Tuesday, June 12, 2012

Serawa Durian dengan Roti



Assalamualaikum.... ngences nengok serawa pulut durian matgebu, maka aku pon menggodeh2nya di dapur sendrik... skrg nih musim raja buah dah pon tiba.. (bukan selalu bermusim ke skrg nih? hihi) kalau zaman duk merantau dulu teramat la susyahnyer nak mendapatkan sebiji durian... beli harganya mak oiii 40hinggit sebijik,.. keras bukan main plak tuh.. akhirnya menjadi korban dua si parang kontot... sadis sungguh ketika itu.... skrg nih syukur alhamdulillah.. dah ader depan mata... nak seguni! dua guni! satu lori! ewwahh ewwaahh kasi eksen sket.. wakakakakakaa.. meh la jemput minum petang dgn kami... kalau matgebu dgn pulut, aku cicah dgn roti ajer... suka kuah durian yg pekat, likat dan melekat! pergh!! akceli dalam rumah nih peminat tegar durian hanya aku dan aku dan aku... hahahaha... danial dan en.somi kadang2 ajer seleranya... darwish dgn danish tersangat lah tidak suka.. busuk katanya! macam2 diorg nih... tekak aku nih kira tolak batu ngan kayu ajer semua bende boleh telan... besi? err.......


RESEPI SERAWA DURIAN vs ROTI
sumber : matgebu.tiffinbiru.com
olahan : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 10-15 ulas durian - ambil isi
  • *1 ketul gula melaka - potong kecil
  • *2 cawan air
  • *1/2 cawan gula pasir - hana tak letak cuma tambahkan sedikit gula merah 
  • 3 cawan santan segar
  • 2 cawan air atau secukupnya
  • sehelai daun pandan simpul
  • sedikit garam
  • 1-2sb tepung gandum + 3sb air = bancuh
  • Roti putih atau roti kosong
Cara-cara
  • Satukan bahan * dan masak di atas api sehingga gula larut. Kemudian tapiskan dan masukkan semula air gula tadi ke dalam periuk. 
  • Masukkan durian, santan, air, daun pandan dan sedikit garam. Kacau selalu sehingga mendidih. Kecilkan api, masukkan bancuhan tepung gandum dan kacau sehingga agak pekat. Jika terlalu pekat tambahkan air panas. Matikan api.
  • Hidangkan dengan roti atau apa sahaja pilihan yang sesuai.

30 comments:

  1. Salam Hana.tadi singgah rumah Yati ada serawa durian, dtg rumah Hana ada juga....buat terliur lah...mana nak cari durian kat Arab ni....

    ReplyDelete
  2. salam mama... itu la mcm berjanji jer dgn kakyatie... suh anak dara tuh terbang sat! auntie hana tunggu nih tepi tingkap.. hihihi

    ReplyDelete
  3. Salam.. erm sama menu dengan Kak Yatie.. Bestnya... apatah lagi bila dicicah dengan roti, memang ummphhhh!!

    ReplyDelete
  4. salam kak...feveret ayah saya ni kak...mkn ngn roti jala...wuwuuu...windu serawa durian ibuku...

    ReplyDelete
  5. Kann....akhirnya tergoda juga...lepas ni kita masak tempoyak pulak ok, cikgu....

    ReplyDelete
  6. Hana.. Ada lg?.. Aku nk singgah umah ko jap lg.. Tapaukan sekali dgn roti erk.. Malas nk g kedai beli.. Hihihihi..

    ReplyDelete
  7. aduhhh meleleh tgk serawa durian tu...perghhh sedapnye bile dimakan dgn roti tu...nk tapau jugak!!..hihi

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Hana,
    waduh2....terliur gak tngk serawa durian Hana ni, mcm biasalah, kalau orng lain buat tu semuanya nampak sedap sangat...kalau sendiri buat..he3...sedap gaklahhhhh...akak wat bayak, senang nak cicah dngn roti gak..ni pun nak wat apam yg tawar nak cicah ngan serawa gak..kira balas dendam makan derian sejak balik Msia ni kan..he3...skrng turn anak bujang akak lak yg ngidam nak makan derian...cian dia..takpelah bagi mamaNya makan kan..mamaNya gak yg maremmmmm..

    ReplyDelete
  9. Assalam hana, akk panggil pengat durian kuah2 mcm ni heheh. Rajin mama dania msk2 la ni, best je tgk. Nasib baik hari sabtu lepas baru je mkn serawa durian pemberian jiran, kalo tak terpaksa lah pg cari durian. Hana kalo ramai yg tak suka meh kita pakat2 mkn bersama.

    ReplyDelete
  10. perghhhhhhhh..... terbaekk!!! kalau kat umah tun mmg kene ada satu guni durian. semua suka.. lagi2 kalau dah jd pengat/serawa nih.. mmg makan ngan roti.. kalau pulut tu, just masakkan santan pastu cuah santan putih atas pulut, then gaul2 dgn isi doyan ngan gula sket.. fuhhh.. menitik air liur atas keyboard nih.. nasib baik nx week nk blk kg, kalau x blh meroyan nih. huhu

    ReplyDelete
  11. Zalimnya....dtg mlm nmpk pulak serawa durian. Td pergi blog kwn pun mkn2 durian. Tak boleh jd ni, kena ajak hubby cari durian jugak:-)

    ReplyDelete
  12. dah blik ke p kolumpor...kmaz duk tngu jgk kut2 trsempak kat mana2..hehee...kmaz kat subang jaya..nti ajak kak ummi la skli..senang cri rmah..rsanya mngu dpn kak ummi nk mai kl..

    ReplyDelete
  13. Menyinggah dapur kak Yati ada serawa nih, kat dapur Hana pun sama jugak, mmang gayanya ada juge durian yang akan ditobek2 tak lama lagi ni,,,waduhai...memang ngidam dah ni..berapa kali menyebut2 durian kat cik somi, tapi order belum lulus..slurrrp3..ngencess3..perghh3

    ReplyDelete
  14. alahai sedapnya

    ReplyDelete
  15. Dapat gue bayangkan kesedapannya serawa durian tu+roti..

    ReplyDelete
  16. sedap tu dik! akak pun suka..
    kg suami di raub belum bermusim lagi durian... x sure bulan berapa baru ada.. tp kat tepi2 jln mmg byk org jual durian skrg ni... cuma jarang kami beli kecuali ada permintaan dari anak akak yg no. 2 tu (anak sulung langsung tak suka durian!) bukan apa.. sebab selalu mewah dgn durian pokok mertua.. rasa mcm syg duit je nak beli2.. hihi... (dasar kedekut kan?)

    ReplyDelete
  17. salam dinda kusss tersyg... maaf lama kak ilah x masuk komen..dtg selalu... ooo cucukusss dah pandai nek sikal ya cuuuu..nanti jgn lupa bawa adik ya hahaha...mama kena jaga lah kalu tak adik yg comel jatuh lak..kak ilah semua sihat..cuma kadang kala ada sikit2 sakit..huhuu harap ina dan anak2 smeua ok...

    ReplyDelete
  18. perghhhhh!! x tahan nenogk kuah durian tu hana oii..pas ni akak kena cari durian lak..adoyaai!

    ReplyDelete
  19. Salam Kak Hana,
    Wah wah di celup celup gitu rotinya... kasi orang terliur le tu. Nanti, kami dah nak balik gak ni. Boleh angkut durian pakai lori. hehehe :D

    ReplyDelete
  20. maaaaaak aiii,pokatnya kuah serawa doyan tuu..akak suka makan serawa doyan dgn roti,.dgn roti jala pun suka gak,dgn lempeng pun okay juga..eh!pokoknya semua suka lah..janji doyan..haha

    thn depan kalau buahnya lebat,akak calling2 ya..jgn tak dtg sudah..

    ReplyDelete
  21. Kakkkk!!!..Ops!..Aslmkum Kak Hana.
    Jarang2 muncul..Skali muncul..Na haa..menu buat air liur menjejeh..Kikikiii..Sedap tu serawa doyan cicah roti...Kalau sue, sejuk kan dulu..Lagi sedap.

    ReplyDelete
  22. Hanaaaa... nak mintak .. dah habis.. nak buat... durian tak de.. huhu habis lah malam ni ku tak leh tido :op

    ReplyDelete
  23. salam kak hana..wahhh yg melelh cikit kt cawan tue yg paling special ..sgt kretif..suka tgok..dh lama x mkn serawa..:)

    ReplyDelete
  24. Rasa macam nak masak kuah durian juga ni

    ReplyDelete
  25. Memang mengeceskan aku la kak... Lama tak jenjalan sana sini... rindu la kat akak...

    ReplyDelete
  26. adoiii...tak tahan tgknyer, sini ada durian forzen ja..klau baut menda ni, byk mana ja dpt..huhuu..sodapnyer na
    pssttt...jwp soalan hana ari tu..kita balik tahun depan buln 3..kejap jer

    ReplyDelete
  27. Sedap nya dpt makan ptg ni, tgk gambor aje la... akk bl nk update blog? busy ya kakak

    ReplyDelete