Sunday, January 6, 2013

Keledek Goreng makcik goreng pisang


Salam dan bertemu kembali......  dah lama nak share resepi bancuhan tepung makcik goreng pisang nih... batter nih sesuai untuk semua jenis gorengan... sejak dah pandai ngecek ngan makcik warung tuh resepi nih la yang selalu menjadi pooojaan.... goreng pisang ke keledek ke sukun ke fishball ke kopok lekor ke aihhh apa2 ajer la yang nak di goreng tuh bancuh ajer mcm nih.. kalau wat tempe plak buh ketumbar ngan bawang putih jerk... lepas tu jangan lupa cicah ngan sambal kicap! wajib bg owang johor macam aku ngan laki aku la khannn... kalau xde cam tak kick jerk..


benonyer dah lama juga aku carik resepi nih... suka tang serdak tuh... tiba satu ari tuh tergerak ati nak ngecek resepi sambil nengok2  makcik tuh buat.. ngan muka tak malunya aku nyibuk bertanya. mujur la tak dihumbannya paler aku lam koli panas... sibuk2 ajer nak mintak resepi.. hahahaha.. alhamdulillah dgn sebab  tak tau malu tuh la makcik tuh riang ati bg resepi... fuhhh legaaa... tima kasih kat makcik tuh moga2 beliau murah rezeki selalu....ameenn... kat sini aku panjang2kan la plak kat korang... lepas nih takyah susah2 nak bli kat warung depan tuh kan...  *tp kalau dah malas beli jugek! hahahahaa ... ok ini resepinya.. resepi asal berkilo2 tepung.. yang nih aku dah ejas ikut keperluan sekluarga shj. oh ya! air kapur tuh kalau xde tak mengapa.ok je.... air ye.. bkn kapurnya shj...nanti pahit....


RESEPI  BATTER GORENG PISANG

Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 biji telur - size kecil
  • 1 sk gula
  • 1/4 sudu kecil air kapur - jgn terlebih nanti pahit
  • serbuk kunyit @ pewarna kuning
  • 1 cawan air
  • garam
  • keledek atau pisang atau pilihan yang disukai

Cara-cara
  • Satukan semua bahan kecuali keledek@pisang ke dalam blender. Blend lebih kurang 2 minit sehingga semua sebati.
  • Tuang ke dalam mangkuk. Sementara itu panaskan minyak.
  • Uji kepanasan minyak dengan merenjiskan adunan tepung ke dalam kuali. Bila berdesir maknanya sudah cukup panas.
  • Celupkan keledek@pisang ke dalam adunan. Goreng hingga keperangan.
  • Angkat dan toskan. Sedia dihidang.


19 comments:

  1. aduh...hilang dah 1 kastemer makcik tu...hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahahaa... percaya atau tak benonyer aku pertama kali melanggan kedia.. terus berani mintak resepi! ko rasa patut ke tak patut? wakakakakakaaa... dah rezeki aku gaknyer.. kikikikiki

      Delete
  2. bar iki ora tau tuku nang makcik meneh. gawe kedai dewe. hahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. dee.... ko rasa layak tak aku nih jd makcik jual goreng pisang? layak kan kan kan... kekekekeke

      Delete
  3. ishh kesian mck goreng pisang tu, bakal tutup warong la lepas ni hehe

    wahh rajin update mek.. azam tahun baru ke? hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaaa... sori la makcik... tersengaja.. kekekekeke.. arap2nya begitu la utk azam taun nih... ecececece... tp hentah2 azam mat jenin ajer.. kuikuikuikui

      Delete
  4. heheh macam simple je..mmm windu plak dengan pakcik satu famili yg jual pisang, sandwich dan segala macam goreng2 kat simpang taman tu..huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak kirim belikan ke? kekekeke...... aku suka roti sardin tuhhh

      Delete
  5. baik hati betul makcik tu kan... walau customer baru.. sudi juga dia berkongsi rahsia resepi gorengan dia tu.. harap2.. seminggu sekali hana pegi gak la jengok muka & beli goreng pisang dia tu ye hana.... cian makcik tu.. hehee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene sedor diri la kak ye? kekekeke.... makcik tuh jauh beno ngan kita kak.. nunnnn di selatan... setahun sekali pon ntah jumpa ntah tak... kikikiki

      Delete
  6. susah betul nak jumpa makcik goreng pisang yg tak kedekut resepi...

    klu depan kita nie maunya habis serdak2 tue bantai makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah rezeki aku gaknya... makcik tuh owang jawa... org jawa selalunya mmg baik ati... hihihihihi

      Delete
  7. Ting tong.... untung nya datang sini dapat keledek goreng panas2... oooo campur telur rupa nya... tpg beras + kapur tu biasa lah kan tapi + telur lum cuba lagi.

    Ni datang nak hanto komisen.... ni ada kek puding karamel yg Along cilok kat sini... dah berzaman baru nak buat...hehehe.

    Menantu & kintan tecik wat apa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah long... ada campur telur... kalau tak keras shj... wahh bestnyer dpt kek cantik..... kita pon buat time ada org nak makan... kalau x tak koser nak membuatnya.. nanti kita jugak kene perabih sorang... hihihi

      darwish ngan dania kene mcm ciken pop... tak tau la nak kata ciken pop atau bukan... sbb sblm ni dah penah kene.. berjangkit duaorg tuh... maknya plak dah 2 hari demam.. huhuhu.. smlm besday dania setahun, bwk gak diorg g secret recipe... masing2 dpt kek sepotong jadi la.. wat syarat sbb masing2 pon tak berapa sihat...

      Delete
  8. sy mmg biase letak telo sebijik...mmg akan berderai halus...cikgu zmn skolah rendah ckp....tp still rase x puas hati sbb.... mmg rangup abis cuma cepat lemau lerr...x cam grg pisang yg biase beli...ke sbb adunan ciput tp telo sebijik?...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye btol.. kalau terlebih telur serdak tuh tima panas dier rangup... kalau dah sejuk lama dier jd mcm lemau... utk adunan yg sedikit guna telur kecil shj. kalau telur besar tuh masukkan separuh. tapi kalau tak buh telur langsung akan jadi rangup tapi keras. depend la selera masing2...

      Delete
  9. laaa...sng jer ghopernyerrr...jenuh ler kalo beli goreng pisang siap mntk tapaw serdak 1 plestik....tp beli lg mudah dr gorang ..kan ndok??

    ReplyDelete