Thursday, August 26, 2010

Air Soya Agar2 (Cincau)


air bbuka semalam... kesian kiter xde cincau kan, so aku wat la agar2 yg mirip2 cincau. hahahaa.. mujur tak buh belacan!! hah! buang tebiat ker hapa.. kahkahkahkah.. idea dr mamatok darwish. maceh kak..tp xde kaler itam.. cam tk penah jumpa jerk pewarna itam kat sini. takkan aku nak kerik2 si montot kuali! ishhh! nih bukan zaman pak belalang... nih bantai ajerlah ngan kaler kurosato! hahahahaaa... sodap jugakk! hikhik.... klu nak nengok resepi cincau leh tgk sini yer! daun cincau pong pestaim aku nengok.. tp ade owang buat tak letak gula.

RESEPI AGAR-AGAR - alternatif Cincau
Bahan-bahan
  • 2g serbuk agar
  • 300ml air
  • gula merah - ikut kemanisan masing2 - hana gune kurosato
  • daun pandan
Cara-cara
  • Masak semua bahan hingga mendidih.
  • Tapiskan dan masukkan ke dalam bekas. Sejukkan hingga agar2 mengeras.
  • Potong atau sagat kecil2. Tuang ke dalam air soya yg telah dikacau dengan air gula.
  • Masukkan ais. Sedia diminum.
  • Note: Bleh tuko ngan pewarna yg digemari.gula merah tuka kepada gula putih ye..

16 comments:

  1. isk! kak hana ni, pepagi da wt haus...

    ReplyDelete
  2. pssst! pssst! lupa nk tya da smpai blom???

    ReplyDelete
  3. susah kan kak dok tempat orang....ok la tu kak, agar2 pun adik beradik tiri cincau juga....ha..ha..janji lepas kempunan..pewarna tu hitam tu ada kat rumah akak....ha..ha..kicap...muaaahaaahaa....jngn marah yer kak hana cayang..gurau jer..

    ReplyDelete
  4. to eliya...
    pssttt... blom! lambat sket kot! tp brg mak akak dh smpai sblm ko lagik.. ishh xpe xpe.. aku tunggu! hihi

    to mas..
    hahahahaa... bijak bijakkk! nnti aku buh kicap! kikiki....

    ReplyDelete
  5. pagi2 lagi hakak dah rasa haus..

    ReplyDelete
  6. to kakyan..
    sabo kakyan sabooo.. kikikiki....

    ReplyDelete
  7. pepagi dah terliur...
    kak sy ade hantar email.. tak check ke?..hihhi..

    ReplyDelete
  8. to are-u..
    yuu..akak dah reply yg emel mmula tuh. pehtu sampai skrg xde dpt lg reply dr ayu. try send balik. or akak punyer yg tak sampai.

    ReplyDelete
  9. alala... sian dia tak ada cincau.. akak nak p pasar ni, nk kirim cincau tak? hehehe

    ReplyDelete
  10. to kak.nor..
    huwaaaaaaaaa... mencik mencikkkkK!! hUH!

    ReplyDelete
  11. tahniah mamatok ucap kat mama kerana berjaya dlm misi cincauuuu hehehe...
    kalu ada gula merah apa salah guna ..ada rasa juga...macam mas ckp guna kicap tu..ok jg tapi guna kicap pekat hitam laa tak de rasa..hehe..
    sure darwish pun tumpang secawan kan??

    ReplyDelete
  12. cian kak hana..nak cincau ke? nak ke? ngehehee..tak pe la lepas kempunan kan..ke mengidam kak hana?

    ReplyDelete
  13. Memang sesuai pada hari panas jugak :)

    ReplyDelete
  14. cian hana,nak cincau ya..ermm korek jek montot kuali tu pun takpe na..janji hitam..kihkih..

    ReplyDelete