Monday, March 26, 2012

Basic Dough



lagi menggunakan basic doh yang sama dengan sebelum nih..... cuma ubah ikut selera nak perisa macamana... yang nih ada macam2... ada perisa white coffee, gula+cinnamon dan plain... anak2 dan suami cukup suka kalau mamanya buat roti... 25 biji skali buat bleh abis sehari dan kadang dua hari.. hari ketiga mmg yilek dah.. tapi kalau yang beli takat 6 biji tuh pon kadang sampai nak expired br abis.. alhamdulillah berkat buat dari beli.... :)



RESEPI BASIC DOUGH
resepi asal : Puan Roshayati Johari
sumber : mamafami@blogspot.com
dicuba : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan

Basic Dough
  • 500g tepung gandum@tepung roti
  • 100g gula
  • 30g susu tepung - abaikan jika menggunakan susu segar
  • 11g yis mauripan@sebungkus
  • 1sk garam
  • 1sk bread improver - optional
  • 1sk bread softener - optional
  • 80g butter@marjerin
  • 250ml air@susu segar
  • 1 biji telur - kacau sedikit
Cara-cara (Kaedah Breadmaker)
  • Masukkan semua bahan ke dalam breadmaker mengikut urutan bahan basah kemudian bahan kering.
  • Pilih setting DOUGH dan biarkan menguli sehingga siap. Biarkan doh naik kembang lebih kurang 1.30jam atau lebih kemudian uli semula. Tumbuk2an untuk mengeluarkan angin.
  • Bahagikan bulat2 kecil kemudian susun ke dalam loyang yang telah digris dgn marjerin dan tepung. Biarkan naik sekali ganda lagi.
  • Sebelum bakar spray permukaan roti dgn air biasa dan bakar suhu 180 selama 25-30min atau sehingga masak.
  • Sejurus keluar dari oven, sapukan permukaan roti dengan butter@marjerin dan sejukkan di atas redai.

17 comments:

  1. kak hana....
    roti 10 ketoiiii..
    cicah ngan milo panassss best kan...
    cantikkkk la roti akak nie....

    ReplyDelete
  2. Kak Hana! tumpang nanges kat sini uuuwaaaaaaa.... kita hampir hari2 menguli, dah lah uli guna tgn huhuhu.. sejak2 bm kojol, market semakin meluas pulak! huh! ni pun baru habis nguli ahahaha...

    ReplyDelete
  3. aku baru nak masuk bebahan dalam bm nih. kuor lagi roti nih... wahh memang kene cepatkan bm nguli nak rasa kegebuannya.. *libas rambut*..

    ReplyDelete
  4. kalau yg bergula tu mesti hamzah punya :)

    ReplyDelete
  5. Tingat dulu ske wat roti sendirik. Skang?... MALAS!!! Theee...
    My latest Entry :)
    Review: Papa Johns Pizza Festival City

    ReplyDelete
  6. Ijayuji, jom kita nangis berjemaah...uwaaa..kita lagi takde BM, bukan je kojol, bayang pun tak nmpk.
    Hana...rajinnya meroti, ok juga kan anak ramai. Akak ni terkonteng2 bertiga, sorang sekolah, sorang keje, tinggal akak sorang cicah roti dgn air milo..huhu..

    ReplyDelete
  7. Hana.. 4 ketul sini mari bley ka? Nak cicah neskepe! Hik hik...

    ReplyDelete
  8. nak 2 ketul, buat minum petang ni.. hehe

    ReplyDelete
  9. Hana, apa kata nnt kalau ko buat byk tu...baling2 kat akak 6 ketuiii...dah tinggal ber3 ni, malas nak meroti...aiman x kesaaahhhh... :))

    ReplyDelete
  10. dari tayangan hari tu,dah salin resipi,,,
    samapai hari nih tak buat buat juga..naper tu yer...agaknyer nak kena minta ko pos kut!!!!
    biler naik keje semula?

    ReplyDelete
  11. Hana..nape kak su buat jadi keras??
    Jeles nengok hana punya roti..

    ReplyDelete
  12. mmg terserlah kelembutan dn kegebuan roti iteww..perfecto!

    ReplyDelete
  13. salam na...selalu lah mokwo lalu lalang kat sini..sayang nya tak dann nak 'brek'...hihi...tahniah atas kurnian baby gurl tuh yek! apasal lah tak di letak gambo si darwish tuh...lama tak nengokkan budak tuh!!
    mokwo kan dan dekat beberapa minggu dah tak meroti...hangin ketidak rajianan senantiasa menjadi-jadi lah lately!..bila dan beli roti..memang sampai tak larat nak re-cycle!

    ReplyDelete
  14. gebunya kak roti tu..
    betul,kadang2 anak2 lagi suka yang dibuat sendirikan..berkat-berkat..:)

    ReplyDelete
  15. waduh2 adindaku cayangggggg,..baru kini kekanda berkesempatan berkunjung ke teratak adinda yg semakin manis sejak punya anak dara nih..semakin lebar senyumannya..hahaha

    itu baru intro tu hana...
    rindu dgn hana...rasa macam tak cukup korum je kat sini, kalau hana takde..
    ^_____^

    ReplyDelete
  16. sedapnye nampak roti tu...elok je tersusun. lembut dan gebu! =)

    ReplyDelete