Wednesday, April 7, 2010

Japanese Tempura & Mini Tendon


selalu gak wat tendon nih... bukan sajer senang, tp sedap! menu pemes kat jepon nih... anak2 suker sbb udang yg rangup dan ade kicap. asben aku pong minat gak! selain tempura breadcrumb, diorg biasa juga wat tempura begini. jom tengok resepi...

RESEPI TEMPURA
Bahan-bahan
  • 1 biji telur
  • 3/4 cawan air sejuk + ketulan ais
  • 1 cawan tepung gandum
  • garam
  • serbuk lada sulah
  • sedikit tepung katakuriko - klu xde leh ltk tpg gandum or tpg jagung. tak ltk pong xpe
  • Udang
  • Sayur2an - labu, asparagus, keledek, terung, bendi dll
Cara-cara
  • Udang dikupas kulit. Potong tak putus bahagian bawah udang dan tarik urat hitam menggunakan pencungkil gigi. Lapkan dengan kitchen towel. Taburkan garam,serbuk lada sulah dan tepung katakuriko. Gaul. Ketepikan. Utk sayur2an, potong ikut suka.
  • Mangkuk lain, pukul telur. Masukkan air sejuk (pastikan btol2 sejuk! utk menghasilkan tempura yg rangup dan tak meresap minyak! Masukkan ice kiub seketul dua skali) . Buh garam sedikit. Masukkan setengah cawan tepung gandum. Kacau menggunakan garfu atau chopstick. Tuang baki tepung dan jangan over mix. Biarkan nmpk berketul2 aka tk sebati. Lihat contoh batter di sini.
  • Panaskan minyak. Pastikan minyak btol2 panas. Celupkan udang dan sayur2an ke dalam tepung dan goreng hingga kekuning2an. Angkat dan toskan.
  • Hidangkan dengan nasi dan juga tentsyouyu.
RESEPI TENDON
Bahan-bahan
  • Nasi Jepun
  • Tempura Udang dan sayur2an - seperti di atas
  • Utk Tentsyouyu (kicap) :
  • 1 cawan stok dashi
  • 1/4 syouyu (kicap jepun)
  • 2 sudu makan gula
Cara-cara
  • Utk membuat kicap tentsuyu , satukan semua bahan2 dan rebus hingga mendidih.
  • Utk hidangan, susun udang dan sayur2an di atas nasi dan curahkan kicap tadi.
  • Siap dihidang.

18 comments:

  1. to berry..
    jom jemput makan skali! :)

    to k.watierman..
    dua mangkuk pong boleh! tuh mangkuk kicik! tk cukup kang! kekekeke..

    ReplyDelete
  2. huhuhu..xleh mkn udang!! asal mkn jek tinga bdengung!!!(ritu mkn sambal blacan..) huwaaaaaaa

    ReplyDelete
  3. Waaaa...kebetulan ada udang busat dalam perezer ku...oo guna katak...uri...ko... lagi ek..hahaha, pitam leer, terus demam balik...

    ReplyDelete
  4. Baca resepi cam buleh sesangat nak buat..Tetiba denar cam ada tepung jepon tu..Terus merudum semangat nak buat..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu tepung potato starch. bole je beli kat kedai atau guna cornstarch

      Delete
    2. Tu tepung potato starch. bole je beli kat kedai atau guna cornstarch

      Delete
  5. to fmina08..
    ko masih tk ok lg er mek? syian koo... mmg kene pantang btol2 la tuh nmpk gaya! mangan iwak waie enak opo! kekekee

    to matgebu..
    utk resepi2 cenggini mmg best gune udang busat! akunyer tuh cicit udang kot! kicik beno! hahahaaa... weiihh jgn main2 sama itu kata kuri ko! haha... leh sub ngan tpg jagung or tpg gandum la mat utk resepi nih... don wori..

    to idzalia..
    nak tak?? meh meh.. hehe

    to ummu sofea..
    salam ummu.. utk resepi nih, tpg katakuriko tuh leh sub ngan tepung jagung or tepung gandum. klu tak nak ltk pong takpe.. hana ltk sbb nak lebih rangupkan udang tuh jerk... so apalagik?! dah bleh buat tuh... hihi

    ReplyDelete
  6. Kak Hana..
    tak jemput pon nak dtg mkn udang ni..
    sedap ni..mcm nak balik skrg jugek g grg udg ne:)..

    ReplyDelete
  7. burpppp!! alhamdulillahhh!! terima kasih atas udang tendon akak! kikikiki..lepas ni buat lagi le kak hana..hikhik..

    ReplyDelete
  8. to mummyseri...
    tayar aku pancit tadi kat simpang batu spoloh! sbb tuh tk sampai2 umah ko! kekekeke... g buat sendrik sana! udang dah manggil2 ko tuH! kekeke

    to ummie..
    tk kose aku nk wat lagik! ko g basuh beras sana! g masak! wakakakakaa

    ReplyDelete
  9. salam...wah best2nye resipi kat blog kak hana.sy ni duk blog hopping cari resipi..jumpa plak blog akak.

    dah lama ke akak duduk di jepun?mesti susah nak cari makanan halal....sebab tu terer masak kan?

    hehehehe.k la...nk follow la pasni.kalau takde idea nk masak bleh bukak blog akak.

    have a nice day!

    ReplyDelete
  10. nak cuba-nak cuba ....(ala-ala doremon style cakap)

    ReplyDelete
  11. k. hana, kita baru je try resepi ni. memang best. kalau ikut petua air sejuk tu, salutan udang jadi sgt rangup!! THANX A LOT

    ReplyDelete
  12. Kak Hana. Thanks sebab kongsi resepi. Cari jugak masakan Jepun. Senang je resepi dia, taklah leceh sangat.

    ReplyDelete