Tuesday, February 22, 2011

Apam Labu


sana sini tengah demam apam labu.... jadi aku pong tak nak ketinggalan mencubanya.... mmg sedap dan lembut.. lepas nih takde la ngences banget tgk kengkawan buat.. haha... tima kasih pd semua yg menyebarkan virus sihat nih... akceli aku tak nak wat dier mekar sejambak coz anak2 tak bape gemar apam yg pecah2.. aku guna la api slow.. tp kok kembang jugak! terpakse la aku mkn byk banding budak2 nih... macamana la aku tak ...... sila sambung ayat sendri.. hahahahaa... dah la ahli makan kurang sorang...akceli arini hubby xde sampai sabtu depan g keio univ buat kali terakhir... anto segala brg2 research... say bye bye dan tima kasih buat sensei namarikawa yg selama nih jd supervisor hubby... letih sebenonyer duk jauh2 dgn sensei nih.. nk wat research manyak susah klu brg xde dan sebagainya... kitaorg plak terpakse berkorban kene tinggal slalu... tapi takpe la kan.. berbaloi dengan segala pengorbanan.. alhamdulillah... eh jom jom mkn apam... ramai yg telah mencuba antaranya kak.ummi, kak.madiha, izahdaut, mas, kak.anim, kakyatie, makmina.. hmmm sape lg yer.... tima kasih semua dan penyumbang resepi asal.


walaupon guna acuan lompang xde cup/alas,mekar juga.. cume sapu minyak jer tu


RESEPI APAM LABU
resepi asal : apam keledek kak.madiha@FP
source 1 : kak.ummi@homesweethome
source 2 : izahdaut@izahmuffin

Bahan-bahan
Bahan A
  • 3 sudu makan tepung gandum
  • 2 sudu teh yis segera
  • 1 sudu teh gula kastor
  • 3 sudu makan air suam
Bahan B
  • 240 gm labu (dikukus/rebus)
  • 150 gm gula kastor
  • 1 biji telor
  • 150 ml santan pekat
Bahan C: (ayak bersama)
  • 200 gm tepung gandum
  • 1 sudu teh Double Action Baking Powder
Cara-cara
  • Campurkan bahan-bahan A dan kacau hingga sebati. Kemudian biarkan adunan selama 5 - 10 minit.
  • Kemudian campurkan semua bahan-bahan B dan kisar halus. Tuangkan ke dalam mangkuk adunan.
  • Masukkan bahan C ke dalam adunan B yang dikisar sedikit-demi sedikit dan kacau rata.
  • Masukkan pula bahan-bahan A tadi dan kacau hingga sebati. Biarkan adunan sehingga 1 jam (Ummi tutup mangkuk adunan).
  • Panaskan kukusan dan bolehlah dituangkan adunan tadi ke dalam loyang besar atau acuan-acuan kecil yang telah disapu dengan sedikit minyak dan kukuslah hingga masak (Ummi guna acuan kecil dan kukus selama 15 - 18 minit).
  • Hidangkan bersama kelapa muda parut yang digaul dengan sedikit garam dan kukus kelapa sebentar agar kelapa tidak mudah basi.

32 comments:

  1. ok2....I pun kene meLABU kan diri lah, dah 3 4 rumah asyik melabu jer.....

    err....jgn salah faham tau hana.....aaaii bukan nak melabu itu peyooot tau......:P kwang4!! Labu dalam periok jer.......

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum..
    cantikknya warna dia kak..
    nak 2 bijon ye..

    ReplyDelete
  3. sekali aku pandang kan terus teringat apam kat kedai cina.hahaha nak letak sebelah kayu kemenyan tu. tapi yg tu color pink. hahahaha

    ReplyDelete
  4. kreatif sungguh akak ni..labu pun leh wat jd apam...

    ReplyDelete
  5. lawoo..
    suke tengok warne mewahnya itu...maceehh sebut gak nama aku..
    terharuuu..hehehe

    ReplyDelete
  6. pembetulan, pembetulan... hehe..
    actually.. apam labu ni akak lom try lagik hana... yg akak wat tu (yg kurang memuaskan tu) muffin labu resepi aunty yochana... cuma nak kabor.. resepi apam labu tu diadaptasi dari resepi apam keledek akak punyooo (yg akak pos dlm fotopages beberapa tahun lepas)... kikiki... cuma tukar keledek ke labu jer... yess... kawan2 semua memang kreatiff... thanks gak berkongsi idea yg kreatif... bebila akak lak try...

    ReplyDelete
  7. to ayu...
    labu yu jgn tak labu...jgn ko jd macam lagu sudah lah! tak rela laki ko nak nengoknyer.. wakakakakakaka

    to faradean..
    waalaikumussalam fara..banyak pong boleh! tak larat nak ngabiskan sorang..punyer la tamak buat satu adunan! wakakakaka...tp sodap wehhhhh

    to shahlin..
    jap... aku tgh pikir apa yg ko maksudkan..otak aku masih gear satu.. wakakakakakaa

    to wan munirah..
    akak follow resepi jerk wan... org yg mula2 cipta resepi nih yg kretip.. hihi

    to ijahdaut..
    ngada! *cabut bulu roma ijah spoloh helai! kekekekekeke

    to zawani..
    macam aku erk???! kekekekee

    to kak.madiha..
    wokey kak kiter btolkan.. hihihihi... tima kasih kak! lap uuu.. kerna akak kongsikan juga kami semua dpt menikmati apam yg sgt sedap nih! tenkiu again kak.... kim salam makcik sujah! hihi

    ReplyDelete
  8. apam labu mesti sgt berkrim dan sedap

    ReplyDelete
  9. petang nie kena melabu juga la...sebelum cik tong makan, biar aku makan dlu...hehhehe

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum...
    Mak aii ni tak boleh jadi. Dah sampai ke jepun rupanya si apam labu ni. Sat nak pergi buat timbang tara. Buat..tak buat..buat..tak buat..buat ...tak buat ....

    ReplyDelete
  11. jeles ni tgk silabu dah sampai ke jopun..silabu ni suka kat owang jopun kot..tu pasal mekar x hengat..bila lah nk mengejakan silabu ni plk

    ReplyDelete
  12. cantik dan nampak sedap je apam tu...kak ima je yang tak pandai nak mengapam...dah pernah cuba wat apam beras tapi tak naik...huhu

    ReplyDelete
  13. nduk, guna api slow pun kembang gak, kak rose sampai nak tebako rumah (tipu la tu) baru ada senyum sikit.... ayu ne apem labu mu kui... jalok sitik arek ngerasakne!

    ReplyDelete
  14. tak berani nak buat.sbb tak penh buat apam.pos...pos...

    huwwaaaa...rasa sedih le ko dah nak blek mesia.(mcm le jmpa selalu)

    ReplyDelete
  15. alamak...terlepas keretapi...wakakaka...
    kak hana kalau buat apam.....gerenti cantik bangat...geramm mas tengok apam2 labu akak ni...
    comeiiii...
    sedapp kan kak...mas pun suka...

    ReplyDelete
  16. alamak...terlepas keretapi...wakakaka...
    kak hana kalau buat apam.....gerenti cantik bangat...geramm mas tengok apam2 labu akak ni...
    comeiiii...
    sedapp kan kak...mas pun suka...

    ReplyDelete
  17. waduh hana...kenapa ler aku sering tergoda ni..aisshhh bukan tergoda dgn sesapa, cuma terguda dgn setiap posting masakan mu iteww..seksi betoiii apam tu...ishh labu aku dlm peti sejuk tu dah naik kejung dibuatnya tp terusik2 lg...dari si izah buat muffin labu sampai ler ke apam labu..tak juga2 enjin ni nak stat perabih labu...adoooooiiiiii...

    ReplyDelete
  18. bilala nak menagpam nih...sume orang dok tayang apam sejak 2 menjak nih...bilala turn diriku????huhuhuhu...mehla share makan sama...jgn sorok2 ye...

    ReplyDelete
  19. As salam Hana,
    Mmng comel loteh apam labumu itew....anak2 akak pun suka yg tak kembang, dia kata cantik, kalau yg mekar dia kata kuih mama tak jadik..klakor je budak2 ni...eeehhh akak nak rasa gaklah apam labu Hana..walau sikit mesti lain sikit rasanya dngn akak punyer..nak rasa apam owang jepunglah...hehehehe...

    ReplyDelete
  20. Hana, walaupun apam labu mu mekar setaman, tetap jugak nampak cantik aja ;) Isshhhh mmg tgh musim demam apam labu lah skarang...aku lom try lagi ni hehehez.

    ReplyDelete
  21. nk try buat jgak la...labu ada separuh lg dlm peti ais xterusik...huhuhu...dh jadileh kongsi kt org lain lak..hehehe

    ReplyDelete
  22. hana..aku nak nyanyi lagu apam..

    "sana apam..sini apam....
    musim apam menyerang lagi
    minggu lepas musim apam beras
    minggu ini musim apam labu...
    bila pulak giliran aku...."


    Kepada peminat raja lawak R2..sila nyanyi ikut style derang eh!..hahahah

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum Hana..akak suka tengok apam yg mekar setaman mcm ni. dulu2 dah pernah buat tp x nak mekar pon. akak malazzz dah nak buat, nak mintak kat sini je 3 ketui pon cukup ahh..

    ReplyDelete
  24. kak hana...comey nye kaler apam nih..suke...pe akak buat mesti menjadi aje ye...pe petua ni kak??

    ReplyDelete
  25. wa...kat sini pun mengapam labu juga....tadi nengok dapur kak yatie..perghhh tk thn tul la...bila nk sampai dapur sini lak ni..hehe comeila kak apam tu..mekar setaman colour pun lawa..nk tapau sure dh abis tu...hehe btw tahniah pada suami akak yg berjaya membawa blk PHD tu.

    ReplyDelete
  26. demam labu dah berjangkit..virus..virus..ekekek...aku pun da berjangkit gak la nih..kak..mintak 3 ketui...

    ReplyDelete
  27. Weeeyyy Hana, apasai apam ko semua mekar..dlm kertas, dlm lompang pun mekar..akak punya yg dlm lompang tu mekar sikit jek..huh...agaknya penuh sgt akak letak kot..hehehee...Best kan, apam ni kan Mak Labu kann..kan...ekekkekee

    ReplyDelete
  28. salam hana,
    akak tgk apam ni kat fb mamahawa, skali nak g ngendap blog dia x dpt la plak. tp sbb dia dah mention blog hana ada so akak jejak arr apam labu tu kat sini plak, hehehehe.
    nnt akak nak cnp, n try wat plak ek.sekrg dah bz so x dpt nak jenguk dapur kwn2 sume mcm dulu.
    ok, tq hana....

    ReplyDelete