Sunday, June 3, 2012

Kek Batik Jawa


dah lama simpan resepi nih... baru arini merajenkan diri.. akceli minggu nih igtkan nak ronda2 kl ngan anak2.. tapi tak jadi la plak sbb byk yg menghalang... abisnya duk umah diam2 ajer la... insyaAllah kamis, jumaat nih leh la g kot! arap2 ler..... k berbalik cter kek nih... kombinasi kek dan biskut merie.. en.somi ckp mcm kek askar (refer d kaler).. hahaa... ppon sedap cumanya pada aku kurang moist.. klu moist tentu lg sedap! maybe boleh lebihkan butter atau boleh juga kot guna resepi kek lumut kak.dayang.. sbb aku tgk bahan2 lebih kurang sama jerk.. klu rajen mungkin boleh lapis2kan... tima kasih buat penyumbang resepi kak Zakeeyah Yusof FB. aku tambah sedikit horlick... baunyer sungguh mengancam dan keknya xde la manis sgt.. sedang2 ajer... aku tompok tak berapa cantik dan rata. xpe lah! sendrik makan... hana buat setengah adunan. sukatan kaler merah seperti yg tertera.



RESEPI KEK BATIK JAWA ala Sarawak
resepi oleh : kak zakeeyah yusof FB

Bahan-bahan (warna merah utk setengah adunan)
  • 350 gm mentega - 175g
  • 1/2 cwn gula halus - 1/4 cwn
  • 8 biji telur ( gred B ) - 4 biji gred B 
  • 1/2 cwn serikaya - 1/4 cwn
  • 1/2 cwn susu pekat manis - 1/4 cwn
  • 1 1/2 st esen vanilla - 1sk
  • 1 1/2 cwn tpg gandum - 3/4 cwn
  • 1/2 cwn horlick - 1/4cwn (yg nih hana tambah)
  • 300 gm biskut merie ( patah 4 ) - kemudian bahagi 2 - 150g
  • 1 sb gula hitam @ serbuk koko - hana guna serbuk koko 1sb+coklat emulco 
  • pewarna hijau - hana guna pandan emulco

Cara-cara
  • Pukul mentega dan gula sampai kembang.
  • Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil pukul hingga kembang. 
  • Masukkan serikaya, susu pekat manis & esen vanilla, pukul lagi hingga sebati.
  • Masukkan tepung gandum, horlick dan gaul rata. Bahagikan kpd 2 bahagian. Satu bahagian masukkan gula hitam @ serbuk koko + 1/2 biskut marie yg telah dipatahkan dan satu bahagian lagi masukkan pewarna hijau + 1/2 biskut merie.
  • Alaskan acuan 9" x 9" tompok2kan kedua-dua adunan sampai habis. Hentak2kan sedikit loyang agar adunan mampat. Panaskan kukusan. Kukus 1 jam atau sehingga masak. 

24 comments:

  1. tengok pun dah kenyang kak hana... huhuhuh...

    ReplyDelete
  2. salam hana pekaba?baby sihat? wah ada 'kek askar' kat sini..pepandai jer kan Dr.Hamzah boh nama kek askar kih2..kite mai awai ni ada belen lagi kot??

    ReplyDelete
  3. wowwww menarik kek batik jawa ni, tngk bhn2 pun dah tau sedap, lagilah kek yg di kukus..mmng kegemaran akak...leh cuba ni..tq berkongsi resepi..ijau kegemaran Hamka..he3..

    ReplyDelete
  4. Jawa takmo tinggal tuu...sabar je aku..hahaha

    ReplyDelete
  5. Menarik warnanya.. Selalunya warna coklat.. kali ni warna hijau.. Nak sepotong, boleh tak?? hehe..:)

    ReplyDelete
  6. salam kak hana ^^
    kek sarawak combine ngan kek batik! hebat resepi nih.. mmg tun tgk pun, terpikir baju askar. hihi

    ReplyDelete
  7. Letak Tompok2 tu mcm mana sis?

    ReplyDelete
  8. to izz nur.. tompok2 jer adunan coklat n ijau sebelah menyebelah atau ikut suka nak corak marble, ke dalam loyang asalkan sama banyak keseluruhan..

    ReplyDelete
  9. Wah..yang ni betul2 menarik la..ada kaler ijo..ada kaler cokelat..em batik jawa ye..cantik dan manis..

    ReplyDelete
  10. cantiknya, tertarik pulak nak buat hehe

    ReplyDelete
  11. nampak sedap.. kena cuba buat ni walaupun confirm tangan mengigil-gigil nak buat ^_^

    ReplyDelete
  12. Slmt berhujung minggu Hana.menarik kek batik ni dg warna hijau dan coklat....kukus pula tentu moist dan sedap ni...

    ReplyDelete
  13. Salam Kak Hana,
    Akak dan famili apa khabar? maaf ye lama saya tak menyinggah dapur Kak Hana ni.

    Saya dah nak habis mengaji, hujung minggu depan saya viva kak. Faiz pun hampir habis jugak. InsyaAllah sebelum raya kami akan balik for good ke Malaysia.

    Sampaikan salam kami kami untuk semua. Take care!

    Ijan

    ReplyDelete
  14. Oooo, blh try buat nnt. Sure sedap.
    Btw thanx sbb kongsi resepi sambal tumis cili padi tu. Sangat sedap ^_^

    ReplyDelete
  15. salam kak hana...alamakk kek batikkk terliur...nk neraiii laaa gini...

    ReplyDelete
  16. Salam besan. Woooo.... hebat nya besan ku, kek batik ada ijo2... ini kena penangan jawa + Sarawak lah kot...hehe.
    Ni Along bawakan puding oreo best giler utk menantu kantan... mak bapak & abang2 kantan pun dapat juga... Anak kintan takleh makan takut kembong peyut.....hehe

    ReplyDelete
  17. Hana, cantik batik jawa nya... bak mai sepotong....

    ReplyDelete
  18. Hi Kak Hana cayang! Hahaha, apa khabar di sana??? Wahhh as usual cantik kek...nak tapau banyak banyak lah! Kan hari ni birthday blog I...hehe! :)

    ReplyDelete
  19. salam hana...
    wahh.. cunlah kombinasi kaler dia tu.. mmg betul kata en. husband hana tu.. sesuai di panggil kek askar jugak.. hehehe....

    ReplyDelete
  20. Aah laaa betul kata Mat, jenis anak jati Jawa betuiii...belakang nama takmo tinggal...mesti nak letak jgk Jowooo tu...hehehee.. Nampak sedap..kalau x moist akak celup jek dlm nescafe...bukan setakat moist, banjir terus, lg best...haha

    ReplyDelete
  21. Salam Hana..

    auchhh...kalo bab jawa pantesss guwe nak jengok.maklum la spesis jawa kan...memang gitu..uhh yummy nya...

    thanks..masuk list mcm biasa..

    ReplyDelete
  22. menarik resipi nie... dah tergoda dah nie.. hehehee... pasti buat nnt... nampak sedap..

    ReplyDelete
  23. As'salam Hana

    selalunya kek ni gelap aje kaler dia kan, yang ni menarik pulak, serupa baju askar hehehe. Kalau k/ct buat pun nak kena 1/2 adunan aje, kot2 bujang dirumah tak gemar kang k.ct sorang aje yang kena habiskan, parahhh hehehe

    ReplyDelete