Saturday, January 3, 2009

Apam Mentega

pecah dara acu lompang ngan kuih apam mentega nih! hihihi.... mekacih kat hamba Allah tuh yg sudi bagi acu keinginan hamba nih... tQ tQ tQ! heeeee... sedap jugak la apam nih! mkn panas2 pergh! lajuuu jerk anak beranak! maklum ler sejuk2 salji ni mmg lapo sokmo! huhuhuuu... resepi kakfiza myr... thnx kak! wat setengah adunan jerk..tuh pon dpt byk juga... len kali leh wat lagik.. cume nk kurangkan skit soda tuh...

Bahan-bahan

  • (A) Bahan2 utk gula hangus:-
  • 11/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 250 gm mentega
  • (B)
  • 1 cawan gula pasir
  • 4 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum ayak besama
  • 2 sudu teh soda bikarbonate
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila
Cara-cara
  1. cara buat gula hangus: masukkan gula dlm periuk,masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
  2. padamkan api dan masukkan air.nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
  3. Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
  4. kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
  5. perap selama 1/2 jam.
  6. panaskan pengukus dan acuan lompang.tuangkan adunan ke dlm acuan.adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
  7. Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min.tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.

7 comments:

  1. patut pong mcm kenai je acu merah tu kakakakakaka...pas ni wat puteri ayu lak ya kekekekekekek

    ReplyDelete
  2. to azie...
    hikhikhikhikkk..... puteri ayu tgh waiting list tUH! ;)

    ReplyDelete
  3. to lelaki dan bunga..
    per lagik... p la kasi berasap skit dapur org bujang! hehehe

    ReplyDelete
  4. Salam kenal k hana.. ni la apam yg femes kat MR tu kan.. teringin nak cuba.. acu takder, pgukus pun takde.. aritu balik msia tak ingat pun nak beli acu tu.. huhuhu.. kat sini tak tau mana nak cari..

    ReplyDelete
  5. salam kenal aymy...aymy duk mana tuh??

    ReplyDelete
  6. dulu demam roti nasi..ni demam apam butter plak..hehe.

    ReplyDelete