Sunday, December 30, 2012

Cekodok Durian


eh ada lagi n3 penghujung... terajen la pulak.. hikhik.... jom minum petang dgn cekodok durian....  lepas penat lelah mengemas rumah dan settlekan buku dan baju dak2 skola ni terasa lapar la pulak.... sedap nih makan panas2...... anak dara kecik tu ghupernyer antu durian... tak kira durian fresh atau cekodok cenggini.. kalau disuap tak brenti nganga ajer mulutnyer.. kita pulak yang risau.... ye la sbb dier kecik lagi.. ada ati nak mkn mcm owang tua.. kali nih resepi takde biji... kalau cekodok durian yg dgn biji skali leh klik SINI. nih pon belen2 durian dalam tupperware... skrg nih kalau nak beli durian bawak tupperware. *padahal belinya sebijik dua jerk... hikhik.... maklom la xde peminat tegar durian kat umah ni..huhu.. bukan apa, kadang tuh rugi jer balik umah bukak semua keras2... ms dia belah kat kedai mcm elok... bayangkan aje kalau aku beli sebijik semua keras! tak berbaloi.... skrg nih bawak tupperware bukak kat situ jugak. kalau tak elok tolak rege... baru puas ati! ok la jom semak resepi. cekodok nih sedap rangup aka garing kat luar dan lembut kat dlm..... mcm jemput2 pisang yang agak benyek tuh... hihihi




RESEPI CEKODOK DURIAN

Bahan-bahan

  • 2 cawan isi durian
  • 1 1/4cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula - boleh kurangkan jika jenis durian manis - hana punya agak tawar
  • 1 sudu besar susu pekat - nak bagi lemak2
  • 1 sk baking powder
  • 1 sk soda bicarbonat
  • 2-3 sudu besar air
  • secubit garam

Cara-cara

  • Gaul semua bahan kecuali air sehingga sebati. 
  • Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit (tak perlu banyak, jika tidak cekodok  meresap minyak banyak dan terlalu lembik)  Jika suka cekodok agak pejal, tambahkan sedikit tepung lagi.
  • Panaskan minyak, jemputkan adunan ke dalam kuali dan goreng hingga masak keperangan.
  • Angkat dan toskan. Hidangkan dengan kopi O panas.

21 comments:

  1. daPNYEEEEEE...kn bes sini de durian=.=

    ReplyDelete
    Replies
    1. meh jemput mai umah nabila... dap neh.. hehe

      Delete
  2. wowww sedapnya cekodok durian...suker..suker..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni la masanya nak wat cekodok durian.. kang besok2 musim dah xde melopong ajer la.. hihihi...

      Delete
  3. lebih kurang cekodok pisang je rupanya..hehehe

    ReplyDelete
  4. Cup-cap-cup-cap dok kunyah cekodok... sedap nya... takdan nak berus gigi lagi dah... maceh, cedaaaap! ni mari nak nganto roti canai 6 keping, kuah dalca, kek buah... yg tertinggal di besan tadi... besan datang kelam-kabut balik sebab kepala tersorkop tepung roti canai yg tetiba melayang dari siling rumah... maap ya cik besan.. silap2 org ingat pesen tudung baru rekaan HomeKreation lah pulak...kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaaa.... maceh besann... baik ati sungguh la dpt besan camni. klu duk berjiran ari2 leh gemok.. tp org tukang buat tu tak gemok2 jugak! huh! jeles taww... hehehehe... patut la mcm ada bende tertinggal dan terlupa.. ghupernyer kek buah mengancam tuhhhh....

      Delete
  5. Laki aku suka sangat cekodok spesis gini.. leh la kawan ngan anak dara takot owang tuh..huh.. tak ku sangka dak kecik suke doyan..doyan Crepe makan gak Ke? Dasat..kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaa... duyan crepe pon pantang sumbat... ah! dier tuh semua bende dier makan... agaknya klu bg sambal belacan pon dier sental.. huahuahuahua

      Delete
  6. tak suka cekodok durian...sbb tak makan durian..cekodok pisang makan la...hik3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi.... kira ok la tu.. nih ada org tu durian fresh dier makan. tp tempoyak dia tak makan. bukan ke tempoyak ngan durian tuh surat beranaknya sama? hehehehe

      Delete
  7. salam & selamat tahun baru 2013
    sedapnya cucur durian, x tahu ble nak buat....petang td buat cucur manis jer.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlm dan selamat taun baru juga...
      nih adik beradik ngan cucur manis gak neh... cuma kawen ngan durian je.. hehehe

      Delete
  8. Selamat tahun baru cikguuu..
    nak cokodok sebesen..wat makan depan tv ramai2.....kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat taun baru anak murid.... dan selamat kembal ke skolah ye... alat tulis dah beli? taun ni jgn kencing dalam suor ye... kekekekeke

      Delete
  9. sedapnyer Hana...ni dah menggugat keimanan org berdiet ni...haishhh....

    ReplyDelete
  10. Hujan2 ni mmg best la pekena cekodok durian panas2 dgn teh o panass...habisss sepinggan pon tak sedor..hehehe

    ReplyDelete
  11. yg nie x pernah buat..biasa doyan x sempat nk dicengkodokkan dh habis..he hee:)

    ReplyDelete
  12. alahaiiii comel2 cekodok derian Hana ni....kalau depan akak mcm ni, sure sepiring pun abes...kena pulak makan hangat2..perghhhhh..

    ReplyDelete
  13. sedapnya....klu garing2 tue yg kita cari....selalu makan yg fresh jer durian tak terpikir nak buat cekodok nie....

    ReplyDelete