Saturday, August 14, 2010

Kuih Lapis Pelangi

Salam di hari sabtu wat semua pengunjung.... rasanya arini ramai yang duk bbuka kat luor.. kan kan kan.. maklom la cuti! tp kitaorang nih klu buka kat luor cam tak best gtu! haiihhh pepaham ajer duk negara orang nih.. bukannya ada petai, sambal belacan, cencaluk bagai... redha ajer la yer! makan kat umah lagi selamat... Jom layan resepi nih... permintaan anak bujang ku yg sorang tuh! suker ngan resepi kak.liza nih... thanx kak.liza. skodeng dari dapur k.ummi.

another resepi : Kuih Lapis Pelangi



Bahan-bahan: (loyang bulat 7 inci)
  • 2 cawan santan pekat - hana lebihkan 1/4cwn
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 2 sudu makan tepung beras
  • 2 sudu makan tepung kastad - hana buh tpg jagung
  • 1 sudu teh garam
  • pewarna merah, hijau, kuning & ungu - ungu tadak!
Cara Menyediakan
  1. Gaulkan kesemua bahan di atas hingga sebati. Tapiskan. Kemudian bahagian adunan kepada 4 bahagian.
  2. Masukkan pewarna merah ke dalam setiap bahagian secara berasingan.
  3. Panaskan kukusan dan masukkan 1 senduk adunan merah ke dalam loyang dan kukus selama 5 minit.
  4. Kemudian lapiskan satu senduk adunan hijau dan kukus semula selama 5 minit juga.
  5. Diikuti dengan lapisan warna biru dan seterusnya warna kuning.
  6. Buatlah secara berselang seli hingga habis.
  7. Kukuslah hingga kuih masak. (adunan akhir sekali Ummi biarkan kukus selama 15 minit)

(Pesanan Kak Liza: Setiap kuih lapis dan talam yang menggunakan santan, hendaklah dijerang santan anggaran suam sebelum dituangkan ke dalam adunan)

16 comments:

  1. rajen btl melapis kak hana ni!!! daku pn dgn rajinnye dh post pinggan kuih ke rumahmu,paham2 jela ye!!!kehkehekeh....

    ReplyDelete
  2. salam hana
    looks lovely..
    i suka pelangi tapi kurang suka
    makan kuih lapis.. but suka tgk

    thanks for d recipe..
    nak buat utk mak mertua.. =)

    ReplyDelete
  3. salam hana...sesajer hana ni tau-org pose tunjuk mknan sedap2 n cantik2! :D

    ReplyDelete
  4. ............................. :-0

    ..
    ..
    ..


    dot2 tu kira aku tak terkata, mulut ternganga gitewlah.......psl tgk kejambuan lapis ko tu..kompim sodap..
    kang aku tinggalkan gambo atas jer tak explain, ko ingat aku sasau lak..

    ReplyDelete
  5. weh..kompom kelam kuih warna warni ku...kakaka... apa ni kak hana...jambu giler warnenya..getar ke kalbu...menusuk ke jiwa

    ReplyDelete
  6. cantikkkkkkkknya lapisan tu hanaaa!!
    macam kuih kat bengawan solo kalau kat sini..kalau yat mulut ternganga..akak punya 'jaw' terus dah jatuh dah..hehe

    ReplyDelete
  7. kak hana ngan izah berseri2 semlam, masing2 sibuk melapis kuih warna warni ...nampak sedap la...rajin kak hana ni...

    ReplyDelete
  8. haishh.. tgok tok guru punya kueh, dlm hati.. kalau anak murid buat jd camnolah. kehkehkehh.

    ReplyDelete
  9. satu family suka mkn kuih lapis ke kak?nak sepotong!alaa...sepotong jerrr

    ReplyDelete
  10. nak kuih lapis 1/2 dulang pastu baru akak kasi pinjam piok hehe(rasuah)

    ReplyDelete
  11. ni macam akan jadi menu emi jer untuk berbuka hari ni... huhuh... harap2 menjadi operasi melapis nanti...

    ReplyDelete
  12. Salam hana...
    Waaaaaaaaaa......lawaaaaa....nyaaaaaaa......

    ReplyDelete
  13. lapis pelangi dari jepun
    dilapis oleh cik hana
    kak ilah rasa amat terpegun
    kerana kelembutan warnanya

    jawab jgn tak jawab hikhikkk..tanya sama sibujang kalau tak reti jwb kan sibujang tu minta pelangi ni..hehe

    ReplyDelete
  14. Pweet!!!Cantiknya!!!! sweet nyer!!!!Kalaulah ahkak yang masak ni...menjojos peluh di bulan puasa yang mulia ini.

    ReplyDelete
  15. cantikkkk... peweiittttt.. cantikkkkk!!!

    ReplyDelete