Thursday, July 26, 2012

Puding Karamel


 Salam Ramadhan buat semua pengunjung hanamemories... Alhamdulillah seperti tahun2 sebelumnya, pada bulan puasa hanamemories sentiasa menjadi rujukan buat ibu2, kakak2 dan adik2 di luar sana utk mencari resepi... traffic mencecah 2-3kali ganda dari hari2 biasa.. terima kasih kerana menjadikan hanamemories sbg salah satu rujukan... berbalik cerita puding karamel nih.. duk sembang2 dgn membe bg resepi kat dia tetiba teringin juga nak membuatnya... balik jer skool terus godeh2.. Alhamdulillah nikmat sangat.... tp peminat puding kat rumah nih hanya aku sorang jer.... nak ngabiskannnya kadang makan masa tiga pat ari... hahaha... nak buat camne, anak2 dan suami kurang gemar kuih manis2... aku jugak la kang yg kencing manis.. hahahahaha... adeehhhh.. puding nih teksturnya sgt lembut, lemak2 dan karamelnya sangat gojess...


RESEPI PUDING KARAMEL
sumber : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 5 biji telur size B (jika size A, 4 biji)
  • satu tin susu cair (400ml)
  • 150ml air biasa
  • 4 sudu besar gula
  • 1sk esen vanilla
Karamel:
  • 5 sb gula
  • 2 sb air
Cara-cara
  • Sediakan karamel@gula hangus - masukkan gula dan air ke dalam kuali. Hanguskan hingga keperangan kemudian tuang terus ke dalam loyang. Sejukkan.
  • Dalam mangkuk, satukan semua bahan puding. Kacau perlahan jangan sampai berbuih. Cukup sekadar pecah kuning telur dan sebati. Kemudian tapiskan. dan tuang ke dalam loyang karamel.
  • Kukus selama 45min atau sehingga masak. Puding ini juga boleh dikukus di dalam oven dgn cara waterbath@bain marie (letak air di dalam loyang) Tutup loyang puding dgn aluminium foil dan masak selama 45-50min dgn suhu 180.
  • Sejukkan kemudian terbalikkan. Potong dan hidangkan.

36 comments:

  1. Kak, Myra ambik resepi ye, nak buat tu tak tau bila tapi ambik siap2 :)

    ReplyDelete
  2. kalau beli kat PaRam ni mahal kan hana... baik wat sendiri walau mkn sorang2 pun takpe... leh simpan peti ais & simpan utk stok buka pose 3,4 ari.. hehehe... marbeles owhh tgk dia punya puding ngan karamel tuh... sabauuu...

    ReplyDelete
  3. tu lah sapa suh makan sowang2..meh skit...oooops kita posa lah puloook!
    memang betul kata madiha tuh..kalau beli kan, 2 hinggit tuh sehiris besar 2 jari..memang tk sempat nak masuk mulut sendiri!!

    ReplyDelete
  4. menu wajib jugak ni dibulan pose..

    ReplyDelete
  5. Uiikkss trafik blog ko suka eh...trafik jalan ke sekolah ko xnak eh..hahahhaha.. Mmg pun, akak yg dah suam2 ni pun, mcm terkezuuut jgk..Apapun, biasalah dapur masak2 ni panas masa Ramadhan je la kan..hahaha....ko wat karamel eh..bkn mangkuk tingkat akak ada tinggal kat dapur ko ke...faham ke idak maksudnya....hahahhaha

    ReplyDelete
  6. pergh sodapp puding karamel ni..bile la nak wat ni..byk list berderet masa bln pose ni..haha

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Hana Cayang
    Salam Ramadhan;
    Waduhhhh! sedappppnya...lama ngak buat puding ni...mcm mau pegi buat sekrg deh!

    ReplyDelete
  8. puding mu sentiasa membuat diriku menggigil.. memandangkan ko sorang je ngadap puding tu.. cer pass skit kt aku nie.. blh kite kena kencing manis sama2.. hahaha.. hish.. nauzubillah.. huhuhu..

    ReplyDelete
  9. Huwaaaa...mmg gebusss abis la puding nih..marbeles la kakhana..sdpnye...

    Selamat berpuasa n berbuka kakhana n family

    ReplyDelete
  10. Salam Kakak!
    antara pengunjung nya aku ler tu kak ekeke... adeh terliur nya tgk takpe sabtu ni nak buat tp yg instat kiki, dh lm dah dpt drpd makcik dia bwk dr Riyadh. Dia kata sdp n senang je nak buat. tp rs nya tak leh lwn yg kak Hana ni. btw kak thnx tau sharing. amek resipi dulu siap2 hee

    ReplyDelete
  11. Cantik betul puding tu kak! So neatly done! Ahhh kan bes kalau boleh ngap time panas2 ni :)

    Selamat berpuasa sweetie!

    ReplyDelete
  12. Assalam hana, cantik n mulus je puding karamel tu sedap nampak, cantik lak tu. hurmm kalo tak habis campak ke akk setengah loyang hehe, kat rumah ni semua suka yg manis2 mcm ni hehhe

    ReplyDelete
  13. Assalam hana, cantik n mulus je puding karamel tu sedap nampak, cantik lak tu. hurmm kalo tak habis campak ke akk setengah loyang hehe, kat rumah ni semua suka yg manis2 mcm ni hehhe

    ReplyDelete
  14. kak hana...gojes sungguh kejadian puding karamel tu kak... dah bukak pose ni pun leh terliuq tengok.

    ReplyDelete
  15. santekknye puding kak hana...sy baru je buat kelmarin, tp kejadiannya tak cantek sgt la...ms nak keluarkan tu ada sisa2 melekat kat loyang...camano tuh?jeles sungguh nengok puding kak hana ni...mulus je...

    ReplyDelete
  16. Cadang nak buat juga.. sedapnya tengok puding akak ni.. Salam Ramadhan buat Kak Hana sekeluarga.. :)

    ReplyDelete
  17. salam ramadhan cikgu hana sekuarge..wahwah,kemain nko tayang2 puding yg hencem tu yew..bak r sket,dri nko dok peram lam esbox pat,lima ari bak cni,aku peram lam pewot aku neh.muahahaha...weh beb,timekaseh daun kladi lah d sbbkan nko nye resepi polkadot,aku slalu dpt tempahan.smoga allah swt limpahRuahkan rezeki nko.manetaw dpt GeGeL sowang lagi kaaaaaaaaaann..ahaakkss..LaRiiikk!!

    ReplyDelete
  18. nampak cantik sekali puding tue..lembut jew..terasa2 kt tekak nie..aiishhh pose2..he hhe

    ReplyDelete
  19. waw..sangat cantek dan mulus kejadiannya puding karamel mu itu Kak Hana..saya suka..

    ReplyDelete
  20. Wah sungguh gebu... kompom laju je lalu kat anak tekak ni... :)

    ReplyDelete
  21. Sedap tu kak...Menu tertunggak dr hari pertama puasa..tp tak juga terbuat2 lg...Hihihiiii

    Selamat berbuka puasa kak Hana.

    ReplyDelete
  22. saya dah try resipi nie... mmg menjadi dan sedapppp sangat... saya ikut sebijik mcm akak buat... tqvm... 1st attempt dah menjadi... alhamdulillah

    ReplyDelete
  23. Salam..hana.. suke sgt blog hana ni... em.. menu harini ni mmg sesuai utk buke pose.. post yg lain2 tu pn nampak best sgt..:)

    ReplyDelete
  24. x letak tepung, jadinya lembik sgt x? baru 1st time nak cuba. but before this tgk resepi letak tepung jagung/kastrd

    ReplyDelete
  25. puding ni memang my favorite,thanks kongsi resepi..ada sekali buat tapi kurang jadi mcm ni,so,nak cuba guna resepi yang ini..

    ReplyDelete
  26. Slm..maaf ye..sya wat ikt recipe akk ..n Da bjaye buat..;) tq

    ReplyDelete
  27. thank you for the recipe...ingatkn susah buat caramel puding ni..susu cair tu saya gantikan dengan susu manis :)

    ReplyDelete
  28. Bismillah ... Tengah buat nih ... Tak tau ler ...

    ReplyDelete
  29. dah buat byk kali..tp xsecntik ni.ada pantang larang xnk bt caramel ni?

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete