Wednesday, September 26, 2012

Kek Puding Karamel


 Assalamualaikum dan salam sejahtera... bertemu kembali buat sementara... kek yang sentiasa mendapat tempat dihati kawan2 dan menjadi kek pilihan setiap kali utk tetamu dtg... tp idak la utk isi rumah ini.  kalau bab kek mmg susah nak dijangkau.. ada suka, ada tak suka... kecoli aku yang tukang buat. mmg dasar pemakan! hahaha... kek nih dah penah buat dulu, masa tuh baru nak glemer... skrg dah terlebih glemer.. hihi... terima kasih Anna Qawina  selaku penyebar resepi dan tokey kek karamel nih... tak lupa penyumbang resepi asal puan munira dan rakan2nya di KR. aku rujuk resepi dari dapur mek HaSue dan jugak E-na Kitchen. cnp dr dapur sue. resepi karamel plak aku olah ikut sesuka rasa.... dan bab kaler2 suka guna kaler ala sweet2 ajer.. klu terlebey kaler kang byk pulak yg komplen.. hehe..  ppon thanx semua.

 
RESEPI KEK PUDING KARAMEL
sumber asal : Anna Qawina
olahan : hanamemories.blogspot.com

 Bahan-bahan
(A) Gula Hangus

2 sudu besar gula (utk gula hangus)
*tabur gula dlm loyang n masak atas api perlahan..biar gula hancur dan warna tukar jadi perang)
Ketepikan dulu (gula tersebut akan mengeras & berbunyi macam kaca pecah gitu)

(B) Bahagian Atas

1 tin susu cair ( 400ml)
1 sudu teh esen vanila
3 sudu besar gula
3 biji kuning telur
2 biji telur (putih & kuning)

(C) Lapisan Kek

140 gm tepung gandum @ tepung SRF
70 gm gula kastor
3 biji kuning telur
130ml air biasa
1 sudu teh baking powder - tak perlu jika guna tpg SRF
50 ml minyak masak

(D) Merinque

6 biji putih telur
70 gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar - optional
 
 Cara-cara
  1. Sediakan bahan (A) dahulu, ketepikan.
  2. Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nanti tak jadi pudingnya..
  3. Tapis bahan (B) td dlm loyang gula hangus (A) tadi..ketepikan.
  4. Pukul bahan (C) *Campurkan semua sekali & pukul guna senduk je..ketepikan
  5. Pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang & bila kita angkat ia tak jatuh...(meringue)
  6. Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati..jangan terlebih kacau, agak-agak bercampur sebati je.
  7. Bahagikan kepada beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau suka..
  8. Masukkan ke dlm loyang yg ada gula hangus & keremel tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang, adunan kek akan terapung.
  9. Bakar cara double boiling/waterbath (Loyang kek berada di dalam loyang berisi air panas) - selama 1 jam 10 minit dengan suhu 175'C, menggunakan api bawah dahulu selama 40 minit, kemudian api atas bawah sehingga masak *Boleh juga menggunakan api atas bawah tetapi guna suhu 160'C / 170'C sahaja, (bergantung kpd oven masing-masing juga ya)
  
menjadi hidangan kak.fa skluarga yg berkunjung aritu.. dan dan tuh jugak kak.fa suh publish resepi.. hihi.. tima kasih atas kunjungan dan maaf segala kekurangan.. maklum la waktu bekeje.. heee
 

27 comments:

  1. assalamualaikum.. hana... lama tak timbul.. sua2 timbul bawa kek karamel terus.. ni yg best.. akak pun dok teragak2 nak buat kek karamel ni.. tapi seru blom sampai depan2 mata.. hahaha nak makan dah banyak kali.. nak wat tu je.. dasar pemalassss kan.. hahahahaha..
    lawa warnanya.. warm2 kaler je..

    ReplyDelete
  2. sweet jer kalernya hana... lama tak godek kek ni.. tak jemu di mkn.. sedapp..

    ReplyDelete
  3. lembut je kalernya macam kak hana...hahahahha :P

    ReplyDelete
  4. cantik nya jaluran dan color dia...soft je nampak...

    ReplyDelete
  5. sy dah bt 3x tapi xpnh jadi kek karamel nie.keknya ok tp karamel dia tue mesti pecah..sedih sgt.nk try lg tp takut..:D

    ReplyDelete
  6. salam Hana..alahai..suwet sungguh warna kek karamel tu...aku ada la sekali buat...mmg sedap...tp takut nk buat lagi..kang gemuk...hahaha

    ReplyDelete
  7. Slm kak, slalunya brapa lama ye nk pukul baru jadi meringue tu?

    ReplyDelete
  8. Oh...tolong!..geramnyerrrr..ishh..mengancam sangat kek puding karamel ni....
    Kak Hana...

    ReplyDelete
  9. As'salam Hana

    rindu banget sama kamu sekejap ada sekejap hilang nasib baik ada aje dalam rumah tu kan hehehe.

    k.ct dah lama teringin nak buat kek karemal ni, tapi sampai sekarang tak buat2. apa pun teringin nak merasa air tangan orang kuantan ni..bilaaaa...? tungguuu..hahaha

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Hana,
    alahaiiii cantiknya kek karamel ni...suka tngk kalernya..lembut jek..lama tak buat, teringinlah pulak..

    ReplyDelete
  11. ting tong...
    hamboi..aku baru nak melangut baca story raya dah kluar kek lak..ni cepat masuk dalam tipuware..nak angkut bawak balik ni..mls nak buat sdri..
    oren tu nak gak...
    eh..tu bekas comel tu pon aku nak..ahahha/...sila bagi tanpa rasa bersalah ye..

    ReplyDelete
  12. to kak.jassnani..
    wlm kak.... lama juga tak ngusik2 akak... akak sihat? kita sihat. hihihi.... kita pon buat kalau rajen and ada order jer... sajer suka2 buat.. makannya xde la sgt pong.. (ecececehhh kaber line... hahahaha)

    to kak.madiha..
    akak buat lg cung melecung! kita punyer xde ropa... ropa mcm tayar beskal pon ader kot... beskal pelangi.. kikiki

    to siti zahim..
    hahahahaha... ko rasa patut ke tak patut tuh? hihihi... re: TDA dah nak pencen jap jap lagik.. hihi

    to adish shida..
    tima kasih shida.. mmg suker soft ajer.. warna terang2 org takot pulak nak makan.. hihi

    to alfidah..
    saya rasa kek tuh belom btul2 sejuk kot... paling kurang 3-4jam juga nak tunggu btol2 sejuk. sbb kalau masih panas, puding tuh akan pecah bila diterbalikkan. lagi satu penyebab terlebih sukatan susu cair semasa bancuh puding karamel tuh.. wallahua'lam.. nanti try semula ye..

    ReplyDelete
  13. to cendana kasih..
    wlm noorma.. ayat yg tak boleh aku nak terima. genuk???? tang mana la ko tuh gemok.. kurus kerempeng adeer la... *ayat jeles.. hahahaha

    to aina adelia..
    lebih kurang 5-6min kot.. tak perasan la dik akak pukul bape lama.. tp yg pasti klu terbalikkan tak jatuh.

    to rahel..
    uishh kalau rahel buat lg la buat akak nak terkeluor bijik mata itamku.. hahahaaa

    to kak.ct..
    wlam kak ct... rindu akak jugakkkkk... ala klu akak buat kompom lg mengancam dan terancamm! pengsan gue taw! hehehee... bila tu bila tu??? kabo dulu jgn main terjah ajerr..... rotan kang! kekekeke

    to kakyatie..
    wlm kak,yatie cayang.... kita buat ni pon sbb ade org nak dtg.. kalau tak hentah2 setaun skali br leh makan... hihihihi

    to anna qawina..
    alamakk tokey dah sampai... sigan sigann... kekekekeke...ko nak baca jawapan aku tak? boleh blahhhhh.. muahahahahaha

    ReplyDelete
  14. kalau Hana yang bikin mmg Terbaeekk:)..cantik..cun melecun gitu...eh penyebar?penyebar resipi tak apa jangan penyebar penyakit hikhik..ceria ceria selalu...

    ReplyDelete
  15. salam kak! hamboih dh lm menyepi sekali kembali tu dia n3 dia kek puding karamel gitew ..
    kome nok p kuantan ni ad kursus , ad lg dop saki baki kek tu utk kome neh :p

    ReplyDelete
  16. Salam rindu besan sekeluarga.... amboi sibuk2 pun sempat juga buat kek glemer ni ya. Along tak sempat pung nak mencuba walaupun dah lama masuk list. Mmmmmmuah2 buat besan, menantu & anak dara co'ang tu.

    Baru perasan lak si Darwish dok posing dgn tiga dara.... ambooooi, bukan main lagi dia ni ya... Liana jeles tau!

    ReplyDelete
  17. Aslmkum Hana.lama tak dengar cerita Hana...pasti sibuk dg tugasan dan familikan.moga tetap ceria bahgia.
    kek karamel mmg jadi pujaan ramai....sedap mkn yg sejuk2...

    ReplyDelete
  18. kak hanaaaaaaaaaaaaaa.. i miss u laju2.. lawo kek ko kak.. kenan betui meliatnya.. sweet gitu. aku suke gak sweet sweet gini. aku penah buat kek yg diolah anna neh.. tapi xpernah dan snap. menjadi kegemaran ahlul rumah.. insyaAllah nanti nak buat lagi ah

    ReplyDelete
  19. salam kak hana, love reading your blog. cantik cake tray. saya suka. still looking for it.

    ReplyDelete
  20. Salam wong adohhh ahahaha... Wes eneng jawapannya urong???? Ahahaha.... Dr mlm td line lembap sbb ribut kot sampai skrg pun sama ni pun jln guna ipon 3g pun lembap jugak ni huh! Lama tak mkn kek karamel ni tetiba jadik mcm nk buat pulak tp malas dsh berapa ratus hari ntah tak buat kek karanel ni ahahaha....

    ReplyDelete
  21. alahai..kengkawan satu dunia dh wat kek karemel nih..akak juga dok telan ayaqliuq tgk gambo kek kt dapur owg..huhuu!

    ReplyDelete
  22. sangat cantik kejadian kek itu, lemah lembut mcm anak dara sunti

    (errr... apa kena mengena ek?)

    ReplyDelete
  23. nampak lembut jew color kek tue..lama jgk x buat kek nie..pghuni umh nie mcm kurg suka tp kia doble suka :)

    ReplyDelete
  24. Salam Mbak ayu...

    kengen sama kamu...aduhhh enak banget kek iki.uhh wes suwe orak gawe..kepingin la..njaluk la...:)

    ReplyDelete
  25. Da try ikut resepi hana
    Lom siap
    Dbr2 tggu heeee

    ReplyDelete
  26. Salam sis... nak tanya...mcm mna nak buat bagi dia beralun mcm tu?? Hihiji...

    ReplyDelete
  27. Salam sis... nak tanya...mcm mna nak buat bagi dia beralun mcm tu?? Hihiji...

    ReplyDelete