Tuesday, December 14, 2010

Pasta Seafood Gratin

arini kanazawa di jangka turun salji lebat... skrg nih pong tgh turun renyai2.. maka bermulalah episod sejuk gegegege yg amat.. meh layan gratin@guratan peberet anakanda danish nih... akceli ikut jadual bentou dier arini. idak ler rajen nak ikut setiap jadual tuh.. time mls, aku lebur nasi ngan telur goreng kicap jerk! hahaha... jom tengok resepi... boleh ganti pasta dengan nasi kuning atau boleh juga dengan sayur2an lain spt kentang, bayam@horenso and etc. isi plak bleh ganti ayam atau apa aje yg disukai.

RESEPI PASTA SEAFOOD GRATIN
by: hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 50g Pasta @ Macaroni
  • Udang - kopek kulit
  • Scallop/Sotong/Sosej/Isi Ketam/tuna - hana ltk udang sahaja
  • Cendawan butang - hiris2
  • Garam
  • Lada hitam/lada sulah
  • 1 sudu besar butter
  • 1/4 bawang besar - cincang
Bahan Untuk White Sauce
  • 1 cawan susu segar
  • 1/4 cawan air - jika ingin lebih creamy gune susu segar shj
  • 2 sudu makan butter
  • 2 sudu besar tepung gandum
  • 1/2 sk lada hitam
  • 1/4 cawan keju pilihan @ 1-2keping slice cheese racik2
Untuk Topping ( jika ingin lebihan cheese)
  • Keju Mozarella parut
Cara-cara
Untuk membuat white sauce
  1. Panaskan periuk.Masukkan butter. Kecilkan api, masukkan tepung.Gaul.
  2. Masukkan susu dan juga air. kacau hingga tepung tidak bergentel dan didihkan.
  3. Masukkan cheese, sedikit garam dan juga lada hitam. Kacau sentiasa hingga sos agak pekat. kalau pekat sangat tambahkan sedikit air/susu lg. matikan api.
Untuk membuat makaroni/pasta
  1. Rebus makaroni hingga empuk. toskan. gaul dengan olive oil. ketepikan.
  2. Panaskan butter, masukkan bawang besar dan tumis hingga naik bau. Masukkan udang dan lain2 isi pilihan.
  3. Perasakan dengan garam dan juga lada hitam/lada sulah. Masukkan makaroni tadi. Gaul sekejap sahaja. Matikan api.
  4. Masukkan macaroni ke dalam mangkuk tahan panas. Curahkan white sauce di atas.
  5. Taburkan keju mozarella - klu tk nk tabur pon xpe.. sbb white sauce td dh gunakan cheese.
  6. Bakar suhu 180 selama 20-30min atau hingga kekuningan.
  7. Siap untuk dhidang.

17 comments:

  1. bentou pun ada jadual gak kak ..??
    emm mcm jadual persendirian n kelas tu ekk? hihi..ke takwim?
    mmg nmpak superlicious tu kak..dah terasa kat tekak den ni..hihi

    ReplyDelete
  2. ouii sedapnya,sesuai benar mkn time gegege :D

    ReplyDelete
  3. bagus la akak, bentau pun buat jadual...
    sedap betul pasta tu...mas nak rasa 4 suap boleh....nak cedok yg atas2 jer...he..he..

    ReplyDelete
  4. to faradean..
    haah..ader jadual.. arini makan apa, esok makan apa, lusa tulat sampai sebulan... siap tulih kcal bagai... mmg bagus bg idea kat mak tinggal sediakan jerk.. tp dpt pulak mak macam aku yg malas nk msk pepagi buta, nasib ko la nak oi! kekekeke...

    to pia...
    hihihi.... pehtu lemak lam badan pong gegegege nak melekat kat mana.. hahahaha

    to mas..
    hihi... haah mas ade jadual. boley boley... awat bhgn atas jerk, bhgn bawah sape nak abeskan? hihi

    ReplyDelete
  5. Hi hana sedap nampaknya.Dalam cuaca sejuk bestnya makan ni.nanti buat resipi snowman ya!

    ReplyDelete
  6. hihi...lawak la akak nih.. baiklah puan! nnti saya ushakan resepi snowman tuh... kekeke

    ReplyDelete
  7. namakan resipi tu snowman gegegege...akak meracau sementara nak masuk opis ni...

    ReplyDelete
  8. salam kak, lama x jengah sini. Akak skluarga sihat? sdap gratin tu. biasa saya buat potato gratin je. next time klu RAJIN bleh la try versi akak plak, hehehe... Ni x main baling2 salji ke ngan org rmh? Romantik cam ala2 pilem hindustan gtu...Wakakaka. Sori kak, kita x penah jumpe salji. Salji tanak trun la kt auckland ni, hahaha...

    ReplyDelete
  9. to puan ros..
    hahahaha.... anak kite yg sorang tuh dah berangan siap2 pakai baju sejuk kata nak buat snowman gegegege... nanti leh tunjuk kat auntie ros.. kekekeke

    to ina..
    salam ina.. lahai mmg lama beno tak nampak ko yer... bizi er na? sihat alhamdulillah... na sihat?

    hahahaha... industan ader main salji ker? bukan ke diorg main bunga2 jer? ekekekeke... tuh laaa sape suh duk auckland! suh mai sini tak mo! kekekeke...

    ReplyDelete
  10. hai akak...wow!!!bestnye...kene try buat jgk ni...=)akak ni housewife ke?

    ReplyDelete
  11. salam zawani..
    buat sementara nih akak housewife sampai cuti abes awal taun depan.. pehtu sambung kije smula.. hihi.... selamat mencuba zawani... :)

    ReplyDelete
  12. huuu nak tryyyyy

    mangkuk putih tu yong da beli ari tu

    tp x isi dgn makanan lg

    hehe

    ReplyDelete
  13. nampak sedap je..harus dicuba ni

    ReplyDelete
  14. omg hana!! daku dah try resepi hang nih.. mmg sedaaaaaaaaapp sgt! licin okay semangkuk beso yg daku buat.. haha.. thanks for the resepi.. testimonial ada kat sini.. http://dirayna.blogspot.com/

    ReplyDelete
  15. kak yg ni untuk hidangan bape orang punya..? bape mangkuk boleh dapat ni..?? x sabar nk wat.. mcm sedap jek...

    ReplyDelete
  16. salam zilzul...
    hidangan nih boleh utk 2~3 org mkn... klu mangkuk besar leh skali harung masak semua... klu mangkuk kecik cam akak tuh leh buat 2 mangkuk.. ikut la nk buh byk mana.. nk lg sedap sos putih tuh buh byk skit.. leh doublekan adunan sos.. slamat mencuba zilzul..

    ReplyDelete
  17. kak hana, dah cuba dah resepi pasta ni...sedap bangat....ni antar skit kasi danish...maknya tak yah ler...hehe btw tq sharing:)

    ReplyDelete