Tuesday, July 27, 2010

Kari Udang Kapitan

salam nisfu syaaban buat semua... dan selamat berpuasa bagi yang berpuasa. arini aku nak kongsikan resepi peranakan. cam tak kenal la pulak sape yg ade blood gtu kan kan.. hihihi.. thanx mat.. klu menu org2 peranakan kebiasaannya menggunakan buah keras lam masakan mereka. cam wajib la gtu kan.. bagai jawa dengan kencurnya! hahaha.. tp utk resepi nih aku tak letak timun n daun pudina sbb xde.. aku cume buh rebung jepun. weiihhh rebung jepung bukan hancing cam yg kat mesia tuh! (opssss mintak amponnn klu ianya sensistif! hahahaha.. tapi nape bau dier gtu erk??! ) sodap rebung jepong ko! ratah gtu jerk pong manis.. jom tgk resepi.. resepi asal dr Chef Florence Tan. cnp dari dapur matgebu. maceh mat!

Bahan-bahan
  • 500 g udang besar, dibersihkan
  • 300 ml santan segar
  • 1 biji bawang besar, didadu
  • 1 camca besar gula (mat letak 1/2 je)
  • 2 1/2 camca besar jus limau kasturi
  • 1 biji timun (mat tambah sendiri) - hana tuko rebung
  • 1 tangkai daun pudina
  • Garam secukup rasa
Bahan dikisar halus
  • 4 tangkai cili kering, kerat, rendam dalam air panas dan toskan
  • 8 biji cili merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 biji buah keras
  • 1 inci kunyit hidup
  • 3/4 inci lengkuas
  • 2 batang serai, hiris halus
  • 1 inci belacan
Cara-cara
  1. Udang tadi dilap kering dan goreng selama 30 saat hingga bertukar warna kemerahan, angkat dan toskan. Timun dikupas kulitnya, kerat 3 dan belah 6 untuk setiap keratan. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, panaskan minyak, tumis bawang besar hingga layu, masukkan bahan2 kisar halus dan tumis hingga terbit minyak, gunakan api sederhana. Masukkan udang, gaul rata dan tuang sedikit air (anggaran 2 cawan). Kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan santan, gula dan garam secukup rasa. Bila mendidih, tambah timun dan masak hingga timun lembut sedikit. Akhir sekali masukkan jus limau kasaturi. Kacau dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur daun pudina tadi.

16 comments:

  1. baek makcikkk! kang kul 6.01 minit kiter anto! kekekeke

    ReplyDelete
  2. Salam kak hana,
    besar2 udang tu kak. memang mengancam wat kari. makan ngan mee pun sedap ni. :D

    ReplyDelete
  3. Mak ai, udang melengkau tu yang tak tahan tengok...
    Mama ni suka gak makan rebung tapi yang orang lain masaklah sebab sendiri kurang rajin nak masak atas sebab-sebab yang telah Hana nyatakan tu ler...hehehe...

    ReplyDelete
  4. Woaaahhh here ade udang swimming hehehe macam sedap pulak Hana oiii..

    ReplyDelete
  5. kak hana, mas datang tengahari ni nak tapau kari udang tu..sedapnya...udang nak bnyk2 tau..rebung tak mau..ha..ha..bubur doyan mas tak bawa lagi..maghrib nanti bru anto..selamat posa kak..

    ReplyDelete
  6. Baru beli sekilo udang, harus cuba ni!

    ReplyDelete
  7. Yummy sedapnya ..kita dah lah sgt2 suka udang :)

    Just dropped in from MBP .. congrats on the feature :)

    MY LATEST ENTRY: Waiting on ice

    ReplyDelete
  8. Salam hana...
    Aiii..kus semangat, terperanjat guaa, tengok luu dah masak kari udang kapitan..guaa rasa kan luu ni bagus laaa, rajinn...untung ek mak pak luu, laki luu nama en hamzah kan, ha dia pun sama untung tauu..kira luu ni cekgu, bini, bibik all in one....apa2 pun kamsia lah nyaa ("nyaa" tu bukan "mak nyah" yeaa), sebab luu masak ini lauk...adehh penat aku nak menggayakan style nyonya nya cakap..hahaha

    ReplyDelete
  9. kaka hana,pos cni skt...mie mmg xleh tgk udang ni,mulela kecur liur..ehhehehheheh

    ReplyDelete
  10. mak aiii mesyar nye udangs... mintak mintak!!!
    ijan

    ReplyDelete
  11. salam hana...lama betui x mai dapur hana...windu seh :) suke tgk gambar yg kat oyabe tu..nyaman je rasa..nak2 cuaca panas camni-syoknyer!nak gak kari udang kapitan tu-2,3 ekor jadi la :) pnh beli buka masak2 chef florence tu tp ntah ke mana ilang nyer, mana xnye asik tgk gambo je masaknye tidak buku tu pun majuk arrr :(

    ReplyDelete
  12. adeh...tertinggal kete api...rajin sgguh akak ni hari2 tepek gambr. sedapnyer nmpak udang tu... bak mai 3 ekorrr udangnya...kuah sikit xper janji udang lebih yer...hehehehe...

    ReplyDelete
  13. Mak ai..sodapnyo...leleh ayaq liur..bleh batal pose nih..ekekeke..Slamat berbuka juga kak hana...

    ReplyDelete
  14. Aiyor!!! Look at those prawns!! They are huge!

    Kalau dekoret dengan parsley skit, lawa giler la tu.

    ReplyDelete