Friday, August 22, 2008

Masak ala2 kampung!

jgn terpanjat la klu pepagi gini kita dah siap masak.....sbb dh mmg rutin bgn pepagi kene masak tuk lunch skali coz my hb g univ nk brekpes nasik...kadang tuh bwk bekal...so nih la my simple menu yg mmg sesuai ngan adik beradiknyer! hahaha.....
sayur labu air

nih nk cter pasal sambal belacan my MIL nih.....dolu2 masa memula kawin aku mmg tk reti nak wat sambal belacan...sampai la satu masa tuh,masa tuh mak2 sedara blah hb duk berkumpul kat umah my MIL..so ramai la sepupu sepapat blah laki aku tuh...sembang punyer sembang sorang mak sedara aku tuh cakap...'oghang pompuan klu tk reti wat sambal belacan (jari telunjuk dia duk tunjuk2 kat sepupu sepapat aku! termasuk la aku! haha) tak layak nk jd mak dara tau!' ... klu tk pandai wat sambal belacan maknanyer mmg lum terer la tuh bab masak2 nih'...adeehh! mmg terkene betui kat batang idung aku! ekekekeke.....sejak tuh la...aku duk jeling2 time my MIL wat sambal belacan...tk nk ngaku tuh sebenonya menantu dia nih mmg tk reti wat sambal belacan! mana taknyer klu tau awal2 mau dia reject aku jd menantu dia! hahaha!

cara dia msk plak cenggini.......chili idup tuh,bwg merah,ikan bilis,n belacan, goreng ngan minyak yg sedikit.. ati2 bleh meletup2! my MIL pon tutup ngan penutup periuk! dh agak2 garing jgn lama sgt tau nnti rentung! angkat n tumbuk ngan garam n aji klu suka la....klu tk suka leh letak gula skit..secubit jek! n jgn luper limau kasturi! tumbuk ngan kulit2 skali....dh siap! sedaappp!! tk caya cube yg nih plak! hehehehe.....kita xde limau kasturi tuh yg bantai ngan lemon jek!

sambal belacan my MIL

nih ler ikan masin terakhir aku! tinggal 3 ekor jek! pas nih kene tunggu stok baru dr my mom plak! kene tengok puas2 pas nih akan rindu rinduan! oh ikan masinku! hahahahaha.... bosan gaknyer org mesia bc celoteh aku nih! kihkihkihkih....



No comments:

Post a Comment