macam beli kat kedai buncit2..

    ReplyDelete
  10. Waaaa mokcik...tolong klimkan epok2 akak nih..tepung dah bancuh...kita ketap je la dgn acuan eks..hahaahha

    ReplyDelete
  11. to nazrah..
    yg psl jerawat tuh ikut kepanasan minyak naz... jgn panas sgt la.. mmg akan berjerawat... tp kadang aku suka jerk berjerawat! seni gtu! kikikiki

    to zarin..
    hahahahahaa.... boley la tuh maksud 2 in 1! hihihihi... mmg kelentang kelentung jugak tuh buat sbb banyak tangan yg ngacau! haha

    to ina..
    produk cap king kong! kakakakaka... akceli kulit menggerutu aka gelembung aka jerawat tuh sbb kepanasan minyak masa menggoreng na... minyak terlalu panas dan api jgn bukak besar2... biar masak slow and steady gtu! tp aku sebenonyer tak kesah pong ader jerawat or tak.. malah lebih suka yg berjerawat! hahahaha

    to kak.sam..
    waalaikumussalam kak.sam..penang pong cuti jugak eh... pingsan kak kalau jalan jem tuh! silap2 akak pong ikut berarak.. kekeke...

    mahal jari tuh kak.. mahal mahalll! muekekekekeke

    to kak.ayu...
    hahahaha... dulu pong org igt kiter salah tulis... hihihi... yg boncit2 yg blah depan tuh jerk kak.. yg belakang2 tuh gepeng2! kedekut inti! kakakakakaa

    ReplyDelete
  12. to kak.ummi..
    hahaha... ngan acuan pong berseni gak tuh kak.. seni mengepit! kepit kak jgn tak kepit! kahkahkahkahkah

    ReplyDelete
  13. Salam kak hana,
    Apa khabar? Wah...! Ada kelentang kat sini. hehe... gemuk nampak epok2 tu kak. Mesti banyak isinya. Itu yang menambah sedap. ;D

    Psst: Keliman epok2 kak hana memang superb! dah nak balik ke? terus balik johor?

    ReplyDelete
  14. Bedahhh!!
    eksyen ko yer tayang2 keliman dikau yg cun ituuu!! stress aku tauu!

    bak la sini 16 ketoi..pastu baru aku belajo kelim hehehehe

    ReplyDelete
  15. to nurindah..
    salam nur... kabar baik... nur sihat? yg gemok2 tuh jerk tayang depan.. yg belakang2 kurus2... tuh ar masalahnya kedekut inti! kahkahkahkah....

    haha..iyolah tuh.. haah nk blk dah.. mmula akak blk johor dulu jumpa famili.. pehtu br blk kuantan..

    to TTM..
    ajer nk kene piat cik timah nih.. klu nk ilang stress ajak amjah skali g blajo.. kahkahkahkah....

    ReplyDelete
  16. Salam Hana,
    Resepi baru ni...nak cuba buatlah resepi tepung tu...ada 3 jenis tepung, mmng lagi ranggup ya....gemoks2 karipapmu itewwww....suka bnyk inti....

    ReplyDelete
  17. he he he..br nk tanya nape nama kelentang...
    thanx for the recipe..nnt kene cuba

    ReplyDelete
  18. mesti best nih kalau dpt makan karipap kelentang sambil terlentang,wahahhahaha....makcikkk,karipap 2 inggit..lallalalalal

    ReplyDelete
  19. Cakep nih karipap! Rasa kentang adalah favoritku. Jadi lapar nih ... boleh direserve dua ya

    ReplyDelete
  20. wah nduk, ada karipap kelentang kat sini dengan keliman yg buat suma orang jeles! bak la sikit buat minum petang ni...

    ReplyDelete
  21. tu bukan karipap ke kak?
    nape pgil epok2? jakun kah sy tidak tahu...??hehehehe

    ReplyDelete
  22. soo hae daa...
    hihi.... comey soklan ko... karipap ngan epok2 mende yg sama... org johor jerk yg sebut epok2.. akak kan owang johor.., hihi

    ReplyDelete
  23. unik nama karipap ni mekkkk... hehe... kelentang... :D

    ReplyDelete
  24. uishh karipap montok...sedapnya...:)

    ReplyDelete