Friday, May 15, 2009

Kuih Tiram

huh! arini boring tahap gaban! pas anto anak skola, aku sambung mmbuta lagik! bgn tdo dh tentulah lapo! nak masak tp tak tau nk msk apa! udah2nyer msk spagetthi jerk! peh tuh aku mmg tak leh duk diam sajer! kang aku smbung mmbuta lagik! dprd mmbuta baek aku wat mende2 yg bleh ilangkan ngantuk aku tuh! apalagik aku melenyek la mende alah nih! aku tak tau nape aku ttba nk mkn kuih tiram@kuih kapal tobang@lidah buaya@lidah kucing (huh! byknyer nama!) nih! padahal sblm nih aku TAK sukaaaa!! hahahahaa.. adoiii! jenuh jugak yerk nk buat! tp senang! sedap jugak erk! ker air tgn aku buat mmg sedap! wakakaka.. masuk bakul la makyung oiii!! hahaha.. kene jangkit ngan ika mek siam mentel la nih! takpe takpe.. ade mende leh kunyah2! yok mangan yokk!! resepi makyung fidah@s_shamen! tQ fidaaa!! mmuaaahh!! aku wat setengah adunan jerk! peh tuh aku main hentam kromo melenyek! ah! lantak ko la labuuu!! kakakaka..

Bahan-bahan
  • 500gm tepung
  • 1 biji telur
  • 2 sudu margerin
  • sedikit garam
  • 160ml air
  • **6 sudu tepung jagung**
  • **6 sudu minyak**
Cara-cara
  1. Satukan bahan bertanda ** sehingga menjadi smooth paste, ketepikan sementara.
  2. Satukan semua bahan lain, sehingga menjadi doh yang licin dan senang diuli. (kalau lembik tambah tepung sikit..& kalau keras, tambah air)
  3. Uli doh supaya jadi nipis. Off coz akan dapat size yang lebar. Kalau nak senang, bahagikan doh kepada beberapa 4 bulatan kecil baru dicanai. **note: kalau buat canai besar, kita akan dapat kuih yang besar & cepat habis kerja :D
  4. Sapukan doh yang dah dicanai tadi dengan paste tepung jagung..sapu rata.
  5. Gulung kemas, kemudian potong kecil lebih kurang sebesar ibu jari. Amik ketul kecil tadi & canai leper.
  6. Goreng hingga kekuningan & sira dengan gula halus. Simpan dalam bekas kedap udara.

3 comments:

  1. tambah lg LIDAH BIAWAK. kakakaka! jiya pon tak minat kuih ni tp kalo ngah lapo sedap ja. hahaha! sira ngan gula halus campo skit susu tepong. arghhh!! sedapnyaaa.. lemak2 gitu

    ReplyDelete
  2. yuhuu.. dah campai sini kuih titram nie.. dari bangkok ke nihon... bile lak nak sampai kuwait nie... ekekke... nak sebalang... wat kudap2...

    ReplyDelete
  3. to jiya..
    lagik lidah apa ko nk ckp?? lidah kucing ke, lembu ke, kerbau ke.. kakakaka... susu tepong?? huhuhuu tk minat la pulak.. heeee xpo la sbb kamu kanak2 riang mmg kene ltk susu! kihkihkihkih

    to aymy..
    sebalang dh habih! satu balang lagik nk simpan tuk hubby! aymy wat sendrik la yer! hihihihi

    ReplyDelete