Monday, November 15, 2010

Roti Canai Telur

godeh2 malam tadi, pagi nih tinggal tebar jerk... best juga adunan roti nih... senang nak tarik2 n xde la koyak2 sgt.. tuh yang elok jerk buh telur tak terkeluar.. kadang tuh aku main tampal jerk! hahaha *dasar tak gheti. :D.... jom sarapan pagi.... resepi belek2 kat dapur maisya. resepi asal dari niceghost dari FNR. tima kasih wat empunyer resepi. utk step by step menebar sila rujuk ke blog maisya yer.
RESEPI ROTI CANAI
Source : Niceghost FNR

Bahan-bahan

  • 3 cawan tepung gadum
  • 1 hingga 1 1/2 cawan air
  • 1 sudu besar marjerin
  • Garam secukup rasa
  • 2 sudu besar susu pekat manis
  • 1 sudu besar minyak masak
Cara-cara
  • Air + garam + susu = di kacau = Bahan A
  • Bahan A di campur sedikit demi sedikit dgn tepong (uli cara manual). tp campur semua kalau menggunakan mesin.
  • Campur minyak masak
  • Campur marjerin
  • Uli doh hingga lembut dan elastik. Selepas dough telah siap di buat, tutup dgn kain yg lembab dan rehatkan 30 minit.
  • Buatkan bulat kecil kecil 75gm-90gm setiap satu. ( satu adunan ni boleh dapat dalam 8-10 roti canai)
  • Dan saluti dgn marjerin utk mengelakkan ia dari melekat.(hana salut dengan minyak)
  • Tinggalkan selama 2 jam.
  • Siap utk di tebar dan dibentuk samada nak buat style 4 segi atau style sanggul/pusing
  • Lepas dah masak jangan lupa masa masih panas-panas tu tepukkan roti canai tu guna dua belah tangan macam kat kedai tu...nanti baru timbul segala layer yg kat dalam tu.
PETUA utk buat roti canai:
1. Untuk menjadikan roti canai itu LIAT = taruh minyak
2. Untuk menjadikan roti canai itu CRISPY = taruh gula or tambah susu pekat manis
3. Untuk menjadikan roti canai itu lembut sehingga ke petang = uli dgn air sejuk/ais


20 comments:

  1. baru lps sarapan roti sardin hehe

    ReplyDelete
  2. sapa yg ttukang tebor sebenor nya? hehehe... tengok je roti canai... teengoookkk jeeee

    ReplyDelete
  3. to peri pia..
    haiipppp jgn sebut sardin2.. nnti org tuh meroyan! kikikiki

    to izahdaut..
    klu ko nampak lawo, aku yg tebar..klu tak lawo, laki aku yg tebor.. wakakakakakaaa.. ellehhhhhhh..tengok ajer????! hihihi

    ReplyDelete
  4. rajinnya menebar...kita soh mamak je tebar kalo nak makan..hihi...

    ReplyDelete
  5. to anna.qawina..
    na... tulun poskan mamak tuh ke sini kejap! ader 6 bijik lg lom tebor.. kekekeke

    ReplyDelete
  6. rajin mek pagi2 dh menebar!!!.. roti canai terbang 1!!!!... terbang sampai bp tau... haha

    ReplyDelete
  7. adehhh!mek jepun tebar roti..
    akak tak sarapan lagi ni..baru rancang2 nak sarapan apa.dah lapo dah ni amik roti hana dulu lah ya..kira halal lah kan..kan..nak pi umah ika plak.tgk dia masak apa.dusyuuuuum.......terbang!!!!

    ReplyDelete
  8. rajinnya kak hana wat roti canai....mas nak 2 keping kak..kuah kasi banjir tauu..he..he...

    ReplyDelete
  9. Waaaahhh rajinnya mokcik Hana menebar roti canai...Darwish tukang goreng ek? Mintak sekeping sini..

    ReplyDelete
  10. Adik manisssss ghajennya menguli,muscle ade naik ka?hahahahha amponnn.akak punya kes sama ngan ina asik tarik je koyak rabak,beh tahan

    ReplyDelete
  11. archive ni ya ... insyaallah pasti buat nanti

    ReplyDelete
  12. rajinnya kak hana wat roti canai....mas nak 2 keping boleh..kuah kasi banjirrr..

    ReplyDelete
  13. kalau nak LIAT+CRUNCHY+LEMBUT= apa? wakakakaka.... eh tp kita suke lembut liat tp tak liat sgt, rangup tp tak sampai berderai sgt, mcm mana nak ckp ni??? ahahahaha

    ReplyDelete
  14. sedapnya..nanti nak cuba juga la..

    ReplyDelete
  15. Salam Hana,
    Rajinnya menebor roti canai..mlm tadi akak mkn kat restaurant...pastu bungkus roti canai 10 kpng...pagi ni ada belen 2 kpng lagi...akak tampal telor...tak membazir...Hana punya akak tngk jelah arini...nmpk sedap..

    ReplyDelete
  16. wah, rajin ngko nduk, kak rose baru makan pagi semalam kat Ali corner... kuah banjir. syeeedap!

    ReplyDelete
  17. Salam, kak hana...saya nampak jer resepi ni, bahan2 soma ringkas n ada kat umah, terus buat..hehehe..tp dgn gaya mengada n derhaka resepi lah sikit..kakak suruh uli dgn tgn, saya buat dgn sudu..hihi..kakak suruh guna marjerin, saya wat guna butter..hasilnya, setakat ni ( baru nak tunggu 2 jam )..melekat kat tangan, saya g tabur tepung gandum banyak2..hahaha..entah apalah yg akan jadi pas ni..

    ReplyDelete
  18. to tyea... hihihihihi... klu tmbh tepung kene tmbh jugak tuh yg lain..kang kurang lemak masin.. akceli akak uli gune bm .klu uli tgn kene masukkan air skit2.. rasanya lg mudah uli tgn.. klu gune sudu camne tuh yer? kan adunan berat.. klu nk gune butter pong xde mslh tyea.. akak rasa tyea terlebey air tuh.. tuh psl melekit kat tgn lg.. tp sebenanya adunan roti canai lembut sedikit banding adunan roti.. dun wori nnti klu dah perap ngan minyak dier akan ok. klu doh kental sgt pong tk bley nnti susah nk tebar n tarik nipis.. gud luck tyea! :)

    ReplyDelete
  19. wahhh.. siap ada petua lagi... roti telur versi jepung

    ReplyDelete
  20. yeke,kak? alamak, maknanya salah banyaklah saya tadi bab time sudu tu menguli, x plak saya rasa berat..hihi..tunggu jelah apa jadi pas ni..hahaha..

    ReplyDelete